Zorgverleners zijn van oudsher gebonden aan zorgpaden, richtlijnen, protocollen, financiële kaders, noem maar op. Maar professionaliteit betekent meer dan technisch vakbekwaam zijn, zegt hoogleraar zorgethiek Marian Verkerk (UMCG): ‘Ongehoorzame professionals kunnen het verschil maken.’
Premium
04 nov 2021
Artikel bewaren
Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan
Login of Maak een account aanReacties2
Geheel eens met dit artikel. De zorg in totaliteit en met name werkplezier zal er beter van worden.
Echter, zelf nadenken en beredeneren waarom je van het protocol afwijkt wordt er allereerst in de opleiding uitgestampt. Daarna op de werkplek door collega’s en zorgverzekeringen.
In de jaren tachtig/begin negentig kon je nog ongehoorzaam zijn. Daarna begonnen de krachten van zorgverzekeraar en tuchtrecht.
Voorbeeld op microniveau: in de thuiszorg een jonge vrouw met kanker in zorg, terminaal. Ze ontwikkelde een rauwe plek op haar heup die wij beschermden met een foamverband. In mijn dienst kwam haar moeder aan met een brouwseltje en vroeg of ik het op de wond wilde doen, het was een huismiddeltje dat ze vroeger in Marokko gebruikten. Totaal niet evidence-based dus, maar ik heb samen met moeder de wond ermee gedept en schoongemaakt. Het feit dat deze moeder nu iets kon doen voor haar stervende dochter woog voor mij zwaarder dan het protocol,