Participatie

betrokken buur buurtgemeenschappen

Hoe word ik een betrokken buur? Stap 1: zelf om hulp vragen

Hoewel teamleider sociaal werk Jacoline Pijl zich in haar professionele leven inzet voor betrokken buurten, realiseert ze zich dat haar bijdrage in haar eigen dorpje beperkt blijft tot oppervlakkig contact met haar buren. Vastberaden om meer te betekenen voor haar directe omgeving, begint ze een persoonlijke zoektocht naar hoe ze een betrokken buur wordt. Dit is aflevering 1: de eerste stap.
Dementie
Omgaan met dementie

Explosieve toename van dementie onder migranten: zijn we daar klaar voor?

Het aantal mensen met dementie onder de vijf grootste groepen niet-Europese migranten stijgt snel, blijkt uit cijfers van het CBS. Toch gaat er maar weinig aandacht uit naar deze groepen. Julie Meerveld van Alzheimer Nederland legt uit hoe dat zit.
LVB
licht verstandelijke beperking

Hoe benutten we de vrije tijd van mensen met een lvb beter?

Vrije tijd is nog te vaak het sluitstuk in de ondersteuning aan mensen met een licht verstandelijk beperking (lvb) terwijl het heel belangrijk is voor sociale contacten, het gevoel van betekenis te zijn en de bestrijding van eenzaamheid, zegt Els Hofman, onderzoeker bij Movisie. ‘Er moet echt een tandje bij.’
Eenzaamheid
Georg Arthur Pflueger on Unsplash Eenzame ouderen beter bereiken communicatie

Hoe je eenzame ouderen (nog) beter bereikt

Hoe we communiceren over eenzaamheid is bepalend voor de doelgroep die we bereiken. Alet Klarenbeek (auteur van Ik ben niet eenzaam) laat je in een aantal stappen zien hoe je jouw specifieke doelgroep kan aanspreken: wie zijn de ouderen tot wie jij je richt en hoe kun je hen bereiken zodat je meer resultaat hebt van je werk?
Heb je een goed plan voor de wijk maar ontbreken de centen? In dit overzicht vind je 11 adressen waar je geld lospeutert voor dat vernieuwende sociale project.

Nadenken over lokale vraagstukken: wat leveren de Werkplaatsen Sociaal Domein op?

Hoe voer je een goed gesprek met buurtbewoners? Hoe laat je jongeren daadwerkelijk meepraten over maatschappelijke thema’s? Met dit soort vragen houden 15 Werkplaatsen Sociaal Domein zich bezig. Hoe gaan ze te werk en welke interventies levert dat op? 'Er zijn niet zoveel andere plekken waar dit gedaan wordt.'
IZA-, WOZO-, en GALA-akkoorden

Piet-Hein Peeters adviseert welzijnswerkers: ‘Blijf weg van IZA-, WOZO- en GALA-akkoorden’

Laat de burger niet opdraaien voor de problemen in de gezondheidszorg, maar herstel eerst het opbouwwerk in ere én laat de kracht van lokale gemeenschappen opbloeien. Daarvoor pleit journalist Piet-Hein Peeters in zijn essay “Eerst het samen leven, dan de gezondheidszorg”.

Het 8-fasenmodel laat mensen schitteren: zo werk je ermee

Met het 8-fasenmodel en het bijbehorende werkboek Kr8! kun je cliënten doelgericht laten werken aan hun toekomst. De interventie bestaat 25 jaar, dus een mooi moment voor de vraag: waarom is werken met deze interventie zo effectief? Hulpverlener Lynn van Boxtel en Petra van Leeuwen, die het 8-fasenmodel ontwikkelde, over successen en verbeterpunten.
Participatie

In sportschool MyHealth helpen sociaal werkers dromen te realiseren

In de sociale sportschool MyHealth in Breda zijn sociaal werkers in the lead. Er wordt onder andere vanuit Positieve Gezondheid gewerkt om mensen met kleine stapjes richting hun droom te begeleiden. Dat is te vooral danken aan Nicole Wezel, die van de sportschool een huiskamer maakte.
Zorgmijders
taalschool maakt zorg toegankelijker

Ziek, maar niet naar de dokter durven: voor nieuwkomers is het Nederlandse zorgsysteem te complex

Het Nederlandse zorgsysteem is complex, vooral voor nieuwkomers zonder taal- en cultuurkennis. Onbekend maakt onbemind. Zo blijven mensen rondlopen met buikklachten, geldzorgen of trauma van het vluchtverleden, met alle gevolgen van dien. Taalschool Queridon richt zich daarom op de gezondheid van haar cursisten. ‘De stap naar een Nederlandse zorgverlener is soms bijna niet te doen.’
Informele zorg
1, 2 miljoen voor versterking vrijwilligers

1,2 miljoen beschikbaar voor versterking vrijwilligers: hieraan moet je voldoen

Het Oranje Fonds en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) bundelen hun krachten om vrijwillige inzet bij sociale initiatieven te versterken en duurzaam te maken. De komende vier jaar wordt het programma 'Impuls versterking Vrijwillige Inzet' gelanceerd, waarbij vrijwilligersinitiatieven zowel financiële ondersteuning als kennis ontvangen. Het ministerie heeft hiervoor een bedrag van 1,2 miljoen euro gereserveerd.

Over participatie

Wat is de Participatiewet?

Participatie: iedereen die kan werken, maar die het zonder ondersteuning niet redt op de arbeidsmarkt, valt sinds 1 januari 2015 onder de Participatiewet. Doel van deze wet is dat meer mensen, ook mensen met een arbeidsbeperking, werk vinden. In de Participatiewet wet zijn de voormalige Wet sociale werkvoorziening, de Wet werk en bijstand en de Wajong samengevoegd. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de Participatiewet.

Lees meer

Sinds de invoering van de Participatie wet op 1 januari 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk om mensen die ondersteuning nodig hebben, aan de slag te participeren op de arbeidsmarkt. Om dit te kunnen realiseren, zijn er in de wet een aantal instrumenten opgenomen die gemeenten moeten helpen zoals loonkostensubsidie en beschut werk. Naast het bieden van ondersteuning die gericht is op arbeidsinschakeling, hebben gemeenten ook de taak om inwoners die onder de Participatie wet vallen, wanneer dat nodig blijkt, inkomensondersteuning te bieden. Gemeenten bepalen zelf welke inwoners voor welke vorm van ondersteuning in aanmerking komen.

Participatie subsidie

Om daadwerkelijk te zorgen dat mensen die ondersteuning nodig hebben in dienst genomen worden door een werkgever, kunnen gemeenten werkgevers een loonkostensubsidie verstrekken. Deze subsidie kan uitgekeerd worden als een werkgever iemand in dienst neemt die per uur niet volledig productief zijn en daardoor eigenlijk niet het wettelijk minimum loon kunnen verdienen.

Beschut werk en banenafspraak

Een ander onderdeel van de Participatie wet is de opbouw van beschut werk. Beschut werk is bedoeld voor mensen die zo veel begeleiding nodig hebben op hun werkplek (bijvoorbeeld door hun lichamelijke of psychische beperking) dat het niet realistisch is om van een reguliere werkgever te verwachten dat hij hen in dienst neemt. Daarom is er vanuit het rijk budget beschikbaar gesteld om in totaal 30.000 beschutte werkplekken te realiseren. Dit gaat echter nog niet zo voorspoedig als gehoopt. Zo was er in 2015 bijvoorbeeld budget om 1600 plekken te realiseren, uiteindelijk zijn dat er maar 44 geworden. De Tweede Kamer heeft daarom vastgesteld dat gemeenten vanaf 1 januari 2017 verplicht zijn om beschut werk aan te gaan bieden. Binnen vijf jaar moeten de plekken die in 2015 en 2016 niet gerealiseerd werden, alsnog beschikbaar komen. Het totaal van 30.000 plekken moet in 2048 gehaald zijn.

Banenafspraak participatie

En dan is er nog de banenafspraak participatie. In 2013 is, in het sociaal akkoord, afgesproken dat werkgevers voor 2026 stapsgewijs 100.000 extra banen creëren voor mensen met een ziekte of een handicap. De overheid creëert daar bovenop ook 25.000 banen. Deze banenafspraak staat los van het bieden van beschut werk. Wanneer de doelstellingen van de banenafspraak niet gehaald worden, kan er een dwingend quotum afgesproken worden. Dat quotum houdt in dat op termijn elke werkgever met 25 en meer werknemers een formele verplichting krijgt arbeidsplaatsen open te stellen aan mensen met een arbeidsbeperking en moet betalen voor niet vervulde plekken.

Tegenprestatie en basisinkomen

Naast regels, subsidiemogelijkheden en afspraken voor en met werkgevers, zijn er in de Particpatiewet ook verplichtingen opgenomen voor burgers. Eén van die verplichtingen is de tegenprestatie naar vermogen. Dit betekent dat gemeenten inwoners die een bijstandsuitkering ontvangen, kunnen verplichten hier een tegenprestatie voor te leveren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verplicht uitvoeren van vrijwilligerswerk. De enige voorwaarden die het rijk stelt aan de tegenprestatie, is dat de tegenprestatie het re-integratiebeleid niet mag doorkruisen en dat er geen tegenprestatie gevraagd mag worden van alleenstaande ouders die de volledige zorg hebben voor één of meer kinderen tot vijf jaar.

Participatie en het basisinkomen

Om na te gaan of mensen met een bijstandsuitkering sneller uitstromen naar werk en daardoor dus minder (lang) afhankelijk zijn van een uitkering, wordt er nu in verschillende gemeenten getest of een basisinkomen zou werken. Er zijn hiervoor verschillende experimenten in gang. Vanuit het rijk wordt een experiment gesubsidieerd. In dit experiment mogen bijstandsgerechtigden deelnemen op vrijwillige basis en worden ze ingedeeld in drie groepen: een ontheffings-, een intensiverings- en een vrijlatingsgroep. Op die manier kunnen gemeenten testen hoe gedrag van bijstandsgerechtigden verandert naarmate ze meer of minder verplichtingen krijgen en wel of geen geld mogen bijverdienen naast hun uitkering. Een aantal gemeenten, zoals Terneuzen en Zwolle, die dit experiment te ingewikkeld vinden, ontwikkelen zelf experimenten waarbij de regeldrang minder hoog is.

Uitgelicht congres

Hét Dementie congres

Congres De overgang

Cultuursensitieve Zorg Congres

DELEN
Vorig artikelJeugdhulp
Volgend artikelInformele zorg
Mark van Dorresteijn
Lorem ipsum dolar sit amet.