Verward gedrag

Zorgmijders

Nieuwkomer in de daklozenopvang: ‘Ik ben vooral zachter geworden door dit werk’

Oprechte aandacht, maar ook altijd alert. Dat karakteriseert de 22-jarige Fil van der Riet, die in het inloophuis Makom van De Regenboog Groep in hartje De Pijp werkt. ‘Niemand maalt hier om status of etiketjes.’
Verward gedrag
Floortje Scheepers: 'In een wat vroegere fase kun je als sociaal werker mensen met problemen vaak nog wel motiveren om hulp te accepteren.'

Floortje Scheepers: ‘Bij problemen halen we iemand vaak uit z’n sociale basis’

Hoogleraar Floortje Scheepers heeft als psychiater vaak te maken met ernstig verwarde mensen. ‘Als je niet óók aan de context van cliënten sleutelt, weet je één ding vrijwel zeker: iemand valt weer terug.’
Omgaan met agressie

Dossier: omgaan met agressie

Of je nu met ouderen, jongeren, mensen met schulden of met jonge moeders werkt: als sociaal werker is de kans helaas aanwezig dat je agressie meemaakt. Hoe reageer je op agressief gedrag van een cliënt en hoe voorkom je escalatie? In dit dossier: - Persoonlijke verhalen van sociaal werkers over de impact van agressie - Visies op agressie: moeten we het (enigszins) accepteren, of moeten we ons er juist steviger tegen uitspreken? - Uitleg over specifieke vormen, zoals online agressie - Praktische tips voor sociaal werkers: herkennen en de-escaleren, hoe bepalend is jouw houding, zelf aangifte doen of niet, humor gebruiken

13 dingen die je moet weten over borderline

Op borderline ligt een enorm stigma, terwijl mensen met een borderline persoonlijkheidsstoornis juist behoefte hebben aan begrip. Om te begrijpen waarom ze heftige emoties uiten of zichzelf lichamelijk beschadigen, moet je hun trauma begrijpen, zegt bijzonder hoogleraar persoonlijkheidsstoornissen Karin Slotema. Wat moet je weten over borderline?
Verward gedrag

Dossier: psychische problemen beter begrijpen

Zomaar een label op een mens plakken helpt niemand. Wel is het voor sociaal werkers belangrijk te weten wat er in het hoofd van iemand met psychische problemen kan omgaan. Want gesprekken met mensen met een depressie gaan dan beter. En hoe meer kennis over hoarding, hoe groter de kans dat je de weerstand van een cliënt doorbreekt. Daarom dit dossier vol kennis over allerlei psychische problemen.
Verward gedrag

Hoe je zorgmijders met succes benadert: ‘Zij willen best hulp, maar ándere hulp’

Bert Santema (63) werkt als ambulant trajectondersteuner met zorgmijders. 'Een cliënt vertelde mij: “Ik wil geen hulpverlener, ik wil gewoon hulp.” Impliciet zei hij dat wij hulpverleners vaak iets fout doen. Dat heeft volgens mij te maken met onze houding.' Santema is spreker op het Congres Onbegrepen en zorgmijdend gedrag.
Dementie

Teun Toebes: ‘We hebben dementie gemaakt tot een sociale dood’

Een reis langs inspirerende voorbeelden in elf landen op vier continenten heeft zorgvernieuwer Teun Toebes overtuigd dat de zorg voor mensen met dementie anders kan. In de documentaire Human Forever laat hij zien dat het kan zonder een systeem dat mensen opsluit buiten de samenleving. 'Anders kijken is anders doen. Als we mensen met dementie echt als mens zien, veranderen alle regels en protocollen waarmee we het systeem hebben ingericht.'
Informele zorg
hoarden

Hoarden: hoe je weerstand doorbreekt en wat je vooral niét moet doen

Stapels oude tijdschriften, potten knakworsten die over de datum zijn en een cliënt die zelf nauwelijks meer door zijn huis heen kan bewegen. Hoe ondersteun je iemand die kampt met hoarding? Ervaringsdeskundige Yvonne Blenk deelt haar tips: ‘Begin nooit met smalltalk, communiceer eerlijk en draag geen buitensporige make-up of kleding.’
het laatste nieuws in het sociaal domein

Het laatste nieuws in het sociaal domein: in 5 minuten bijgepraat

In de 2e week van 2024 gebeurde er weer veel in het sociaal domein. We hebben de belangrijkste ontwikkelingen voor jou op een rijtje gezet. Onder andere over hoe de zorg weer een publieke sector kan worden, een Meldpunt-aflevering over twee mantelzorgers die 3 miljoen stalen van hun moeder, en de inzet van een psycholance voor verwarde mensen in Den Haag. Lees snel verder. In slechts een paar minuten ben je weer helemaal bij!
Verslaving
waarom gedragsverandering zo moeilijk is

Video: Waarom gedragsverandering zo moeilijk is

Benieuwd hoe jij je cliënt met een verslaving beter kan ondersteunen? Samen met preventiewerker bij Tactus Verslavingszorg, Gijs van Houwelingen, maakten we hierover een videoserie voor je, met in deze aflevering: waarom gedragsverandering zo moeilijk is. Kijk snel verder. 

Over verward gedrag

De problemen van verwarde mensen

Er is beperkte opvang voor mensen die verward gedrag vertonen, omdat het aantal bedden in de ggz is de afgelopen jaren, als gevolg van de ambulantisering, met een derde is afgenomen. Er duiken sindsdien steeds meer berichten op over ‘verwarde personen’ in de wijk. Is dit een logisch gevolg van de ambulantisering? Volgens Onno Hoes, voorzitter van het Schakelteam Personen met Verward Gedrag, wel. ‘De afbouw van de bedden is sneller gegaan dan de opbouw van de alternatieven.’

Lees meer

Een aantal ernstige incidenten rond personen met verward gedrag en de jaarlijkse toename van de meldingen over verward gedrag leidden september 2015 tot de oprichting van het Aanjaagteam Verwarde Personen. In opdracht van de ministeries van VWS en V&J heeft het Aanjaagteam gewerkt aan een plan om het complexe probleem rondom de toename van het aantal verwarde personen op te lossen. Een tweede team, het Schakelteam Personen met Verward gedrag, gaat in 2017 en 2018 onder leiding van Onno Hoes, het plan implementeren in de samenleving. Hun missie? Hoes: ‘In de ondersteuning, opvang en zorg van mensen met verward gedrag is het van groot belang dat de persoon zelf en zijn familie centraal staan. Dat hulpverleners nauw samen werken en niet loslaten voordat een ander het overgenomen heeft. Zo raakt niemand tussen wal en schip.’

Tussen wal en schip met verward gedrag

En dat tussen wal en schip raken, gebeurt nu nog wel. Hoes: ‘Als mensen al bij een instantie aankloppen met verward gedrag of in beeld komen, krijgen ze soms niet meteen het juiste antwoord. Vaak worden ze bijvoorbeeld doorverwezen, maar doen ze daar iets mee? Zorg als sociaal professional dat je deze mensen zelf met de juiste personen in contact brengt. Het feit dat ze in beeld komen of om hulp vragen, is al heel wat. Laat ze dan niet vallen. Nu zijn hulpverleners soms bang dat ze iets niet mogen of dat er financiële consequenties aan hun handelen zitten. Daar moeten we vanaf. Help mensen eerst en kijk daarna naar de financiële en juridische gevolgen. Doe je dat niet, raken mensen steeds verder van het pad af.’

Het Schakelteam wil dit voorkomen door partijen te verbinden en door te stimuleren en faciliteren om zo een werkbare, sluitende aanpak te krijgen rondom het probleem verwarde personen.  Een aanpak waarin de persoon met verward gedrag en zijn familie centraal staan. De verantwoordelijkheid voor het realiseren van een sluitende aanpak, ligt volgens Hoes bij alle betrokken ketenpartners, zowel lokaal als regionaal, onder regie van de gemeente. De verantwoordelijkheid voor het realiseren van landelijke randvoorwaarden ligt bij de overheden en de landelijke partners, waaronder de zorgverzekeraars.

Personen met verward gedrag geen vaststaande groep

Psychiater en auteur Jules Tielens voegt op deze website overigens een belangrijke kanttekening toe aan het verhaal van Hoes: pas op dat je verwarde personen niet als een vaststaande groep ziet. ‘De verwarde mensen die bij professionals worden aangediend, hebben niet allemaal dezelfde problemen. Als deskundigen moeten we die problematiek eerst afpellen voor we een mening geven. Anders scheren we mensen die, plat gezegd, schijt hebben aan alles over één kam met mensen die niet weten wat ze doen. Bijvoorbeeld tokkies versus mensen in een psychose. Als we de problematiek beter ontleden, weet iedereen beter wat hij moet doen en komen we eerder tot een juiste benadering van de persoon in kwestie.’

Volgens Tielens is het bovendien niet alleen zo dat er meer echt ‘verwarde personen’ op straat te zien zijn. De ‘normale’ mens misdraagt zich ook gemakkelijker. En ook die personen komen soms in aanraking met de politie en worden met het stempel verward gedrag naar bijvoorbeeld een crisisdienst gebracht. ‘Jan en alleman kijkt dan naar deze mensen. Vervolgens wordt een conclusie getrokken. Moet iemand door de psychiatrie behandeld worden of niet? Ook hier is het van belang dat we veel helderder communiceren over wie daarna welke taak heeft want er ontstaat nu vaak erosie aan de verantwoordelijkheden.’

Uitgelicht congres

Hét Dementie congres

Congres De overgang

Congres onbegrepen en zorgmijdend gedrag

Van der Valk Hotel

Cultuursensitieve Zorg Congres

DELEN
Vorig artikelVerslaving
Volgend artikelWet- en regelgeving
Mark van Dorresteijn
Lorem ipsum dolar sit amet.