Wmo

Wmo
Ouderen lopen hand in hand

‘Stimuleer gepensioneerden in de zorg te werken in plaats van te…

Er zijn zo’n 1,5 miljoen fitte 65-plussers die met pensioen zijn, geen zorg nodig hebben en geen mantelzorger zijn. Deze actieve senioren moet je verleiden om zorgtaken op zich te nemen. ‘Dat is de toekomst’, vindt Marcel Canoy, hoogleraar gezondheidseconomie. ‘Dit moet je van onderop, samen met burgers, opzetten. Maar het huidige zorgsysteem laat dat niet toe.’
Wmo

‘Stoppen met de Wmo is moeilijk, want dan moet alles weer…

Maatschappelijke organisaties kunnen meer bereiken voor hun cliënten als ze samenwerken. Is het aanbod van zorg en ondersteuning sinds de invoering van de Wmo verbeterd? Dat onderzocht bestuurskundige René van Kuijk. Zijn conclusie leidt tot een vergaande vraag: ‘Moeten we hiermee doorgaan?’
Wmo

Wijkaanpak: professionals maken het verschil door hun contact met burgers

In een manifest zetten landelijke bewonersorganisaties de burgers in de wijk voor het voetlicht bij de gemeenten. Omdat de ontwikkeling van de wijken om meer moet gaan dan aandacht voor verwarde personen en multiprobleem gezinnen, zegt Matthijs Uyterlinde van Verwey-Jonker Instituut. ‘Maak gebruik van de ervaring en van de deskundigheid van de wijkbewoners.’
Wmo
Wet Zorg en Dwang

Het pgb onder de loep: van wantrouwen naar vertrouwen?

Het persoonsgebonden budget (pgb) is in de afgelopen jaren 'verder van de oorspronkelijke bedoeling af komen te staan'. In een Kamerbrief licht Conny Helder, minister voor Langdurige Zorg & Sport, een tipje van de sluier op over hoe ze die ontwikkeling wil stoppen. De kernwoorden: eigen regie én aanpak van fraude.
Wmo

Mediation gaat niet om: “Ik begrijp uw probleem”

Scheiding, juridisch conflict, ruzie over de erfenis, steeds vaker wordt een mediator ingeschakeld. Ook in de hulpverlening is mediation geen vreemde eend meer. Het uitgangspunt is dat cliënten zelf de oplossing vinden voor hun problemen. ‘Bij mediation kijk je naar de belangen van alle betrokkenen en wat nodig is om verder te kunnen, zegt Pauline Schonewille, die het Basisboek Mediation schreef.
Domein overstijgende samenwerking

Samenwerking tussen domeinen? Dit zijn de obstakels en (mogelijke) oplossingen

Domein overstijgend samenwerken staat al jaren hoog op het verlanglijstje in de zorg en welzijnssector. Maar in de praktijk komt men vooralsnog niet veel verder dan (weliswaar veelbelovende) pilots en proeftuinen. Wat is er nodig om domein overstijgende samenwerking wél op grote schaal mogelijk te maken? De Raad voor Volksgezondheid & Samenleving (RVS) deed onderzoek naar de belangrijkste obstakels en kansen.
Wmo

Gezocht: sociaal werkers voor perspectief aan het einde van het leven

Zet sociaal professionals en vrijwilligers eerder in bij palliatieve zorg. Juist zij kunnen voor de kwaliteit van leven van ongeneeslijk zieke mensen een positief verschil maken. Dat schrijft de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving in het rapport 'Leven met het einde in zicht', dat afgelopen woensdag verscheen.
Wams

Deze wet moet persoonsgegevens delen tussen domeinen gemakkelijk maken

Om mensen met meervoudige problematiek optimaal te helpen, is het delen van persoonsgegevens tussen verschillende domeinen essentieel. Dat gebeurt momenteel ook, maar gemakkelijk is het niet. Het wetsvoorstel Aanpak meervoudige problematiek in het sociaal domein (Wams) moet daar verandering in brengen. Waar gaat deze wetswijziging precies voor zorgen?
Wmo

Vooruitblik op 2022 deel 4: ‘Integraal verhaal van pensioen, wonen en…

Na een rumoerig jaar vol coronamaatregelen staat het nieuwe jaar voor de deur. Wordt het een fris begin of vooral een voortzetting van huidige plannen? We vragen het aan de deskundige sprekers. Deze aflevering Anneke Sipkens, directeur van ouderenorganisatie ANBO: ‘De stijgende druk voor werknemers en cliënten in de ouderenzorg maakt een structureel plan noodzakelijk.’
Professionalisering

Verplichte anticonceptie, sociale cohesie, 10 vormen van eenzaamheid: de best gelezen…

Het afgelopen jaar kende sociaal en maatschappelijk behoorlijk wat uitdagingen. Niet in de laatste plaats voor de professionals in het sociaal domein. Zorg+Welzijn zet voor u de zeven best gelezen artikelen op een rij. Een korte impressie van wat de sociaal professionals in de benen heeft gehouden in 2021.

Over wmo

Elke gemeente zijn eigen zorg en ondersteuning

Bijna 2 miljoen mensen krijgen zorg en ondersteuning, volgens de kerncijfers 2015 van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Veelal uit het informele netwerk. Vanaf 2015 wordt zorg en ondersteuning vanuit de Wmo door gemeenten georganiseerd en gefinancierd. Uitgangspunt is dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Dat heeft geleid tot werken in wijkteams, een woud aan pilots en veel discussie.

Lees meer

Gemeenten worden sinds 1 januari 2015 geacht ervoor te zorgen dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. De gemeente geeft ondersteuning thuis via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de ondersteuning van mensen die niet op eigen kracht zelfredzaam zijn.

Uit onderzoek naar de uitvoering van de Wmo blijkt dat in 2016 de waardering voor wijkteams ietsje is gedaald naar van 6,7 in 2015 naar 6,6. De grootste problemen van de decentralisatie zitten nog steeds in het jeugdhulp. Een op de 5 Nederlanders vindt dat de decentralisaties goed uitpakken. 47 Procent heeft geen vertrouwen in de decentralisatie, vooral niet bij de uitvoering van de ouderenzorg. Dat blijkt uit een onderzoek van I&O Research. Vlak vóór 2015, voordat de Wmo en Jeugdwet overgingen naar de gemeente, gaf 54% aan geen vertrouwen te hebben.

Wijkteam

Onder de Wmo vallen verschillende vormen van hulp en ondersteuning. Het gaat bijvoorbeeld om: begeleiding en dagbesteding; ondersteuning van mantelzorger; beschermde woonomgeving voor mensen met een psychische stoornis; opvang in geval van huiselijk geweld en mensen die dakloos zijn. Maar ook om ondersteuning die past bij persoonlijke situatie van de cliënt die een zorgvraag heeft. Iedere gemeente organiseert de toegang tot ondersteuning op zijn eigen manier. Sommige gemeenten kiezen voor het Wmo-loket. Veel gemeenten kiezen sociale wijkteams waar mensen terecht kunnen met hun hulpvraag. Wat het wijkteam precies doet, verschilt per gemeente. De gemeente kan onder voorwaarden een persoonsgebonden budget (pgb) geven. Met een pgb kan de cliënt de ondersteuning zelf kiezen en inhuren.

Meldt iemand zich bij de gemeente met het verzoek om ondersteuning, dan moet de gemeente onderzoek doen naar de persoonlijke situatie. Vooral over dat onderzoek naar de hulpvraag van de cliënt via het zogenoemde “keukentafelgesprek” is veel discussie geweest vanaf het begin van de decentralisatie in 2015. De keukentafelgesprekken leidden tot veel klachten en tot gefrustreerde cliënten en mantelzorgers. Daar is zeker door gemeenten, zorg- en welzijnsorganisaties en door sociaal werkers van geleerd.

Decentralisatie

De decentralisatie van zorg en ondersteuning in de Wmo heeft een fase van ontwikkeling doorgemaakt. Dat heeft ook geleid tot flinke discussies in de diverse gemeenten over hoe de Wmo vorm te geven. Het heeft ook geleid tot experimenten, pilots die opkomen en net zo snel weer afvallen. Het heeft geleid tot ketenzorg en samenwerking, en zorg dichtbij de cliënt. In dit dossier vind je artikelen die weergeven hoe de discussie is gevoerd en waartoe de transitie heeft geleid. Met alle voors en tegens en ontwikkelingen in de zorg en ondersteuning voor burgers en kwetsbare mensen.

Tot slot nog een paar cijfers uit de publicatie in april 2017 van I&O Research: De professionele hulp en begeleiding worden door zorggebruikers in 2016 met een 7,4 gewaardeerd, dat was een 7,7 in 2014. Een op de tien mensen geeft een onvoldoende aan de geboden hulp. De belangrijkste redenen zijn de lange wachtlijsten (57%), niet goed luisteren naar de hulpvrager (50%) en niet goed samenwerken tussen organisaties (43%).