Hoe effectief zijn vrijwilligers in de schuldhulpverlening?

Veel gemeentelijke beleidsplannen schuldhulpverlening kennen een belangrijke rol toe aan vrijwilligers. Vrijwilligers helpen voorkomen dat mensen in de schulden raken, door hulp te bieden bij het ordenen van de administratie en het aanvragen van voorzieningen. Daarnaast zouden ze, zo is de verwachting, de schuldhulpverlening toegankelijker maken en de kans op terugval beperken.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Cliënten noemen het creëren van rust, overzicht en een gevoel van grip op de eigen situatie krijgen als doorslaggevende steun van de vrijwilliger. Foto: Adobe

Maken vrijwilligers de gemeentelijke schuldhulpverlening daadwerkelijk effectiever? Om dat te bepalen voeren wij sinds oktober 2017 een onderzoek uit in het werkgebied van de Stadsbank Oost-Nederland. Dat werkgebied omvat 22 gemeenten in Twente en de Achterhoek.

Onbetaalbaar

De Stadsbank vindt dat vrijwilligers een intensieve en persoonlijke hulpverlening kunnen bieden die onbetaalbaar is. Daarom werkt men samen met vrijwilligers van landelijke organisaties als Humanitas en Schuldhulpmaatje, maar ook van lokale (welzijns)organisaties. Of een vrijwilliger ingeschakeld wordt, bepaalt de klantmanager. Hier zijn geen vaste regels voor. Doordat klantmanagers hun eigen werkgebied hebben, kennen ze de lokale situatie en vaak ook de vrijwilligers

0
62

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.