E-health

Fotolia

De ontwikkeling van e-health

E-health is een ontwikkeling waar we niet meer omheen kunnen. Hulpverlening wordt steeds digitaler. Dankzij onder meer elektronische patiëntendossiers, zorgrobots en virtual reality kunnen professionals hulpverleningstrajecten nog beter afstemmen op hun cliënten en zijn cliënten in staat om zelf de regie te nemen over hun gezondheid. Meer

‘E-health is een ontwikkeling waar we niet meer omheen kunnen. Elektronische dossiervoering en elektronische informatie-uitwisseling zijn niet meer weg te denken, al vinden zorgverleners dat het nog stukken beter kan. Online gemaksdiensten, zoals het e-consult of het online bestellen van herhaalrecepten, vinden langzaam maar zeker verder hun weg naar de zorggebruiker. Deze ziet wel degelijk voordelen van e-health, maar wordt nog onvoldoende in de veranderingen meegenomen.’ Dat is te lezen in de e-Health Monitor 2016.

Beter aansluiten bij de cliënt

In elke sector van zorg en welzijn wordt steeds vaker gebruik gemaakt van e-health. Bijvoorbeeld ook in de gehandicaptenzorg. Mark Vervuurt, projectleider e-health en behandelaar bij ASVZ: ‘Je kunt er niet meer omheen om e-health in te zetten. Veel van onze cliënten werken bijvoorbeeld met een iPad, hebben een smartphone en zijn actief op social media. Door de inzet van vormen van e-health, sluiten we aan bij waar de cliënten staan en bij de middelen die ze hebben. En natuurlijk kun je e-health niet altijd inzetten, maar dat geeft niet. Er zijn allerlei verschillende poorten. Face-to-face contact en de “gewone” telefoon bestaan ook nog steeds. Maar hoe rijker het aanbod is, hoe meer verschillende poorten je kunt aanbieden, hoe beter. Je kunt dan echt per cliënt bekijken wat nodig is en aansluiten bij zijn wereld.’

En om aan te sluiten op individuele cliënten, zijn er verschillende digitale mogelijkheden. Denk aan een elektronisch consult of het inzetten van virtual reality, maar bijvoorbeeld ook aan robots. Bijvoorbeeld Tessa, de tinybot die mensen met dementie helpt om herinneringen te delen. Tessa meldt met vriendelijk stem herinneringen en speelt muziek af. Wanneer het een tijdje stil is in huis, stelt Tessa een activiteit, bijvoorbeeld een wandeling, voor. En naast Tessa is er bijvoorbeeld ook nog Pillo, een huisrobot en medicijndispenser in één. In de medicijndispenser van Pillo kunnen ongeveer 250 pillen opgeslagen worden. Dit kunnen medicijnen, maar bijvoorbeeld ook vitaminepillen zijn. Doordat de robot op basis van gezicht- en stemherkenning werkt, kan hij de juiste persoon op het juiste moment zijn of haar medicijnen of vitaminen aanbieden.

Robots en sensoren

Maar er is meer. Naast robots, wordt ook steeds vaker gebruik gemaakt van sensoren. Philips en zorgorganistie Cordaan willen bijvoorbeeld sensoren, die ze CareSemsus hebben genoemd, inzetten om te zorgen dat mensen met dementie langer thuis kunnen blijven wonen. CareSensus is met kleine sensoren verbonden aan een online platform. Deze sensoren worden, alleen als de cliënt het zelf wil, op plekken in huis geplaatst waar de cliënt in principe dagelijks komt. Zoals in de keuken, de badkamer, de slaapkamer en de woonkamer. De sensoren bevatten geen camera, maar reageren wel op beweging. Doordat ze altijd aan staan, wordt de cliënt dagelijks gevolgd en kan er met de gegevens van de sensoren een activiteitenpatroon gemaakt worden. Subtiele veranderingen in dit patroon kunnen dan op tijd opgemerkt worden. ‘Als een patiënt met beginnende dementie op zeer ongebruikelijke momenten het huis verlaat, kan dit bijvoorbeeld duiden op dwaalgedrag. Dat brengt veiligheidsrisico’s met zich mee, zoals vallen of verkeersongelukken. Toenemend toiletgebruik kan duiden op beginnende blaasontsteking, wat veel voorkomt bij deze groep patiënten’, licht Jeroen Tas, CEO Connected Care and Health Informatics van Philips, toe.

Natuurlijk zijn er nog veel meer voorbeelden van e-health te noemen en zullen er de komende tijd zeker nog veel meer volgen. In dit dossier verzamelen we het laatste nieuws over e-health en de ontwikkelingen die het leven van cliënten en het werk van professionals gemakkelijker moeten maken.

Uitgelicht

Patiënt maakt nog weinig gebruik van e-consult

Zorggebruikers maken nog maar weinig gebruik van de mogelijkheid om via e-mail of via de website vragen te stellen aan huisartsen en specialisten. Dat blijkt uit de e-Health monitor van NIVEL en Nictiz. Wat is de meerwaarde van het e-consult?

‘Je kunt niet om e-health heen’

Mark Vervuurt, projectleider e-health en behandelaar bij ASVZ pleit ervoor dat e-health (meer) aandacht krijgt in opleidingen en dat sociaal werkers zich wanneer nodig laten bijscholen. ‘Het werken met e-health vraagt om andere vaardigheden.'

Patiënten willen zelf online zorg regelen

Patiënten vinden eHealth toepassingen makkelijk en tijdbesparend.

‘E-health maakt leven van cliënten vandaag al beter’

‘E-health is geen abstracte toekomstmuziek. E-health is al op allerlei manier voorhanden in de praktijk van alledag, het leven van cliënten wordt er vandaag al beter van.’

Meest gelezen