Sociaal bestek nr. 2, 2019

    In deze eerste digitale editie van Sociaal Bestek besteden we veel aandacht aan werken vanuit de bedoeling. Want: ‘Werken vanuit de bedoeling is belangrijk en noodzakelijk. Het kan gemeenten helpen om meer grip op het sociale domein te krijgen.’

    Redactioneel: Werken vanuit de bedoeling

    Sociaal Bestek is met deze editie na tachtig jaar voor het eerst niet meer op papier verschenen. Wij zijn een digitaal blad geworden dat online gelezen moet worden. Daar zijn wij echt niet de eerste in, maar na tachtig jaar papier is het wel wennen: scrollen in plaats van een bladzijde omslaan. Ondanks deze verandering blijft de inhoud voorop staan. We blijven bij de bedoeling van Sociaal Bestek. Informeren over ontwikkelingen en de achtergronden daarbij rondom de thema's werk, inkomen en zorg.

    Werken vanuit de bedoeling: zo doen ze het in Leeuwarden

    Werken vanuit de bedoeling. Voor veel professionals in het sociaal domein blijkt het best een zoektocht te zijn hoe je dat doet. Het wordt gekoppeld aan begrippen als de nieuwe, de andere of de faciliterende overheid.

    Geïntegreerde aanpak van mismatch op de arbeidsmarkt

    Om arbeidsvraag en -aanbod beter bij elkaar te brengen in de vier grootste gemeenten, is een geïntegreerde aanpak van economisch en sociaal beleid ingezet. De bevindingen en lessen uit de tussentijdse evaluatie delen wij in dit artikel.

    Gedragsinzichten toegepast in de incassopraktijk

    Zit je in de financiële stress, dan kun je je minder goed concentreren en minder goed plannen en de juiste keuzes maken. Hoe komt dat en wat kun je er tegen doen? En vooral: hoe kan de uitvoering cliënten helpen ontstressen en juiste keuzes maken? Gea Schonewille, wetenschappelijk medewerker bij het Nibud zocht het uit en past het toe.

    Knelpunten in de zorg voor thuiswonende ouderen

    Hoewel het met veel van de thuiswonende ouderen goed gaat, zijn er ook knelpunten. Het Sociaal en Cultureel Planbureau beschreef de uitdagingen in de literatuurstudie Zorgen voor thuiswonende ouderen. Het onderzoek dient als input voor de commissie die eind 2019 advies uitbrengt aan de regering. Dit artikel zet de bevindingen alvast op een rij.

    Werven met nuance: KLASSE!, een kans voor de aanpak NT1

    Het aantal Nederlanders dat moeite heeft met basisvaardigheden neemt onverminderd toe. Het gaat om taal, rekenen en digitale vaardigheden. Dat moet anders, om te beginnen met de werving. De kansrijke methode KLASSE! zet in op camouflagecursussen en vier profielen van mensen met hiaten in de basisvaardigheden.

    Financiële zorgen en administratieve chaos na overlijden partner

    De sociale partners en het kabinet steggelen al jaren over de hervorming van het pensioenstelsel. Een onderbelicht thema daarbij is het karige en complexe nabestaandenpensioen. De Landelijke Cliëntenraad haalde ervaringsverhalen op en ging daarmee naar de Tweede Kamer. Die debatteerde op 27 mei over de Algemene Nabestaandenwet.

    Hoe effectief zijn vrijwilligers in de schuldhulpverlening?

    Veel gemeentelijke beleidsplannen schuldhulpverlening kennen een belangrijke rol toe aan vrijwilligers. Vrijwilligers helpen voorkomen dat mensen in de schulden raken, door hulp te bieden bij het ordenen van de administratie en het aanvragen van voorzieningen. Daarnaast zouden ze, zo is de verwachting, de schuldhulpverlening toegankelijker maken en de kans op terugval beperken.

    Hoe kunnen re-integratie professionals gebruik maken van elkaars kennis?

    Re-integratieprofessionals ervaren het belang van zachte matchingsfactoren. De ervarings- en intuïtieve kennis die daarvoor nodig is, gedijt het best in een leervriendelijke omgeving. Hoe ziet zo'n leervriendelijke omgeving eruit? En hoe kunnen re-integratieprofessionals elkaars ervarings- en intuïtieve kennis versterken?

    Vroegsignalering van schulden kan effectiever en efficiënter

    Vroegsignalering van problematische schulden vindt te vaak plaats zonder volledig projectplan of monitoring. Daardoor zijn de resultaten onvoldoende inzichtelijk, ontbreekt sturing en blijft er twijfel bestaan over de meerwaarde. Vanwege het zwaarwegende belang van inwoners met ernstige schulden, moet dit beter. Want vroegsignalering is wel degelijk van waarde voor inwoners en maatschappij.

    Vier lessen voor een effectieve uitvoeringspraktijk

    Over sociaal wijkteams wordt veel gezegd en geschreven. Het Centraal Planbureau toonde onlangs aan dat het werken met wijkteams niet heeft geleid tot de beoogde afschaling van tweedelijnszorg. Professionals hebben te maken met grote caseloads en steeds zwaardere problematiek. Gemeenten kijken dan ook kritisch naar de eigen uitvoeringspraktijk. Vier lessen voor effectievere wijkteams.

    Wat breng je in beeld als maatschappelijke impact?

    Voor sociale ondernemingen wordt het steeds belangrijker om te laten zien wat hun bedrijf oplevert. Niet alleen in termen van omzet en winst, maar vooral in termen van maatschappelijke waarde. Maar het meten van de maatschappelijke impact is nog een zoektocht: welke effecten breng je in kaart, met welke indicatoren? Dit artikel biedt handvatten.

    Multichannel communicatie en artificial intelligence in de schuldhulpverlening

    Digitalisering is een niet te stuiten ontwikkeling. Velen zien dit als een groot gemak en ook de overheid stimuleert de digitalisering. Een grote groep Nederlanders kampt echter met beperkte digitale vaardigheden. Digitale communicatieplatformen kunnen deze kwetsbare groep ondersteunen, bijvoorbeeld in de schuldhulpverlening.