Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Dossier: omgaan met agressie

Of je nu met ouderen, jongeren, mensen met schulden of met jonge moeders werkt: als sociaal werker is de kans helaas aanwezig dat je agressie meemaakt. Hoe reageer je op agressief gedrag van een cliënt en hoe voorkom je escalatie? In dit dossier:
  • Persoonlijke verhalen van sociaal werkers over de impact van agressie
  • Visies op agressie: moeten we het (enigszins) accepteren, of moeten we ons er juist steviger tegen uitspreken?
  • Uitleg over specifieke vormen, zoals online agressie
  • Praktische tips voor sociaal werkers: herkennen en de-escaleren, hoe bepalend is jouw houding, zelf aangifte doen of niet, humor gebruiken
 
Omgaan met agressie
Foto: Engin Akyurt via Unsplash

Dit dossier ‘omgaan met agressie’ geeft je praktische adviezen voor het de-escaleren van agressie en ook inzichten in hoe agressie werkt. Onderstaande lijst met artikelen wordt regelmatig aangevuld.

Onder andere in dit dossier:

Om deze artikelen bij ons te kunnen lezen heb je een abonnement nodig. Wil je altijd en onbeperkt toegang tot onze dossiers? Sluit dan hier een maandabonnement af voor slechts 11 euro per maand.


Nieuwe agressie-aanpak in jeugdzorg geeft sociaal werkers veiliger gevoel

In dit artikel:

  • Hoe jeugdzorgprofessionals bij iHub een nieuwe afspraak in de cao over agressie in de praktijk brengen, met 4 belangrijke pijlers
  • Hoe de medewerker daardoor op 1 is gezet
  • Praten over agressie-incidenten normaliseren: ja het is belangrijk, maar hoe doe je dat nu echt?
  • Hoe het project heeft gezorgd voor structurele aandacht voor het thema agressie op de werkvloer

Op 1 juli 2024 moet elke jeugdzorgorganisatie een agressie-aanpak hebben ingevoerd, gebaseerd op 4 in de cao vastgelegde pijlers. Bij iHub onderwijs & familiezorg is zo’n aanpak al getest. Het beleid rond agressie is daardoor enorm verbeterd: jeugdzorgprofessionals voelen zich meer gezien en gehoord én veiliger. Lees Nieuwe agressie-aanpak in jeugdzorg geeft sociaal werkers veiliger gevoel


Jerry Stoker over agressieve cliënten in de gehandicaptenzorg

In dit artikel:

  • Persoonlijke ervaringen van sociaal werker Jerry Stoker met agressieve cliënten, zoals toen een cliënt een wekker naar hem gooide
  • Agressie in de gehandicaptenzorg en in andere zorgsectoren lijkt sterk toe te nemen, maar achter de cijfers zitten ook andere verhalen, vertelt Stoker
  • ‘We moeten beter naar de meldingen van agressie kijken en ervan proberen te leren’, benadrukt Stoker. Hij legt in dit artikel uit hoe hij en zijn collega’s dat doen.
  • 3 tips om in de ambulante hulpverlening beter met agressie om te gaan
‘Ik zie geen angst, maar veel daadkracht bij mijn medewerkers’, zegt Jerry Stoker. Bron: Unsplash

Wéér is het aantal agressiegevallen in de gehandicaptenzorg toegenomen. Als hulpverlener word je er misschien moedeloos van. Maar de statistieken vertellen niet het hele verhaal, ziet sociaal werker Jerry Stoker.


‘Het grootste gevaar voor sociaal professionals is dat we agressie normaal gaan vinden’

In dit artikel:

  • Waarom Nederlanders zo’n agressief volkje zijn (ten opzichte van andere Europese landen)
  • Waarom agressietrainingen vaak niet werken op het moment suprême
  • Uitleg van de handige agressieradar, die houvast biedt in het herkennen van agressie
Agressie in de zorg
Bron: Unsplash.

Vluchten, vechten of bevriezen: als je bedreigd wordt door een cliënt, kun je overschakelen op je instinct. Mede daarom hebben agressietrainingen volgens agressie-expert Caroline Koetsenruijter een beperkt effect voor het omgaan met agressie. ‘Veel effectiever is het om te werken aan een collectieve norm. Wat valt binnen het kader van agressie? En hoe waarborgen we daadwerkelijk de veiligheid van de professional?’ Lees de uitleg van Caroline hier.


Congres Agressie en grensoverschrijdend gedrag: hoe ga je er beter mee om? 

Verbale, psychische of fysieke agressie en grensoverschrijdend gedrag: het lijkt steeds ‘normaler’ te worden. Veel zorg- en welzijnsprofessionals zien het dan ook als ‘onderdeel van het werk’ en vinden dat zij er tegen moeten kunnen. Het is tijd dat daar verandering in komt. Op 19 september 2024 krijg je in 1 dag praktische tips en tools over hoe we agressie in de zorg een halt toeroepen.

Jouw resultaat na het volgen van dit congres:

  • Je leert verschillende soorten agressie te herkennen
  • Je leert jouw eigen emoties en spanning te reguleren
  • Je leert situaties met agressie te de-escaleren en bevriezing te voorkomen
  • Je hoort meer over de wet- en regelgeving en het belang van melden en/of aangifte doen
  • Je luistert naar ervaringsverhalen over interne agressie door collega’s en/of leidinggevenden

Lees hier het programma van dit congres. 


‘Een online bedreiging is net zo erg als face-to-face agressie’ 

In dit interview met agressie-expert Jannie de Jong en hulpverlener Serap Yildrim:

  • hoe online agressie eruitziet
  • waarom er nog een wereld te winnen is in het beschermen van hulpverleners tegen online agressie
  • hoe je omgaat met online agressie
gamer
Foto: Picscout

‘Als je aan mijn kind komt, dan maak ik je af’.  Een hulpverlener wordt door een cliënt bestookt met bedreigende appjes. Een andere cliënt maakt een nep social media-account aan en verspreidt in naam van de professional allerlei onzin. Agressie-expert Jannie de Jong en Serap Yildirim, hulpverlener bij Moviera en actief bij SafetyNed, kennen de verhalen. ‘Organisaties, hulpverleners, politiek; we lopen enorm achter.’


Omgaan met agressie op het werk – en hoe je er iets tegen doet

In dit artikel:

  • 6 tips voor werkgevers om agressie tegen te gaan
  • Duidelijkheid over wat je van je werkgever mag verwachten
foto Fotolia

Agressie tegen werknemers leidt vaak tot hoger ziekteverzuim. Het is daarom belangrijk dat werkgevers een goed beleid tegen agressie hebben, zowel tegen agressie van derden als ongewenst gedrag binnen de eigen organisatie. Daarom hier zes concrete tips voor werkgevers. 


Zo herken en de-escaleer je drie vormen van agressie 

In dit artikel:

  • Uitleg over 3 vormen van agressie
  • Concrete stappen voor hoe je deze de-escaleert
  • Wat je van je werkgever mag verwachten bij agressie

    ‘Instrumentele intimidatie is een bewuste, calculerende vorm van agressie.’

Bij agressie denk je al snel aan fysiek geweld: schoppen en slaan. Maar er is ook een geniepiger vorm van agressie, waarbij de agressor erop uit is om de andere partij uit balans te brengen. Agressie-expert Caroline Koetsenruijter geeft advies hoe hiermee om te gaan als sociaal werker – met het oog op je eigen veiligheid.


En dan, de aangifte: die moet je volgens deze expert nooit zelf doen

In dit artikel:

  • Hoeveel sociaal werkers het afgelopen jaar te maken hebben gehad met agressie
  • Welke vormen van agressie vooral voorkomen
  • Waarom zelf aangifte doen volgens agressie-expert Caroline Koetsenruijter niet verstandig is
  • En wat je dan na een agressie-incident wél kunt doen
  • ‘Wees je ervan bewust dat je eigen houding agressie kan uitlokken. Dat jouw gespannen houding iets kan losmaken in de ander.’ Bron: Unsplash

Ruim 9 op de 10 sociaal werkers doet bij agressie en bedreiging geen aangifte. Daarmee houden we gezamenlijk het probleem van agressie in stand, ziet agressie-expert Caroline Koetsenruijter. Toch zegt zij: ‘Ben je bedreigd? Doe nooit zelf aangifte!’ Wat doe je dan wel?


Waarom jouw eigen houding agressie kan uitlokken

In dit interview met agressiexpert Eric van de Meent:

  • Hoe je je bewust kunt worden van je eigen houding
  • En hoe je die kunt veranderen
  • Hoe je omgaat met ouderen die verbale agressie vertonen, laten gaan of iets van zeggen?
  • + 5 stappen om met verbale agressie om te gaan

Als jij een gespannen houding hebt, zend je onbewust signalen uit waarvan de ander onrustig kan worden. Maar hoe blijf je kalm als je weet dat een cliënt zich al meerdere keren agressief heeft gedragen? En hoe ga je om met ouderen die agressieve opmerkingen maken? Agressietrainer Eric van de Meent geeft adviezen en leert je in 5 stappen om met verbale agressie om te gaan.


Gebruik humor bij het omgaan met agressie: ‘Als iemand lacht, slaat ie je nooit op je bek’ 

In dit artikel legt expert Marcellino Bogers uit:

  • waarom humor belangrijk is in je werk
  • wanneer je humor kunt gebruiken (o.a. om situaties te de-escaleren)
  • welke vormen van humor je op een professionele manier gebruikt
‘Door het gebruik van humor, kun je heel dichtbij je cliënt komen.’

Waar gelachen wordt, verdwijnt het verdriet, de angst of boosheid even naar de achtergrond. Hoe zet je humor concreet in als sociaal werker? Humor-expert en voormalig verpleegkundige Marcellino Bogers geeft je diverse technieken. ‘Wees niet bang, je hoeft niet de clown van het wijkteam te worden.’


De stelling: ‘Agressieve cliënten zijn een risico van het vak’ 

In deze stelling:

  • Agressie-expert Caroline Koetsenruijter is tegen en vindt de uitspraak zelfs gevaarlijk
  • Hulpverlener Daan vindt dat agressie er in het sociaal domein helaas bij hoort
Omgaan met agressie hand
Omgaan met agressie hand

Zijn agressieve cliënten een risico van het vak of moeten we dat nooit accepteren? Hulpverleners Daan, Jeugdbeschermer en Caroline Koetsenruijter, agressie- en conflictexpert en auteur van het boek ‘Jij moet je bek houden’ verdedigen hun standpunt.

Bekijk ook onze andere dossiers:

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.