Wmo

Wmo
oude man

Krappe voldoende voor kwaliteit van leven

Ouderen, mantelzorgers en mensen met een beperking of chronische aandoening gaven de kwaliteit van hun leven voor de coronacrisis een krappe voldoende. Belangrijke ‘kwaliteit verhogers’ als sociale contacten en respijtzorg hebben door corona een stevige knauw gekregen.
Wijkteam

Lex Staal: ‘Gezondheid burgers is niet alleen ’n sportdingetje’

Staatssecretaris Blokhuis en de gemeenten hebben afspraken gemaakt over verbetering van de gezondheid van burgers. Preventie van gezondheid- en sociale problemen staan nu in één nota. Lex Staal van Sociaal Werk Nederland spreekt van een concrete stap. ‘Ik ga er van uit dat gemeenten niet bezuinigen op sociaal werk.’
Wmo

Hoe ga je de besmettings-stress in je werk te lijf?

Ook professionals zijn angstig in hun werk in coronatijd. Bijvoorbeeld over het besmettingsrisico. Die stress kan behoorlijke impact hebben op je eigen fysieke en mentale gezondheid. In opdracht van het ministerie van VWS is een informatie- en verwijscentrum opgezet. ‘Cruciaal is dat collega’s elkaar door de nasleep van corona heen helpen.’
Wmo

Erik Dannenberg: ‘Huidige Wmo is onhoudbaar’

De kosten voor de Wmo lopen op, doordat mensen met midden en hogere inkomens er meer gebruik van maken. Een gevolg van de invoering van het vaste tarief, zegt Erik Dannenberg, voorzitter van Divosa. Volgens hem is deze situatie onhoudbaar en moeten we terug naar de oorsprong: maatwerk.
kopzorgen

Wat zijn de maatschappelijke gevolgen van de coronacrisis?

Hoe gaat het met de mantelzorgers? En wat kunnen we aan armoede- en schuldenproblematiek verwachten de komende tijd? Dertien onderzoekers van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) stelden zich deze en andere vragen, op basis van de huidige wetenschappelijke kennis.
Wmo
Huisarts in gesprek met patiënt

Krachtige Basiszorg: welke prioriteiten hebben cliënten?

Hoe krijg je zelf meer zicht op de samenhang van lichamelijke klachten met bijvoorbeeld financiële problemen? En als je dat overzicht hebt, hoe breng je deze connectie over op je cliënten? In verschillende gemeenten wordt daarvoor gewerkt met de aanpak Krachtige Basiszorg, zoals in Haarlem.
Wmo

De dorpsondersteuner is goedkoper dan eenzame mensen

De zorgkosten nemen af als de dorpsondersteuner actief is in het dorp. Dat blijkt uit onderzoek van de Aletta Jacobs School of Public Health. Ouderen wonen langer thuis, hebben meer sociale activiteiten, betere informele zorg en minder huisartsbezoeken. Leefbaarheid is de taak van de gemeente en dat kost de overheid geld.
Wmo

Kostenbeheersing sociaal domein geeft gemeenten kopzorgen

Waren er net na de transitie nog wat reserves aan de kant van de Wmo om de hoge jeugdzorgkosten op te vangen. Nu lopen ook de Wmo-tekorten op en zitten gemeenten met de handen in het haar. De Vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) brengt in kaart waar de kosten per gemeente liggen en hoe deze ingeperkt kunnen worden.
Dagbesteding

Dagbesteding op maat staat onder druk

Nieuwe cliënten en minder inkomsten nopen organisaties in de gehandicaptenzorg om hun dagbestedingsaanbod aan te passen. Dagbesteding op maat staat daarbij onder druk. Zorg + Welzijn sprak met De Baalderborg Groep en ’s Heeren Loo over de veranderingen die zij hebben doorgevoerd.
Wmo

Vijf jaar na de decentralisatie: Do or die

De Wmo jubileert na de decentralisatie in 2015. In dertien interviews analyseren Piet-Hein Peeters en Jasper Loots de stand van de decentralisatie: “Veel gedaan, te weinig bereikt”. Pardon? En de wijkteams en het maatwerk en de zorg dichtbij dan? Er is veel gebeurd, volgens de geïnterviewden, en ook veel misgegaan. ‘De samenleving wordt de nieuwe gezondheidszorg’, aldus Peeters.

Over wmo

Elke gemeente zijn eigen zorg en ondersteuning

Bijna 2 miljoen mensen krijgen zorg en ondersteuning, volgens de kerncijfers 2015 van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Veelal uit het informele netwerk. Vanaf 2015 wordt zorg en ondersteuning vanuit de Wmo door gemeenten georganiseerd en gefinancierd. Uitgangspunt is dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Dat heeft geleid tot werken in wijkteams, een woud aan pilots en veel discussie.

Lees meer

Gemeenten worden sinds 1 januari 2015 geacht ervoor te zorgen dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. De gemeente geeft ondersteuning thuis via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de ondersteuning van mensen die niet op eigen kracht zelfredzaam zijn.

Uit onderzoek naar de uitvoering van de Wmo blijkt dat in 2016 de waardering voor wijkteams ietsje is gedaald naar van 6,7 in 2015 naar 6,6. De grootste problemen van de decentralisatie zitten nog steeds in het jeugdhulp. Een op de 5 Nederlanders vindt dat de decentralisaties goed uitpakken. 47 Procent heeft geen vertrouwen in de decentralisatie, vooral niet bij de uitvoering van de ouderenzorg. Dat blijkt uit een onderzoek van I&O Research. Vlak vóór 2015, voordat de Wmo en Jeugdwet overgingen naar de gemeente, gaf 54% aan geen vertrouwen te hebben.

Wijkteam

Onder de Wmo vallen verschillende vormen van hulp en ondersteuning. Het gaat bijvoorbeeld om: begeleiding en dagbesteding; ondersteuning van mantelzorger; beschermde woonomgeving voor mensen met een psychische stoornis; opvang in geval van huiselijk geweld en mensen die dakloos zijn. Maar ook om ondersteuning die past bij persoonlijke situatie van de cliënt die een zorgvraag heeft. Iedere gemeente organiseert de toegang tot ondersteuning op zijn eigen manier. Sommige gemeenten kiezen voor het Wmo-loket. Veel gemeenten kiezen sociale wijkteams waar mensen terecht kunnen met hun hulpvraag. Wat het wijkteam precies doet, verschilt per gemeente. De gemeente kan onder voorwaarden een persoonsgebonden budget (pgb) geven. Met een pgb kan de cliënt de ondersteuning zelf kiezen en inhuren.

Meldt iemand zich bij de gemeente met het verzoek om ondersteuning, dan moet de gemeente onderzoek doen naar de persoonlijke situatie. Vooral over dat onderzoek naar de hulpvraag van de cliënt via het zogenoemde “keukentafelgesprek” is veel discussie geweest vanaf het begin van de decentralisatie in 2015. De keukentafelgesprekken leidden tot veel klachten en tot gefrustreerde cliënten en mantelzorgers. Daar is zeker door gemeenten, zorg- en welzijnsorganisaties en door sociaal werkers van geleerd.

Decentralisatie

De decentralisatie van zorg en ondersteuning in de Wmo heeft een fase van ontwikkeling doorgemaakt. Dat heeft ook geleid tot flinke discussies in de diverse gemeenten over hoe de Wmo vorm te geven. Het heeft ook geleid tot experimenten, pilots die opkomen en net zo snel weer afvallen. Het heeft geleid tot ketenzorg en samenwerking, en zorg dichtbij de cliënt. In dit dossier vind je artikelen die weergeven hoe de discussie is gevoerd en waartoe de transitie heeft geleid. Met alle voors en tegens en ontwikkelingen in de zorg en ondersteuning voor burgers en kwetsbare mensen.

Tot slot nog een paar cijfers uit de publicatie in april 2017 van I&O Research: De professionele hulp en begeleiding worden door zorggebruikers in 2016 met een 7,4 gewaardeerd, dat was een 7,7 in 2014. Een op de tien mensen geeft een onvoldoende aan de geboden hulp. De belangrijkste redenen zijn de lange wachtlijsten (57%), niet goed luisteren naar de hulpvrager (50%) en niet goed samenwerken tussen organisaties (43%).

Uitgelicht congres

Congres Samenwerken aan Sterke Jeugdhulp

Van der Valk Hotel

Lustrum: Dag van de sociaal werker

ReeHorst