E-health

E-health
Digitaal sociaal werk.

De 7 voordelen van digitaal sociaal werk: ‘Meer tijd voor de mensen die het nodig hebben’

Digitaal sociaal werk biedt kansen om laagdrempeliger inwoners te bereiken én te helpen. Tegelijkertijd is het toepassen in de praktijk makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe pak je het aan? Karin de Vries en Wendy Jansen van De SMD delen hun inzichten. ‘Begin niet groots en meeslepend.’
E-health

E-health: een niet ingeloste belofte

Het moet zeker al tien jaar geleden zijn dat we in Zorg+Welzijn voor het eerst serieus over e-health schreven. Het zou een van de oplossingen zijn om langer thuis te kunnen wonen en het dreigende tekort aan zorgpersoneel op te vangen. Maar waar blijft die e-health nu?

THEMA E-health: een niet ingeloste belofte

Het moet al tien jaar geleden zijn dat we in Zorg+Welzijn voor het eerst serieus over e-health schreven. Het zou een van de oplossingen zijn om langer thuis te kunnen wonen en het dreigende tekort aan zorgpersoneel op te vangen. Maar waar blijft die e-health nu?
E-health

Het voordeel van sneller registreren: ‘De mens centraal’

Stel je voor: een wereld waarin sociaal werkers zich volledig kunnen richten op de behoeften en verhalen van de mensen die ze helpen. Cindy Meijer van Humanitas vertelt hoe deze app van AdSysCo daaraan bijdraagt.
Informele zorg
topvoices

25 invloedrijke denkers en doeners in het sociaal domein

Ze doorbreken taboes, dragen oplossingen aan voor grote maatschappelijke problemen en durven anders te denken. Zorg+Welzijn zet de schijnwerpers op 25 invloedrijke stemmen in het sociaal domein. Laat je inspireren door hun werk, hun visie én hun daden.
E-health

Welke rol gaat artificial intelligence spelen in het sociaal domein?

Met AI (kunstmatige intelligentie) wordt zo'n beetje alles anders, lijkt het soms wel. Moeten sociaal werkers zich zorgen maken? Of komen er met AI juist nieuwe kansen? AI-expert Job van den Berg vertelt hoe kunstmatige intelligentie het sociaal domein gaat veranderen.
E-health

Handige apps voor je cliënt deel 2: hulp bij dagelijkse taken

Afspraken onthouden, je voeding in de gaten houden, financiën beheren: allemaal dagelijkse taken waar je cliënt misschien wel hulp bij kan gebruiken. Er zijn apps die zijn/haar leven een stuk eenvoudiger kunnen maken, de meest ideale hebben we voor je op een rij gezet.
E-health
Beeld laat client zien in sociaal domein met een telefoon op tafel waarop de genoemde apps in het artikel, als iBreath, gedownload kunnen worden.

Handige apps voor je cliënt: steun bij angst, depressie of denken aan zelfmoord

Je cliënt kan het om allerlei redenen mentaal zwaar hebben. Niet goed slapen vanwege geldzorgen, depressieve klachten of zelfs denken aan zelfmoord. Natuurlijk is dan goede ondersteuning en eventuele behandeling van specialisten nodig, maar er zijn ook apps waar je cliënt zelf baat bij kan hebben. In dit artikel voorbeelden van deze apps met hoge beoordelingen.
E-health

Succes voor Welzijn op Recept: huisarts en welzijn delen makkelijker informatie

In Barneveld werken de huisartsen en Welzijn Barneveld sinds eind 2021 samen aan Welzijn op Recept. Automatiseerder AdSysCo legt momenteel de laatste hand aan de koppeling tussen de informatiesystemen van de beide domeinen. ‘Dit gaat de samenwerking veel makkelijker maken’, zegt bestuurder Ellen Alders van Welzijn Barneveld.
E-health

COLUMN Naar verbondenheid

De coronapandemie is inmiddels voorbij, maar de eenzaamheidspandemie slaat nog steeds onvermoeid om zich heen.

Over e-health

De ontwikkeling van e-health

E-health in de zorg is een ontwikkeling waar we niet meer omheen kunnen. Hulpverlening wordt steeds digitaler. Dankzij onder meer elektronische patiëntendossiers, zorgrobots en virtual reality kunnen professionals hulpverleningstrajecten nog beter afstemmen op hun cliënten en zijn cliënten in staat om zelf de regie te nemen over hun gezondheid.

Lees meer

‘E-health in de zorg is een ontwikkeling waar we niet meer omheen kunnen. Elektronische dossiervoering en elektronische informatie-uitwisseling zijn niet meer weg te denken, al vinden zorgverleners dat het nog stukken beter kan. Online gemaksdiensten, zoals het e-consult of het online bestellen van herhaalrecepten, vinden langzaam maar zeker verder hun weg naar de zorggebruiker. Deze ziet wel degelijk voordelen van e-health in de zorg, maar wordt nog onvoldoende in de veranderingen meegenomen.’ Dat is te lezen in de e-Health Monitor 2016.

Met e-health beter aansluiten bij de cliënt

In elke sector van zorg en welzijn wordt steeds vaker gebruik gemaakt van e-health. Bijvoorbeeld ook in de gehandicaptenzorg. Mark Vervuurt, projectleider e-health en behandelaar bij ASVZ: ‘Je kunt er niet meer omheen om e-health in te zetten. Veel van onze cliënten werken bijvoorbeeld met een iPad, hebben een smartphone en zijn actief op social media. Door de inzet van vormen van e-health, sluiten we aan bij waar de cliënten staan en bij de middelen die ze hebben. En natuurlijk kun je e-health niet altijd inzetten, maar dat geeft niet. Er zijn allerlei verschillende poorten. Face-to-face contact en de “gewone” telefoon bestaan ook nog steeds. Maar hoe rijker het aanbod is, hoe meer verschillende poorten je kunt aanbieden, hoe beter. Je kunt dan echt per cliënt bekijken wat nodig is en aansluiten bij zijn wereld.’

En om aan te sluiten op individuele cliënten, zijn er verschillende digitale mogelijkheden. Denk aan een elektronisch consult of het inzetten van virtual reality, maar bijvoorbeeld ook aan robots. Bijvoorbeeld Tessa, de tinybot die mensen met dementie helpt om herinneringen te delen. Tessa meldt met vriendelijk stem herinneringen en speelt muziek af. Wanneer het een tijdje stil is in huis, stelt Tessa een activiteit, bijvoorbeeld een wandeling, voor. En naast Tessa is er bijvoorbeeld ook nog Pillo, een huisrobot en medicijndispenser in één. In de medicijndispenser van Pillo kunnen ongeveer 250 pillen opgeslagen worden. Dit kunnen medicijnen, maar bijvoorbeeld ook vitaminepillen zijn. Doordat de robot op basis van gezicht- en stemherkenning werkt, kan hij de juiste persoon op het juiste moment zijn of haar medicijnen of vitaminen aanbieden.

Robots en sensoren

Maar er zijn meer voorbeelden van E-health in de zorg. Naast robots, wordt ook steeds vaker gebruik gemaakt van sensoren. Philips en zorgorganistie Cordaan willen bijvoorbeeld sensoren, die ze CareSemsus hebben genoemd, inzetten om te zorgen dat mensen met dementie langer thuis kunnen blijven wonen. CareSensus is met kleine sensoren verbonden aan een online platform. Deze sensoren worden, alleen als de cliënt het zelf wil, op plekken in huis geplaatst waar de cliënt in principe dagelijks komt. Zoals in de keuken, de badkamer, de slaapkamer en de woonkamer. De sensoren bevatten geen camera, maar reageren wel op beweging. Doordat ze altijd aan staan, wordt de cliënt dagelijks gevolgd en kan er met de gegevens van de sensoren een activiteitenpatroon gemaakt worden. Subtiele veranderingen in dit patroon kunnen dan op tijd opgemerkt worden. ‘Als een patiënt met beginnende dementie op zeer ongebruikelijke momenten het huis verlaat, kan dit bijvoorbeeld duiden op dwaalgedrag. Dat brengt veiligheidsrisico’s met zich mee, zoals vallen of verkeersongelukken. Toenemend toiletgebruik kan duiden op beginnende blaasontsteking, wat veel voorkomt bij deze groep patiënten’, licht Jeroen Tas, CEO Connected Care and Health Informatics van Philips, toe.

Dossier voor e-health in de zorg

Natuurlijk zijn er nog veel meer voorbeelden van e-health te noemen en zullen er de komende tijd zeker nog veel meer volgen. In dit dossier verzamelen we het laatste nieuws over e-health in de zorg en de ontwikkelingen die het leven van cliënten en het werk van professionals gemakkelijker moeten maken.

DELEN
Vorig artikelEenzaamheid
Volgend artikelHuiselijk geweld
Mark van Dorresteijn
Lorem ipsum dolar sit amet.