Wet- en regelgeving

Lobbyen als sociaal werker

Lobbyen als sociaal werker: ‘Politici hebben jouw input nódig!’

Lobbyen, dat is toch iets voor mannen in dure pakken in achterkamertjes, niet iets voor sociaal werkers? Toch trok sociaal werker Diana van den Eijnden de stoute schoenen aan om te gaan lobbyen. Mét resultaat! Haar adviezen zijn zeker met het nieuwe kabinet heel handig voor andere sociaal werkers.
Wet Zorg en Dwang

3 verbeterpunten voor dwang in de zorg, maar óók positieve geluiden over de uitvoering

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) constateert dat er ‘grote verschillen’ bestaan in de manier waarop dwang in de zorg toegepast wordt. Zo blijkt dat belangrijke kennis over bijvoorbeeld de Wet zorg en dwang en de Wet verplichte ggz ontbreekt. Welke verbeterpunten zijn er nog meer voor professionals?
De regels voor uitgesteld betalen via Klarna worden aangescherpt.

Minderjarigen kunnen straks niet meer met Klarna betalen: ‘Zij zien deze apps niet als aangaan van een schuld’

Het lijkt zo eenvoudig: even wat bestellen en pas later betalen. Met name jongeren komen door het gebruik van achterafbetaalapps als Klarna en Riverty steeds vaker in de problemen. Maar de minister gaat nu ingrijpen. Hoe zit dat?
Zzp'ers in het sociaal domein.

Komt er minder ruimte voor zzp’ers in het sociaal domein? 5 vragen en antwoorden

Het aantal zzp'ers in het sociaal domein zit nog steeds in de lift. Maar als het aan de nieuwe coalitie ligt, krijgen zij in de nabije toekomst minder ruimte. Wat staat er te gebeuren? Hoe zit het met die nieuwe wet die toch weer is uitgesteld? En wat betekent dit voor zzp’ers én vaste medewerkers? 5 vragen en antwoorden.
agressie? 5 stappen om aangifte te doen

Agressie? Zo doe je in 5 stappen veilig aangifte

Een cliënt die dreigt je te achtervolgen naar je huis als je iets doet waar hij het niet mee eens is. Een bewoner die met stoelen gooit en dreigt met fysiek geweld. Van agressie wordt nog te weinig melding of aangifte gedaan. In deze vijf stappen doe je het veilig en snel.
Wet zorg en dwang

Wet zorg en dwang: hoe werk je met een wet die compleet mislukt is?

De conclusie rondom de Wet zorg en dwang is hard: de wetgeving is mislukt. In Den Haag peinzen ze over een nieuwe wet en tot er een goed alternatief is, zullen we het hiermee moeten doen. Hoe kun je werken met een wet die nauwelijks uitvoerbaar is? Jurist Jolanda van Boven geeft tips.
Het verkennend gesprek helpt Het helpt dus om de juiste ondersteuning en hulpverlening te kunnen bieden.

Verkennend gesprek: veelbelovend instrument waait over naar het sociaal domein

Een nieuwe term waar jij als sociaal werker mee te maken krijgt: het verkennend gesprek. Cliënten die psychische klachten ervaren kunnen daar veel baat hebben, blijkt uit verschillende pilots. Vanaf volgend jaar heeft iedere burger zelfs recht op een verkennend gesprek. Hoe zit dit precies?
Jonge vrouw kijkt naar rekeningen

Schuldenpardon in Arnhem: waarom de roep om een schone lei steeds luider klinkt

De schulden van tientallen gezinnen in de Arnhemse wijk Immerloo worden kwijtgescholden. Waarom is de tijd rijp voor een schuldenpardon? In dit artikel beantwoorden we 7 belangrijke vragen over een schone lei voor mensen met problematische schulden.

Mantelzorgers nemen medische handelingen over, maar wie is aansprakelijk?

Mag een mantelzorger insuline spuiten bij zijn vader? Mag een dochter bij haar moeder medicatie toedienen via het infuus? Het komt steeds vaker voor dat mantelzorgers zorghandelingen van de wijkverpleegkundige overnemen. Maar wie is aansprakelijk wanneer het misgaat?
familierecht

Wat je als sociaal werker moet weten over het familierecht 

Sociaal werkers spelen een cruciale rol bij het ondersteunen van individuen en gezinnen, zeker tijdens uitdagende situaties zoals echtscheidingen en uithuisplaatsingen. Wat zijn eigenlijk de rechten van je cliënt in deze situaties? In dit artikel beantwoorden we de meest relevante vragen over het familierecht.

Over wet- en regelgeving

Wetten en regels: lasten en lusten

Professionals in het sociaal domein hebben vaak een haat-liefde verhouding met wet- en regelgeving in de zorg. Regels beschermen de cliënt en ook de hulpverlener. Maar wet- en regelgeving in de zorg kunnen de professionele ruimte ook behoorlijk beperken. De transitie heeft geleid tot meer regels en meer controle. In dit dossier een vind je artikelen over werken met wet- en regelgeving in de zorg. Wat werkt en wat niet?

Lees meer

De transities in de het sociaal domein hebben geleid tot verandering van wet- en regelgeving in de zorg. Een van de doelen was ook de vermindering van regels in het werk van de professionals. Maar dat is lang niet overal gelukt. Integendeel, in de jeugdzorg bijvoorbeeld is in 2015 de nieuwe Jeugdwet ingegaan en zou de overgang van de verantwoordelijkheid naar de gemeenten moeten leiden tot minder bureaucratie en minder verkokering. Dat is eigenlijk nog niet gebeurd.

Privacy regels wet- en regelgeving in de zorg

Wet- en regelgeving in de zorg heeft zeker ook een positieve kant. De overheid maakt die regels om de hulp en ondersteuning zoveel mogelijk in goede banen te  laten verlopen en om de cliënt te beschermen. Hulp en zorg moeten aan hoge standaarden voldoen om van goede kwaliteit te zijn. En daar zijn regels voor nodig. Tegelijkertijd voelen professionals in het sociaal domein zich vaak ook beperkt in hun professionele ruimte door alle regels. In de schuldhulpverlening bijvoorbeeld is het zeer nuttig om vroegtijdig bij mensen aan de bel te trekken als ze in financiële problemen komen. Een van de belangrijkste problemen bij vroeg signalering zijn de privacy voorschriften.

Niet alleen bij de schuldhulpverlening lopen mensen aan tegen de privacy regels. Ook in de jeugdzorg lopen professionals aan tegen regels bij uitwisseling van gegevens van de cliënten. In het wijkteam zitten ambtenaren werk en inkomen naast professionals in de schuldhulp. Welke informatie kun je wel en niet delen?

Samenwerking wet- en regelgeving in de zorg

Belangrijk om de wereld van wet- en regelgeving in de zorg is de samenwerking tussen hulpverleners. ‘Het sociaal domein is een oneindig laboratorium’, zegt bestuurskundige Jan Kees Helderman in het magazine Zorg+Welzijn. Er wordt volgens Helderman veel gepraat en ontmoet, maar dit gebeurt volgens hem te weinig systematisch. ‘Ik denk dat het sociaal domein een oneindig laboratorium is, ook voor beleidsmakers. Je komt voortdurend nieuwe kwesties tegen en daarvan afgeleide problemen die je moet oplossen met elkaar. Dat kun je alleen maar doen door dat systematisch te organiseren. Door bijvoorbeeld één keer per kwartaal met systeemwereld en uitvoering bij elkaar te zitten en elkaars werk te bespreken, knelpunten te signaleren, wet- en regelgeving uit te leggen waardoor bijvoorbeeld blijkt dat iets wel kan terwijl professionals dachten dat het niet kon.’

Er zijn dus verschillende thema’s binnen het thema wet- en regelgeving in de zorg. In dit dossier worden vernieuwingen en veranderingen in de wet- en regelgeving in de zorg besproken. En zeker ook de discussies die het keurslijf en mogelijkheden met zich meebrengen. Lees dit dossier.

DELEN
Vorig artikelVerward gedrag
Volgend artikelWijkteam
Mark van Dorresteijn
Lorem ipsum dolar sit amet.