Wijkteam

‘Een telefoontje met De Luisterlijn heeft direct effect’

Uit een recent verschenen wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de Luisterlijn grote maatschappelijke impact heeft. Zo voelt 80% van de bellers zich direct beter na een gesprekje via de Luisterlijn, en ervaren zij zowel fysiek als mentaal positieve effecten. We namen een kijkje achter de schermen bij de hulplijn, die 's zomers roodgloeiend staat, en dat leverde wijze lessen op.

Niet de cel in, maar een standje aan de keukentafel

Jongeren na een winkeldiefstal of vernieling niet in een politiecel stoppen, maar met hen én hun ouders een pedagogisch gesprek aan de keukentafel voeren. Dat is het doel van een nieuwe en effectieve interventie: het reprimande-gesprek. 

Paul (54) woont nu zelfstandig: ‘Ik krijg nét te weinig om fatsoenlijk van te leven en nét te veel om dood te gaan’

Onderzoekers aan de Radboudumc spraken 72 mensen die vanuit een wooninstelling weer zelfstandig gingen wonen. Wat gebeurt er met deze mensen als zij op eigen benen staan? Wat gaat er goed en wat niet? Een van de deelnemers is Paul (54) en dit is zijn verhaal. 

Zo schrijf je een begrijpelijke rapportage over je cliënt

Kort en bondig rapporteren is nodig om goed te communiceren tussen collega’s. Sinds 1 juli 2020 is het wettelijk verplicht om patiënten en cliënten elektronisch toegang te geven tot hun medische dossier. Hoe schrijf jij jouw rapportages zo dat je cliënt er ook iets aan heeft?
MDA++ Friesland richt zich op duurzame veiligheid, wat betekent dat er minstens een jaar geen sprake meer is geweest van geweld, verwaarlozing of misbruik. Afbeelding van Victoria Regen via Pixabay.

Als geweld in gezinnen jarenlang aanhoudt is deze aanpak wél effectief

Gezinnen waar het structureel onveilig is vanwege (de dreiging van) seksueel geweld, huiselijk geweld of kindermishandeling: in Friesland is de hulpverlening zo ingericht dat alle hulpverleners, inclusief het gezin zelf, dan intensief met elkaar samenwerken. ‘We gaan net zolang door totdat patronen zijn doorbroken.’

Z+W TV: ‘Het wijkteam werkt in veel gemeenten als een indicatieorgaan’

Het sociaal werk wordt sexy, en dat is al best lang geleden. Waar staat het sociaal werk nu en hoe zet je jezelf als sociaal werker in de spotlights? In deze aflevering van Z+W TV een gesprek daarover met Lex Staal, directeur-bestuurder van brancheorganisatie Sociaal Werk Nederland, SWN. ‘Begin bij de kracht van je werk: bouwen aan de samenleving.’

Wijkverpleging maakt omslag: ‘Er is geen tekort aan wijkverpleegkundigen’

Te veel mensen die wijkverpleging nodig hebben, krijgen die niet, blijkt uit een onderzoek van brancheorganisatie ActiZ. In Voorne hebben ze daar iets op gevonden: het Preventief Actie Team adviseert teams wijkverpleging over een andere manier van denken over zorg: van zorgen voor je cliënt naar zorgen dat… Wijkverpleegkundige Caroline Smeets: ‘Ik ben niet bang voor een zorginfarct.’
Jeugdhulp

Wat te doen bij een eetstoornis? Experts van hulpijn K-EETi geven je advies

Herken je symptomen van een eetstoornis bij een cliënt, maar weet je niet welke stappen te zetten? En wat kun je voor een gezin doen als hun kind lang op de wachtlijst staat voor behandeling? Bij hulplijn K-EETi kunnen professionals elke dag terecht met deze vragen. We wonnen vast advies in bij expert Marja over drie prangende vragen.
Wijkteam

Eyeopener: samenwerking professionals en bewonersinitiatieven leidt tot omzien naar elkaar

Sociale wijkteams en maatschappelijke organisaties willen graag collectieve oplossingen zoeken voor veelvoorkomende problemen. Als dat lukt, hebben cliënten er vaak baat bij. Movisie zocht uit wat er nodig is voor een soepele samenwerking met partners, zoals met bewonersinitiatieven in de wijk.
Jeugdhulp

Door boemerangbeleid blijft de jeugdzorg falen: ‘Er is een hele industrie ontstaan’

De jeugdzorg blijft falen omdat oude patronen zijn ingesleten en telkens worden herhaald. Onderzoeker Sharon Stellaard, die eerder deze maand promoveerde aan de Vrije Universiteit Amsterdam, noemt dat boemerangbeleid. ‘We creëren met iedere oplossing een nieuw probleem.’

Over wijkteam

Wijkteam: samenwerken en investeren

De professionals in het wijkteam zijn het eerste contact met de burgers. Van wijkactiviteit tot probleemgezin, de sociaal werker in het wijkteam is het aanknopingspunt. Sinds de nieuwe Wmo in 2015 heeft bijna elke gemeente wel een wijkteam. Maar over de ontwikkeling en over het beleid is nog veel te doen. Het wijkteam ligt onder de loep, niet in de laatste plaats omdat alle wijkteam-leden moeten samenwerken. Met iedereen.

Lees meer

Samenwerken is het credo in het wijkteam. Sinds de invoering van de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in 2015 hebben de wijkteams in bijna alle gemeenten in verschillende varianten hun intrede gedaan. En zijn wijkteam bezig zich te organiseren om zo goed mogelijk zich in te zetten voor hun cliënten, die zoveel mogelijk de eigen regie moeten houden. Dat vergt van de sociaal werkers in het wijkteam dat zij én rekening houden met de nieuwe eisen die de cliënt stelt. En dat de wijkteamleden een werkzame manier vinden om samen te werken in het team en met specialistische hulpverleners.

In dit dossier vind je artikelen over dat proces en over de hindernissen en mogelijkheden die dat met zich meebrengt. Het dossier bevat zeker ook goede voorbeelden van “werken in het wijkteam”. Het zoeken naar en vinden van manieren om de zogenoemde geïntegreerde hulpverlening in de praktijk te brengen, is het thema van dit dossier.

Eigen regie

Professionals krijgen nogal wat kritiek over zich heen in het transformatieproces. Ze werken niet genoeg samen of houden te veel of te weinig rekening met de eigen regie van mensen. De juiste insteek voor hulp en ondersteuning is niet altijd gemakkelijk, blijkt bijvoorbeeld uit het rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). Dat gaat over in hoeverre kwetsbare mensen zelfredzaam zijn. De boodschap van het rapport is: er wordt door beleidsmakers, maar ook door professionals, veel te weinig rekening gehouden met het doenvermogen van mensen.

Dan is er ook het probleem van het samenwerken van de professionals in het wijkteam en met specialistische collega’s. Vooral in de jeugdzorg lijkt het dat wijkteamleden te laat kinderen en jongeren doorsturen naar specialistische zorg. Evenzeer krijgen de professionals in het wijkteam het verwijt dat ze mensen te snel doorsturen en daardoor de wachtlijsten weer langer worden.

Contact met elkaar

Samenwerken is een door alle professionals en cliënten erkende manier voor goede hulpverlening. Hoe doe je dat? Uit de inventarisatie van Maaike Kluft van Movisie blijkt dat de werkwijze en visie van professionals binnen en buiten wijkteams niet altijd op elkaar aansluiten. En dat het daarnaast ook niet altijd helder is wie wat doet. ‘Het is daarom van belang om open het gesprek met elkaar aan te gaan en tot een werkwijze te komen waar iedereen achter staat. Bespreek hoe je met elkaar in contact blijft en gezamenlijk de beste dienstverlening kunt bieden in de wijk of bewoners zo goed mogelijk kunt ondersteunen.’

Samenwerking vraagt tijd en investering. Je moet uitzoeken hoe je collega denkt over de ondersteuning, hoe de ander werkt en uit welk potje de ondersteuning aan de cliënt kan worden betaald. Kluft: ‘In samenwerking moet je eerst investeren voor het iets oplevert. Het is de bedoeling dat sociale wijkteams integrale passende ondersteuning geven. Bewoners hebben steeds meer zeggenschap en zij willen op verschillende manieren ondersteund worden. Wanneer je als professional snel de juiste persoon kunt inschakelen, kun je de bewoner beter ondersteunen op de manier die hij of zij zelf wenst. Om dit te realiseren is het dus belangrijk dat je elkaar als professionals makkelijk weet te vinden.’

Uitgelicht congres

Jaarcongres Georganiseerde criminaliteit en ondermijning

Van der Valk Hotel

Jaarcongres Wijkteams 2023

Van der Valk Hotel