Multichannel communicatie en artificial intelligence in de schuldhulpverlening

Digitalisering is een niet te stuiten ontwikkeling. Velen zien dit als een groot gemak en ook de overheid stimuleert de digitalisering. Een grote groep Nederlanders kampt echter met beperkte digitale vaardigheden. Digitale communicatieplatformen kunnen deze kwetsbare groep ondersteunen, bijvoorbeeld in de schuldhulpverlening.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Dankzij multichannel communicatieplatformen is het mogelijk om klantgericht en efficiënt met grote aantallen klanten te communiceren. Foto: AdobeStock

Dat de overheid digitalisering stimuleert, sluit aan op haar enigszins technocratische verwachting dat de moderne burger (financieel) zelfredzaam moet zijn. Maar uit het in april 2017 verschenen rapport Weten is nog geen doen1 blijkt dat er een forse discrepantie bestaat tussen het denk- en doenvermogen van veel mensen. Digitalisering dient als zodanig rekening te houden met een aanzienlijke groep Nederlanders die zonder aanpassingen niet goed met deze technologische ontwikkelingen overweg kan. Denk bijvoorbeeld aan laaggeletterden, analfabeten2 en mensen met beperkte digitale vaardigheden3, maar ook mensen die uit een andere cultuur komen en/of onze taal niet machtig

0
14

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.