Zorgmijders

Dementie

RICHTLIJNEN Communicatie bij dementie

Sommige richtlijnen en handleidingen zijn niet voor sociaal werkers geschreven, maar kunnen toch handig zijn. Een voorbeeld is de praktische handreiking over communicatie bij dementie van V&VN, de beroepsvereniging voor verpleegkundigen en verzorgenden. De tips met bijbehorende casuïstiek helpen ook sociaal werkers betere gesprekken te voeren.
Zorgmijders
Onbegrepen gedrag

Dossier: zorgmijders en onbegrepen gedrag beter leren begrijpen

Het is voor sociaal werkers lastig om contact te maken met zorgmijders. Zij lijden vaak een teruggetrokken bestaan, dit geeft hen een gevoel van veiligheid wat lastig te doorbreken is. Hoe benader je mensen met onbegrepen gedrag? Hoe doorbreek je weerstand? Hoe verbeter je de samenwerking met andere professionals? In dit dossier delen we belangrijke inzichten en praktische tips over onbegrepen gedrag.
Zorgmijders

Betere hulp voor daklozen: ‘Ik ben uit het afvoerputje gehaald’

Oprechte aandacht, maar ook altijd alert. Dat karakteriseert de 22-jarige Fil van der Riet, die in het inloophuis Makom van De Regenboog Groep in hartje De Pijp werkt. ‘Niemand maalt hier om status of etiketjes.’
Zorgmijders

Narcisten zijn heel kwetsbaar: hoe krijg je een narcist in behandeling?

Narcisme wordt vaak niet herkend door zorgprofessionals, omdat de gedragingen eerder gezien worden als een stevige dosis zelfvertrouwen. Hoe herken je narcisme, en wat zijn de fabels en feiten? Ontwikkelingspsycholoog Eddie Brummelman zet de belangrijkste punten over narcisme op een rij.
Zorgmijders
taalschool maakt zorg toegankelijker

Ziek, maar niet naar de dokter durven: voor nieuwkomers is het Nederlandse zorgsysteem te complex

Het Nederlandse zorgsysteem is complex, vooral voor nieuwkomers zonder taal- en cultuurkennis. Onbekend maakt onbemind. Zo blijven mensen rondlopen met buikklachten, geldzorgen of trauma van het vluchtverleden, met alle gevolgen van dien. Taalschool Queridon richt zich daarom op de gezondheid van haar cursisten. ‘De stap naar een Nederlandse zorgverlener is soms bijna niet te doen.’
Zorgmijders

Het vertrouwen van zorgmijders terugwinnen: hen zelf om hulp vragen doet wonderen

Hoe win je het vertrouwen van zorgmijders en mensen met onbegrepen gedrag? Stichting Ervaring die Staat in Eindhoven is gepokt en gemazeld in het aansluiten op de leefwereld van mensen die afgehaakt zijn in het reguliere systeem. Directeur Els Keet: ‘Dit werk lukt alleen als je verbinding maakt met anderen en jezelf ter discussie durft te stellen.’
Zorgmijders

SNEAKPREVIEW ‘Zorgmijders willen best hulp, maar ándere hulp’

Bert Santema (63) werkt als ambulant trajectondersteuner met zorgmijders. ‘Ik ben een liefhebber van deze groep, vanwege hun heel eigen kijken op dingen.' Bert spreekt 22 mei 2024 op het Zorg+Welzijn congres ‘Onbegrepen en zorgmijdend gedrag'.
Informele zorg
topvoices

25 invloedrijke denkers en doeners in het sociaal domein

Ze doorbreken taboes, dragen oplossingen aan voor grote maatschappelijke problemen en durven anders te denken. Zorg+Welzijn zet de schijnwerpers op 25 invloedrijke stemmen in het sociaal domein. Laat je inspireren door hun werk, hun visie én hun daden.
Verslaving
Slaapproblemen

7 vragen over slaapmiddelen: waarom deze ‘benzo’s’ zo verslavend zijn

Jaarlijks gebruiken ongeveer 1,3 miljoen mensen zware slaapmiddelen op recept. Maar steeds meer mensen kopen deze middelen ook zonder recept, bijvoorbeeld online. Dat brengt flinke risico’s met zich mee. Hoe herken je symptomen van een medicijnverslaving en wat moeten sociaal werkers nog meer weten over slaapmiddelen?

Istahil is slachtoffer van vrouwenbesnijdenis: ‘Voor je het weet ben je aan het gillen’

Meisjesbesnijdenis. Iets uit verre landen? Ook in Nederland lopen tienduizenden vrouwen rond die besneden zijn. Een ritueel dat in sommige culturen de normaalste zaak van de wereld is, maar hier een strafbaar feit betreft. ‘Ineens word je bij je armen gepakt, je jurk wordt omhooggetrokken en je ondergoed uit’, vertelt Istahil Abdulahi.

Over zorgmijders

Zorgmijders of zorgvuldige zorgzoekers?

De Zorgmijder vraagt het uiterste van professionals. In inzet, in samenwerking, in het vinden en houden van contact, in het organiseren van passende ondersteuning. Iedere casus is uniek en ook weer niet. Het gaat om mensen die zich afgewend hebben van de samenleving, van de zorg die zij juist vaak hard nodig hebben. Aan de andere kant zijn het vaak ook mensen waar de samenleving, en de zorg, zich van afgewend hebben.

Lees meer

De zorgmijder is misschien wel de grootste uitdaging van het sociaal domein. Het zijn vaak kwetsbare mensen die heel veel baat kunnen hebben bij zorg en ondersteuning, maar die daar, om allerlei redenen, geen behoefte aan hebben. Het is een groep die vaak ‘hulpverleners’ moe is, die je vooral niet moet dwingen naar zorg en die kritisch is. Hoogleraar Niels Mulder omschreef hen als ‘zorgvuldige zorgzoekers’. En dat is wellicht ook precies wat ze zijn.

Vertrouwensrelatie zorgmijder

Mulder: ‘Op het eerste gezicht lijkt iemand misschien zorg te mijden omdat hij niet op afspraken komt, zelf vindt dat er psychisch niets aan de hand is of niet naar de huisarts wil, maar als je met zo iemand in gesprek gaat, wil diegene vaak wel een bepaald type hulp, zoals praktische hulp. Denk aan het helpen met de afwas, of iemand die eens een kop koffie komt drinken.’ Mulder drukt professionals op het hart vooral goed te luisteren naar het verhaal dat de cliënt vertelt. ‘In eerste instantie doet het er helemaal niet zo veel toe wát die persoon vertelt, maar door erop in te haken ontstaat er een gesprek, kom je erachter wat iemand wél wil, bouw je een vertrouwensrelatie op en heb je een basis om verder te gaan.’

Zorgvermoeid bij zorgmijder

Marcello van den Anker, nu werkzaam als ervaringsdeskundige, was zelf ook ‘zorgvermoeid’. ‘Van alle die hulpverleners was ik zorgvermoeid geraakt, dat vind ik een betere term dan zorgmijder. Leg het “niet willen” niet alleen bij de zorgmijder neer: misschien doe jij als hulpverlener ook wel iets niet goed, of speelt er iets heel anders waardoor er geen echt contact kan ontstaan.’ Zelf vond hij bijvoorbeeld dat zorgverleners zich altijd boven hem plaatsten, en ging hij een spel spelen om het ze moeilijk te maken. ‘Totdat er een ervaringswerker kwam die me liet zien dat ík mezelf juist onder hen plaatste. Ik voelde me als kind al minder dan anderen, dom. Die ervaringswerker gaf me wat ik als klein jochie al nodig had gehad: hij zag me, nam de tijd om mij te leren kennen. Hij sprak mijn taal, dat gaf hoop. Daardoor kon ik in beweging komen.’

Gelijkwaardige partners

Hans van Eeken, net als Marcello van den Anker ervaringsdeskundige, herkent zich in de woorden van Van den Anker. Tegelijkertijd begrijpt hij dat professionals niet altijd de tijd hebben om uitvoerig met cliënten in gesprek te gaan, puur om hen te leren kennen en hun vertrouwen te winnen. Maar ook daar is een oplossing voor, bijvoorbeeld het inhuren van een ervaringswerker.

Ervaringswerker tegen zorgmijder

Van Eeken trok onlangs bijvoorbeeld enkele weken samen op met een psychiater op de crisisdienst in Amsterdam. ‘We werken als gelijkwaardige partners samen, gaan samen het gesprek in. Hij staat onder druk, moet snel door, ik heb de tijd. Hij neemt besluiten, hij kan veel wat ik niet kan en andersom. Gaat hij weg, dan blijf ik zitten bij de cliënt voor een kop koffie. Dan vraag ik: “Hoe is dit nu allemaal voor u?”. Dan komen de tranen, contact, er ontstaat een relatie, verbinding. Ik zou het alle zorgteams aanraden om een ervaringswerker in te huren: verbinding is het begin van herstel, altijd.’

Uitgelicht congres

Congres Sociaal werk: navigeren tussen overheid en burger

ReeHorst Ede

Nursing Experience

Zorg voor thuiswonende kwetsbare ouderen

Van der Valk Hotel

Congres Het Vrouwenhart