Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Meer kans nodig op arbeidsmarkt voor kwetsbare groep’

Kansen op de arbeidsmarkt zijn voor veel mensen nog veel te klein. Het zou daarom goed zijn dat meer bedrijven, gemeenten en organisaties geïnspireerd raken om jongeren, allochtonen, mensen met een beperking of ouderen een kans te geven, vindt Jamila Achachah van Kenniscentrum MOVISIE. Met de Participatieprijs wil het kenniscentrum goede participatieprojecten of aanpak bekronen.
‘Meer kans nodig op arbeidsmarkt voor kwetsbare groep’

‘Uit onderzoek blijkt steeds opnieuw dat bepaalde kwetsbare groepen maar niet aan de bak komen op de arbeidsmarkt’, legt Jamila Achachah  uit. ‘Denk aan oudere vrouwen zonder opleiding, jongeren die voortijdig hun school hebben verlaten of gehandicapten van allochtone afkomst. Vaak zitten zij al langere tijd zonder werk en raken zo steeds meer buitengesloten. Dat is voor niemand goed.’ Het hebben van een baan is volgens Achahchah  één van de belangrijkste vormen van participeren in de maatschappij. ‘Werk geeft je een inkomen, waardering en voldoening, en zorgt ook voor structuur en contacten in je leven.’

Voordelen
De afgelopen jaren zijn bedrijven als Albert Heijn en KPN, deze groepen kansen gaan bieden. Daaruit blijkt dat participatieprojecten werkgevers soms verrassende voordelen bieden. ‘Vaak leidt het buiten de bedrijfsmuren tot meer goodwill. Duurzame organisaties als AH willen een goede buur zijn. En het levert vaak nieuwe netwerken op. En vergis je niet, ook nu zijn er in sommige vacatures die maar heel moeilijk opgevuld worden. Wij willen de kennis over die succesvolle win-win projecten, vaak lokale initiatieven, doorgeven. Er is zoveel bevlogenheid van werkgevers en andere partijen. Dat verdient meer aandacht, en natuurlijk willen we daarmee meer bedrijven en organisaties inspireren.’

Participatieprijs
Met de MOVISIE Participatieprijs worden deze succesvolle projecten of aanpakken onder de aandacht gebracht en bekroond. De winnaar van de Participatieprijs krijgt een prijs van 40 uur waarmee een professional worden ingeschakeld om het project verder te verbeteren of uit te breiden. ‘Je kunt je eigen project of aanpak nog inschrijven’, zegt Achahchah, ‘ maar ook dat van een ander als je vindt dat een bedrijf, gemeente of organisatie goed bezig is. Dat kan nog tot 14 september via het inschrijfformulier op www.movisie.nl/participatieprijs.’ Een jury onder leiding van Jetta Klijnsma gaat in oktober drie projecten voor de prijs nomineren. Op 2 november wordt bij de SER in Den Haag de winnaar bekend gemaakt.

Bron: ANP-Photo/Nils van Houts

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.