Home Zoek

Geef een zoekterm op ( 1710 resultaten )

Verfijn zoekresultaten

Kwaliteitsverbetering door inzicht in morele dilemma’s van klantmanagers

Professionals in de sociale zekerheid kampen met dilemma’s op de werkvloer. Gedeelde reflectie in een open praktijkdialoog 1 kan goede en creatieve oplossingen stimuleren. Het gaat overheidswillekeur tegen en biedt de morele steun van een zorgvuldige besluitvorming. De begrippen situationele gelijkheid en ieder het zijne helpen daarbij.

Neemt het Noorden het voortouw bij levenslang leren?

Levenslang leren gaat over de mogelijkheden van mensen om optimaal te kunnen blijven functioneren in een steeds veranderende arbeidsmarkt. Het is noodzakelijk en wordt steeds belangrijker. Toch zijn er maar weinig prikkels die werkgevers en werkenden aanzetten tot permanente ontwikkeling. De SER Noord-Nederland en FNV Noord willen daar verandering in brengen.
Participatie

Van volwasseneneducatie naar levenslang leren

Na 21 jaar volwasseneneducatie (VE), waarbij de zelfredzaamheid van burgers via cursussen, vooral in de Nederlandse taal en alfabetisering, in regionale opleidingscentra (roc’s) werd verbeterd, is nu de tijd aangebroken om levenslang leren voor iedereen centraal te stellen. Hoe is levenslang leren voor iedereen te realiseren?

Binnenhof van buitenuit: Evaluatie informatiestructuur grensgangers

Eind januari heeft staatssecretaris Van Ark van SZW de rapportage ‘Eenheid in verscheidenheid!?’ naar de Tweede Kamer gestuurd. Het rapport beschrijft de resultaten van de evaluatie van de grensinformatiestructuur voor grensarbeiders in het Nederlands-Vlaamse en het Nederlands-Duitse gebied. Het onderzoek is in opdracht van het ministerie verricht door I&O Research.
Armoede

De deurwaarder als kennispartner voor gemeenten

De incassosector komt regelmatig negatief in de publiciteit. Dit eenzijdige beeld gaat echter voorbij aan innovatieve ontwikkelingen in de sector. Hoe zien die trends en ontwikkelingen eruit? En hoe kunnen gemeenten effectiever samenwerken met incassopartners? De sleutels liggen bij vroegsignalering en werken aan duurzame oplossingen.
Wet- en regelgeving

Signalement van het CBS: Kans op werk na de WW

Het CBS heeft recentelijk de werkhervattingskansen in kaart gebracht van personen die in 2014 de WW instroomden. Eén jaar later was bijna de helft van deze personen aan het werk zonder WW. De werkhervattingskansen waren kleiner voor oudere werklozen en personen die de WW instroomden vanuit de Ziektewet of arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Community Development Trusts: verankerd in wetgeving

Al te vaak blijven burgerinitiatieven steken in goede bedoelingen. Overheden zien ze niet altijd voor vol aan. In Schotland is dat anders: burgerinitiatieven zijn er uitgegroeid tot professioneel en zakelijk aangestuurde organisaties, de ‘Community Development Trusts’, door de overheid gestimuleerd met wetgeving en financiering. Wat kunnen wij daarvan leren?

Vakkundig aan het werk: Gewoon van en met elkaar leren

Dagelijks hoor ik dat de uitvoering anders moet gaan werken. Professioneler, zelfsturend, methodisch, en ga zo maar door. Het kennisprogramma Vakkundig aan het werk stimuleert onderzoek naar antwoorden op de vraag hoe dat allemaal te realiseren valt.
Participatie

Ervaringskennis benutten bij beleid en uitvoering

Gemeenten zijn verplicht cliënten of hun vertegenwoordigers te betrekken bij de beleidsontwikkeling en uitvoering van de Participatiewet en de Wmo. Bij het inrichten van deze cliëntenparticipatie heeft de gemeente beleidsvrijheid. Er is wel een kader vastgelegd, maar wat is eigenlijk de praktijk?
Armoede

Gemeenten in de regierol bij schuldhulpverlening en bewindvoering

Beschermingsbewind kostte de gemeenten in 2013 55 miljoen en in 2015 115 miljoen euro. 1 De cijfers voor 2017-2018 zijn nog niet bekend, maar het beschermingsbewind trekt een zware wissel op het budget voor bijzondere bijstand. Hoe pak je als gemeente de regie?
Abonneren