E-health

E-health
Wat betekent de opkomst van datagedreven zorg voor de rol van sociaal professionals?

Datagedreven zorg: adviezen voor sociaal professionals

Wat betekent de opkomst van datagedreven zorg voor de rol van sociaal professionals? Kennisorganisatie Vilans constateert dat de Nederlandse overheid zinvol gebruik van data omarmt om de gezondheidszorg te verbeteren en doet daarom onderzoek naar deze vraag.
E-health
Hans Versteegh is blogger bij Zorg+Welzijn

Column: Kijk ons eens digitaal zijn!

Door de coronacrisis gaat het sociaal domein massaal digitaal. Hans Versteegh, wijkteammanager en schrijver van het boek 'Digivaardig sociaal werk', becomplimenteert de omslag en daagt ons uit. 
E-health

Sociaal domein wisselt landelijk corona-ervaringen uit

Om sociaal professionals in de coronacrisis te ondersteunen, biedt Movisie online leersessies aan. 'Er blijkt een grote behoefte aan uitwisseling te zijn.'
Zelfredzaamheid

Corona: Kwetsbare bewoners nu echt in de knel

‘We begonnen deze coronatijd met een crisisaanpak. Nu blijkt dat het nog lang gaat duren moeten we overstappen van sprinten naar een marathon.’ Sociaal werker Sjef van der Klein over de effecten van een maand lock down.
Participatie

Column: Een online inloophuis

Nu het inloophuis dicht is, zetten ze hun activiteiten online voort. In deze column vraagt sociaal werker Jacqueline Schilling zich af: is dat online inloophuis een blijvertje, of gaan we straks weer terug naar het oude?
E-health

Corona: ‘Dankzij beeldbellen wordt relatie met cliënt gelijkwaardiger’

Beeldbellen heeft een vlucht genomen in het sociaal domein. Volgens onderzoeker Wyke Stommel is het van belang oog te hebben voor de verschillen met reguliere gesprekken. ‘De manier waarop we in een normaal gesprek van beurt wisselen, is precies georganiseerd. Hier werkt dat niet. In een hulpverleningsrelatie kan dat problematisch zijn.’
E-health
Sebas Eikholt is als redacteur werkzaam bij het gezondheidsplatform Patientempowerment.nl en schrijft regelmatig blogs op het gebied van e-health.

Blog: E-health wordt steeds relevanter

Al weken worden we in een ijzeren greep gehouden door het coronavirus. En het einde is nog lang niet in zicht. In de zorg zijn de gevolgen al duidelijk zichtbaar. Het toont eens te meer aan dat veranderingen nodig zijn. E-health kan daar volgens Sebas Eikholt een grote rol in spelen.
Professionalisering
twee kinderen knuffelen

Corona-update: Bezoekregelingen voor ouderen, jongeren en mensen met een handicap

Houd afstand, vooral ten opzichte van kwetsbare medemensen. Dat is een van de belangrijkste coronamaatregelen. Maar wat betekent dat voor verschillende doelgroepen en zorgorganisaties? Hier een overzicht van de bezoekregelingen.
E-health

Corona-update: Sociaal domein stapt over op online werken

Door de coronamaatregelen zoeken welzijnsprofessionals naar mogelijkheden hun werk online voort te zetten. Hans Versteegh juicht het toe, maar waarschuwt ook. ‘Blijf met elkaar reflecteren. Wat doen we nu, wat is onze bedoeling, werkt het, welke vragen moeten we meenemen?'

Online chat bereikt onzichtbare slachtoffers seksueel misbruik

Steeds meer mensen kiezen voor de anonimiteit van een chatlijn om over seksueel en huiselijk geweld te praten. De hulpverleners achter Chat met Fier voeren zo’n 20.000 chats per jaar. ‘We bereiken een onzichtbare doelgroep.'

Over e-health

De ontwikkeling van e-health

E-health is een ontwikkeling waar we niet meer omheen kunnen. Hulpverlening wordt steeds digitaler. Dankzij onder meer elektronische patiëntendossiers, zorgrobots en virtual reality kunnen professionals hulpverleningstrajecten nog beter afstemmen op hun cliënten en zijn cliënten in staat om zelf de regie te nemen over hun gezondheid.

Lees meer

‘E-health is een ontwikkeling waar we niet meer omheen kunnen. Elektronische dossiervoering en elektronische informatie-uitwisseling zijn niet meer weg te denken, al vinden zorgverleners dat het nog stukken beter kan. Online gemaksdiensten, zoals het e-consult of het online bestellen van herhaalrecepten, vinden langzaam maar zeker verder hun weg naar de zorggebruiker. Deze ziet wel degelijk voordelen van e-health, maar wordt nog onvoldoende in de veranderingen meegenomen.’ Dat is te lezen in de e-Health Monitor 2016.

Beter aansluiten bij de cliënt

In elke sector van zorg en welzijn wordt steeds vaker gebruik gemaakt van e-health. Bijvoorbeeld ook in de gehandicaptenzorg. Mark Vervuurt, projectleider e-health en behandelaar bij ASVZ: ‘Je kunt er niet meer omheen om e-health in te zetten. Veel van onze cliënten werken bijvoorbeeld met een iPad, hebben een smartphone en zijn actief op social media. Door de inzet van vormen van e-health, sluiten we aan bij waar de cliënten staan en bij de middelen die ze hebben. En natuurlijk kun je e-health niet altijd inzetten, maar dat geeft niet. Er zijn allerlei verschillende poorten. Face-to-face contact en de “gewone” telefoon bestaan ook nog steeds. Maar hoe rijker het aanbod is, hoe meer verschillende poorten je kunt aanbieden, hoe beter. Je kunt dan echt per cliënt bekijken wat nodig is en aansluiten bij zijn wereld.’

En om aan te sluiten op individuele cliënten, zijn er verschillende digitale mogelijkheden. Denk aan een elektronisch consult of het inzetten van virtual reality, maar bijvoorbeeld ook aan robots. Bijvoorbeeld Tessa, de tinybot die mensen met dementie helpt om herinneringen te delen. Tessa meldt met vriendelijk stem herinneringen en speelt muziek af. Wanneer het een tijdje stil is in huis, stelt Tessa een activiteit, bijvoorbeeld een wandeling, voor. En naast Tessa is er bijvoorbeeld ook nog Pillo, een huisrobot en medicijndispenser in één. In de medicijndispenser van Pillo kunnen ongeveer 250 pillen opgeslagen worden. Dit kunnen medicijnen, maar bijvoorbeeld ook vitaminepillen zijn. Doordat de robot op basis van gezicht- en stemherkenning werkt, kan hij de juiste persoon op het juiste moment zijn of haar medicijnen of vitaminen aanbieden.

Robots en sensoren

Maar er is meer. Naast robots, wordt ook steeds vaker gebruik gemaakt van sensoren. Philips en zorgorganistie Cordaan willen bijvoorbeeld sensoren, die ze CareSemsus hebben genoemd, inzetten om te zorgen dat mensen met dementie langer thuis kunnen blijven wonen. CareSensus is met kleine sensoren verbonden aan een online platform. Deze sensoren worden, alleen als de cliënt het zelf wil, op plekken in huis geplaatst waar de cliënt in principe dagelijks komt. Zoals in de keuken, de badkamer, de slaapkamer en de woonkamer. De sensoren bevatten geen camera, maar reageren wel op beweging. Doordat ze altijd aan staan, wordt de cliënt dagelijks gevolgd en kan er met de gegevens van de sensoren een activiteitenpatroon gemaakt worden. Subtiele veranderingen in dit patroon kunnen dan op tijd opgemerkt worden. ‘Als een patiënt met beginnende dementie op zeer ongebruikelijke momenten het huis verlaat, kan dit bijvoorbeeld duiden op dwaalgedrag. Dat brengt veiligheidsrisico’s met zich mee, zoals vallen of verkeersongelukken. Toenemend toiletgebruik kan duiden op beginnende blaasontsteking, wat veel voorkomt bij deze groep patiënten’, licht Jeroen Tas, CEO Connected Care and Health Informatics van Philips, toe.

Natuurlijk zijn er nog veel meer voorbeelden van e-health te noemen en zullen er de komende tijd zeker nog veel meer volgen. In dit dossier verzamelen we het laatste nieuws over e-health en de ontwikkelingen die het leven van cliënten en het werk van professionals gemakkelijker moeten maken.