LVB

Zorgzame gemeenschappen: ‘Het leven is als een frikandel, je moet het zelf speciaal maken’

Een grote omslag vindt plaats in Oudewater: de gemeenschapszin, dat gevoel van verbondenheid, wordt teruggebracht. Familieleden en buurtverbinders zijn nauw betrokken, zorg- en hulpverleners werken ‘met de handen op de rug’. Journalist Jessica Maas en fotograaf Daphne Lucker namen een kijkje.
LVB

Vieze huizen en verzamelwoede: ‘Iedere begeleider kent de gevolgen van hoarden en lvb’

Stapels oude kranten, overal spullen, bedorven eten en kattenpoep. Verzamelwoede, vervuiling. Hulpverleners die mensen met een lvb begeleiden, komen het vaak tegen, blijkt uit onderzoek van Hendrien Kaal, lector lvb en risicovol gedrag aan de Hogeschool Leiden. ‘Begeleiders zitten vaak met de handen in het haar.’
LVB

Trauma bij kinderen met LVB: ‘Begin eens met de vraag: wat heb je meegemaakt?’

Kinderen met een licht verstandelijke beperking (lvb) lopen een groter risico op traumatische ervaringen. Toch worden signalen van trauma in de praktijk vaak gemist of verkeerd geïnterpreteerd. Wat kunnen professionals doen om deze kinderen beter te ondersteunen?  Psychologen Leony Coppens en Veroniek van Hedel delen belangrijke inzichten en tips.
LVB

Lvb’er gebruikt drugs: hoe ga ik het gesprek aan?

Mijn cliënt Maartje (16) kreeg vanmiddag bezoek van haar vader. Hun band is niet altijd even goed en zijn bezoekjes veroorzaken vaak veel spanning bij haar. Rond 14:00 uur belde ze me op, volledig overstuur. Ze heeft ruzie gehad met haar vader.

Hulpverlening te talig? De Yucel-methode maakt verhaal van cliënt visueel

Gedachten, emoties en gebeurtenissen vatten in woorden. Lastig, vindt een deel van de cliënten in het sociaal domein. Dit geldt bijvoorbeeld voor sommige mensen met een licht verstandelijke beperking en anderstaligen. Voor deze groepen is de Yucel-methode ontwikkeld. Met gekleurde blokken wordt het verhaal van de cliënt visueel gemaakt. 
LVB

Hoe herken je een licht verstandelijke beperking?

Hulpverleners schatten een licht verstandelijke beperking (LVB) niet altijd goed in. Daardoor kan het voor de professional lijken dat een cliënt niet gemotiveerd is of de cliënt raakt juist overvraagd. Hoe herken je een LVB?
LVB

Mijn cliënt met een LVB gebruikt drugs: hoe ga ik het gesprek aan?

Je kadert te veel, dus de cliënten hebben geen eigen regie. Óf, je overschat de cliënten, geeft te veel vrijheid en alles loopt in de soep. Hoe vind je de goede balans in de begeleiding van mensen met een licht verstandelijke beperking die alcohol en drugs gebruiken? 
LVB

‘Mensen met triple problematiek passen in alle hokjes’

Mensen met een licht verstandelijke beperking vormen een risicogroep voor verslavings- én psychische problematiek, zegt Neomi van Duijvenbode, gespecialiseerd in mensen met deze zogeheten triple problematiek. Haar advies aan hulpverleners: ‘Kijk over je eigen sector heen. Deze mensen passen in alle hokjes. We zullen het samen moeten doen.’
LVB
Lizzy Rothert (22) groeide net als zo'n 23.000 kinderen op bij ouders met een verstandelijke beperking. '‘Soms wilde ik mijn moeder door elkaar schudden en roepen dat ze normaal moest doen.'

Lizzy (22) heeft een moeder met lvb: ‘Ik leidde een heel ander leven dan klasgenootjes’

Het huis opruimen vóór de hulpverlening komt, alle ondersteuning voor je zwangere moeder regelen, voor vrienden verzwijgen wat er thuis speelt. Opgroeien als kind van ouders met een verstandelijke beperking brengt eenzaamheid en schaamte met zich mee, vertelt Lizzy Rothert (22). ‘Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik alles alleen moet doen.’

Het laatste nieuws in het sociaal domein: in 5 minuten bijgepraat

Deze week gebeurde er weer veel in het sociaal domein. We hebben de belangrijkste ontwikkelingen voor jou op een rijtje gezet. Zo is de cao voor sociaal werkers gewijzigd. Ook viel een alarmerend artikel over jongeren met schulden ons op. En er is nieuws voor mensen met een beperking met politieke ambities. 

Over lvb

LVB in het sociaal domein

Mensen met een licht verstandelijke beperking (lvb) vormen in het sociaal domein één van de meest kwetsbare groepen als het gaat om sociale problematiek. Het wordt voor mensen met een LVB alsmaar lastiger om zelfstandig te functioneren in onze steeds complexere samenleving. In toenemende mate doen zij dan ook een beroep op voorzieningen in het sociaal domein. Deze ondersteuning lijkt echter niet altijd even effectief.

Lees meer

Door de invoering van de Wmo in 2015, krijgen steeds meer mensen met een LVB geen of minder (ambulante) begeleiding. Voor de samenleving ligt er een grote uitdaging om deze groep toch te ondersteunen en begeleiden waar dat nodig is. Er wordt daarbij ook meer gevraagd van het welzijnswerk en de ‘gewone’ burger: neem deze groep op en zorg dat ze meekomt.

Wetten voor mensen met een LVB

De ondersteuning en zorg voor mensen met een beperking zijn opgenomen in verschillende wetten zoals de Wet maatschappelijk ondersteuning (Wmo), de Wet langdurige zorg (Wlz), de Jeugdwet en de Participatiewet. Daarnaast kunnen zij gebruikmaken van allerlei voorzieningen en regelingen, zoals schuldhulpverlening, vervoer, onderwijs en regelingen op het gebied van werk en inkomen.

Verschillende regels ingewikkeld bij LVB

Al die verschillende regels, loketten en potjes geld maken het niet makkelijk. Daarnaast zien cliëntondersteuners van MEE dat voorzieningen en dienstverlening ook niet altijd goed zijn afgestemd op mensen met een beperking. ‘Meestal heeft dat te maken met onvoldoende kennis over deze doelgroep, waardoor niet aangesloten wordt op de beperking. Dat geldt met name voor niet-zichtbare beperkingen, zoals een lichte verstandelijke beperking, autisme of een niet-aangeboren hersenafwijking.’

LVB niet altijd makkelijk te herkennen

Mensen met een LVB of zwakbegaafdheid zullen het zelf lang niet altijd zeggen als ze iets niet begrijpen en ook aan hun taalgebruik merk je dit vaak niet. Ze gebruiken woorden en zinnen die ze hebben opgevangen, maar die ze zelf niet altijd ook echt begrijpen. Dit maakt het nog lastiger om een LVB/zwakbegaafdheid te herkennen. Het inzicht in hun beperkingen ontbreekt vaak, al merken ze wel dat ze dingen niet kunnen die bij hun leeftijdgenoten vanzelf lijken te gaan. Ze doen zich vaak groter voor om dit, al dan niet bewust, te verbergen en lopen op hun tenen om zich staande te houden. Dit alles kan leiden tot faalervaringen, gevoelens van frustratie en een negatief zelfbeeld, wat vervolgens de verdere ontwikkeling kan belemmeren omdat ze gedemotiveerd raken als ze niet aan de verwachtingen kunnen voldoen.

Gevolgen niet herkennen van een LVB

Een ander, negatief, gevolg van het niet (h)erkennen van een LVB of zwakbegaafdheid is dat professionals soms te veel van deze mensen verwachten of hen overvragen. Dat leidt niet alleen tot meer faalervaringen, maar kan ook leiden tot een afkeer van hulp.