Meer agressie en minder kwaliteit in gehandicaptenzorg

De kwaliteit van de zorg staat in de gehandicaptenzorg onder druk. Daarnaast vindt 78 procent van de medewerkers de werkdruk te hoog en hebben medewerkers steeds vaker te maken met verbale en fysieke agressie van cliënten. Dat blijkt uit onderzoek dat DE FNV heeft laten uitvoeren.

Totta Research heeft in opdracht van de FNV een digitale vragenlijst uitgezet. Deze werd ingevuld door 3310 deelnemers. Onder de deelnemers waren zowel leidinggevenden als uitvoerenden, mensen die intramuraal en extramuraal werken en zowel leden als niet-leden van de FNV.

Hoge werkdruk

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat 80 procent van de deelnemers vindt dat de kwaliteit van de zorg in de gehandicaptenzorg onder druk staat. Als reden hiervoor wordt met name de hoge werkdruk genoemd. Dat de werkdruk als hoog wordt ervaren, heeft verschillende oorzaken. Danielle van Essen, woordvoerder FNV Zorg & Welzijn: ‘Het werken op verschillende locaties, het moeten verrichten van meer werkzaamheden met minder collega’s, het werken met een steeds complexere doelgroep en met meer onervaren collega’s zijn een aantal van de genoemde oorzaken van de toegenomen werkdruk.’

Agressie neemt toe

Verder gaven de deelnemers aan het onderzoek aan dat de agressie onder cliënten toeneemt. Verbale agressie is iets waar 61 procent van de medewerkers steeds vaker mee te maken heeft en 47 procent heeft steeds regelmatiger te maken met fysieke agressie. Van de deelnemers geeft 40 procent aan dat de organisatie goed optreedt bij gevaarlijke of agressiesituaties.

Mensen met een psychische aandoening of een verstandelijke beperking geven aan dat ze onvoldoende zorg krijgen. Bijna de helft van deze groep mijdt zorg omdat het te duur is. Dat blijkt uit een meldactie van drie patiëntenorganisaties. Lees meer >>

Minder vaste contracten

Bijna de helft van de werknemers, 47 procent, ziet dat het aantal vaste contracten in het afgelopen jaar is afgenomen. Daar tegenover neemt het aantal tijdelijke contracten juist toe. Een derde van de medewerkers geeft ook aan dat het aantal gebroken diensten toeneemt.

Veilige werkomgeving

Karim Skalli, bestuurder FNV Zorg & Welzijn: ‘Van de zorgmedewerker wordt steeds meer gevraagd. Hij moet op meer verschillende locaties aan de slag, op meer momenten in de week beschikbaar zijn en met grotere groepen cliënten werken. Tel hierbij op dat hij vaak niet voldoende (gekwalificeerde) collega’s om zich heen heeft en dat de doelgroep daarbij ook nog sterk verandert zonder dat hiervoor voldoende bijscholing is geweest. Je kan hierdoor wel raden waarom de zorgmedewerker zich steeds vaker afvraagt ‘Hoe houd ik het nog vol?’ De werkgever dient een veilige werkomgeving te bieden met echte banen en aangepaste omstandigheden als de gezondheid van zorgmedewerkers hierom vraagt. Hierover leggen we graag goede afspraken vast in de nieuwe cao.’

Nieuwe cao

De uitkomsten van het onderzoek neemt Skalli mee in de onderhandelingen voor de nieuwe cao Gehandicaptenzorg. Deze onderhandelingen zijn op maandag 6 februari van start gegaan.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.