Wat breng je in beeld als maatschappelijke impact?

Voor sociale ondernemingen wordt het steeds belangrijker om te laten zien wat hun bedrijf oplevert. Niet alleen in termen van omzet en winst, maar vooral in termen van maatschappelijke waarde. Maar het meten van de maatschappelijke impact is nog een zoektocht: welke effecten breng je in kaart, met welke indicatoren? Dit artikel biedt handvatten.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
De grootste groep van sociale ondernemingen in Nederland richt zich op het bevorderen van arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Foto: Healthcarephoto /OKAPIA /dpa

Sociale ondernemingen zijn sterk in opkomst, er zijn er circa vijfduizend in Nederland (Keizer et al., 2016; ABN AMRO, 2017; OECD/EU, 2019). Een sociale onderneming onderscheidt zich met name van reguliere ondernemingen doordat ze maatschappelijke doelstellingen voorop stelt. Het maken van winst is secundair. De maatschappelijke doelstellingen waar sociale ondernemingen zich voor inzetten verschillen. De Social Enterprise Monitor 2018 laat zien dat de grootste groep sociale ondernemingen in Nederland (44%) gericht is op het bevorderen van arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De andere zijn gericht op duurzaamheid, internationale samenwerking, of andere maatschappelijke doelen. Financiële winst wordt

0
17

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.