E-health

Professionalisering

Laatste kans: wie gun jij de Zorg+Welzijn Award 2021?

We hebben vanwege de coronacrisis een bewogen jaar achter de rug. Wie heeft zich afgelopen jaar extra ingezet voor mensen die dat zo hard nodig hadden en maakte zo het verschil in het ingewikkelde sociaal domein? Ken jij die persoon? Dan kan hij of zij misschien wel de winnaar worden van de Zorg+Welzijn Award 2021.
E-health

Professionals kunnen de kansen van inclusieve technologie verzilveren

Inclusieve technologie kan een brug slaan tussen talent en werk. In zeven pilots door het hele land onderzochten technologie-ontwikkelaars, professionals, werkgevers en werknemers met uiteenlopende arbeidsbeperkingen de mogelijkheden. Professionals hebben een onmisbare rol om de kansen te verzilveren.
E-health

‘Waarom wel investeren in nieuwe technieken en niet in mensen?’

Welke impact heeft een digitale innovatie op je werk? Die vraag zouden professionals zichzelf veel vaker mogen stellen. Anders gaat de kwaliteit van zorg en welzijn ondanks meer efficiëntie mogelijk toch omlaag. Deskundigen leggen uit hoe dat zit.
E-health

‘Digitalisering van de zorg bedreigt fundamentele waarden’

Fundamentele waarden zoals autonomie, rechtvaardigheid en het algemeen belang staan onder druk door digitalisering van de gezondheid. Nieuwe kaders zijn nodig om te voorkomen dat deze waarden volledig worden ingeruild. Dat betoogde Tamar Sharon, techniekfilosoof en ethica vanmiddag in haar Els Borst lezing.
E-health
Hans Versteegh is blogger bij Zorg+Welzijn

Column: Nog maar vier weken om voorbereid te zijn

Het zou zomaar kunnen dat er over vier weken, na de gedeeltelijke lockdown, toch weer een zwaardere lockdown volgt. Bereid je daar dus nu al op voor, zegt Hans Versteegh. Sociaal werk is een cruciaal beroep en ook bij een volledige lockdown zijn we niet uitgespeeld of lamgeslagen.
Huiselijk geweld

Kun je de kwaliteit wel waarborgen als je online hulp verleent?

Online hulpverlening biedt zeker mogelijkheden in de aanpak van huiselijk geweld. ‘Natuurlijk niet alles kan online, maar met een gecombineerde aanpak kunnen we mogelijk eerder en meer slachtoffers bereiken’, zegt Jeroen Traas van Kadera Aanpak Huiselijk Geweld.
E-health

‘Ouderen zijn creatief met ICT’

Professionals moeten niet te snel ict-middelen inzetten in de zorg aan ouderen, lieten de Ouderenraad en de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving afgelopen maanden weten. Vooral tijdens de coronacrisis werd duidelijk dat ouderen die niet handig zijn met ict, extra kwetsbaar en eenzaam kunnen zijn. Maar schrijf niet alle ict-middelen gelijk af, stelt socioloog Marije Blok. Zij ziet juist veel mogelijkheden.
Professionalisering
Hans Versteegh is blogger bij Zorg+Welzijn

Column: Ai, het is er nog!

Hans Versteegh, auteur van het boek Digitaal sociaal werk, staat sociaal werkers bij in de huidige, digitale tijden. Deze column geeft hij tips voor online vergaderen en communicatie.
E-health
RVS adviseert: ‘Vervang reguliere zorg- en hulpverlening niet door digitale zorg’

RVS adviseert: ‘Vervang reguliere zorg- en hulpverlening niet door digitale zorg’

De digitalisering binnen zorg- en hulpverlening nam tijdens de coronacrisis een enorme vlucht. Hoe wordt daar nu op teruggekeken en welke lessen kunnen we hieruit leren? De Raad voor Volksgezondheid en Samenleving stelt: ‘Organisaties en professionals kunnen digitale mogelijkheden veel creatiever inzetten.’
Eenzaamheid

Column: Ouderen, het zijn net mensen

Ouderen zijn hot, als doelgroep, ontdekt Zorg+Welzijn redacteur Sterre ten Houte de Lange. Maar bij elk interview denkt ze: over welke oudere gaat dit? De ouderen die zij kent passen niet in de verhalen van de deskundigen.

Over e-health

De ontwikkeling van e-health

E-health is een ontwikkeling waar we niet meer omheen kunnen. Hulpverlening wordt steeds digitaler. Dankzij onder meer elektronische patiëntendossiers, zorgrobots en virtual reality kunnen professionals hulpverleningstrajecten nog beter afstemmen op hun cliënten en zijn cliënten in staat om zelf de regie te nemen over hun gezondheid.

Lees meer

‘E-health is een ontwikkeling waar we niet meer omheen kunnen. Elektronische dossiervoering en elektronische informatie-uitwisseling zijn niet meer weg te denken, al vinden zorgverleners dat het nog stukken beter kan. Online gemaksdiensten, zoals het e-consult of het online bestellen van herhaalrecepten, vinden langzaam maar zeker verder hun weg naar de zorggebruiker. Deze ziet wel degelijk voordelen van e-health, maar wordt nog onvoldoende in de veranderingen meegenomen.’ Dat is te lezen in de e-Health Monitor 2016.

Beter aansluiten bij de cliënt

In elke sector van zorg en welzijn wordt steeds vaker gebruik gemaakt van e-health. Bijvoorbeeld ook in de gehandicaptenzorg. Mark Vervuurt, projectleider e-health en behandelaar bij ASVZ: ‘Je kunt er niet meer omheen om e-health in te zetten. Veel van onze cliënten werken bijvoorbeeld met een iPad, hebben een smartphone en zijn actief op social media. Door de inzet van vormen van e-health, sluiten we aan bij waar de cliënten staan en bij de middelen die ze hebben. En natuurlijk kun je e-health niet altijd inzetten, maar dat geeft niet. Er zijn allerlei verschillende poorten. Face-to-face contact en de “gewone” telefoon bestaan ook nog steeds. Maar hoe rijker het aanbod is, hoe meer verschillende poorten je kunt aanbieden, hoe beter. Je kunt dan echt per cliënt bekijken wat nodig is en aansluiten bij zijn wereld.’

En om aan te sluiten op individuele cliënten, zijn er verschillende digitale mogelijkheden. Denk aan een elektronisch consult of het inzetten van virtual reality, maar bijvoorbeeld ook aan robots. Bijvoorbeeld Tessa, de tinybot die mensen met dementie helpt om herinneringen te delen. Tessa meldt met vriendelijk stem herinneringen en speelt muziek af. Wanneer het een tijdje stil is in huis, stelt Tessa een activiteit, bijvoorbeeld een wandeling, voor. En naast Tessa is er bijvoorbeeld ook nog Pillo, een huisrobot en medicijndispenser in één. In de medicijndispenser van Pillo kunnen ongeveer 250 pillen opgeslagen worden. Dit kunnen medicijnen, maar bijvoorbeeld ook vitaminepillen zijn. Doordat de robot op basis van gezicht- en stemherkenning werkt, kan hij de juiste persoon op het juiste moment zijn of haar medicijnen of vitaminen aanbieden.

Robots en sensoren

Maar er is meer. Naast robots, wordt ook steeds vaker gebruik gemaakt van sensoren. Philips en zorgorganistie Cordaan willen bijvoorbeeld sensoren, die ze CareSemsus hebben genoemd, inzetten om te zorgen dat mensen met dementie langer thuis kunnen blijven wonen. CareSensus is met kleine sensoren verbonden aan een online platform. Deze sensoren worden, alleen als de cliënt het zelf wil, op plekken in huis geplaatst waar de cliënt in principe dagelijks komt. Zoals in de keuken, de badkamer, de slaapkamer en de woonkamer. De sensoren bevatten geen camera, maar reageren wel op beweging. Doordat ze altijd aan staan, wordt de cliënt dagelijks gevolgd en kan er met de gegevens van de sensoren een activiteitenpatroon gemaakt worden. Subtiele veranderingen in dit patroon kunnen dan op tijd opgemerkt worden. ‘Als een patiënt met beginnende dementie op zeer ongebruikelijke momenten het huis verlaat, kan dit bijvoorbeeld duiden op dwaalgedrag. Dat brengt veiligheidsrisico’s met zich mee, zoals vallen of verkeersongelukken. Toenemend toiletgebruik kan duiden op beginnende blaasontsteking, wat veel voorkomt bij deze groep patiënten’, licht Jeroen Tas, CEO Connected Care and Health Informatics van Philips, toe.

Natuurlijk zijn er nog veel meer voorbeelden van e-health te noemen en zullen er de komende tijd zeker nog veel meer volgen. In dit dossier verzamelen we het laatste nieuws over e-health en de ontwikkelingen die het leven van cliënten en het werk van professionals gemakkelijker moeten maken.