Zorg+Welzijn magazine nr. 1 + 2, 2016

    Wat kenmerkt de goede professional? ‘Praktische wijsheid’, zegt Andries Baart. ‘Het gaat om de kwaliteit van de vliegensvlugge afwegingen.’ In samenwerking met Andries Baart starten we in het eerste nummer van 2016 met de serie De Praktisch Wijze Professional.

    Drie vragen aan…

    Tot nu toe werkten artsen alleen mee aan euthanasie wanneer iemand met dementie op dat moment nog duidelijk kon aangeven dat hij niet meer wilde leven. De nieuwe handreiking stelt dat een arts ondanks het gebrek aan communicatie wel kan vaststellen dat een patiënt ondraaglijk en uitzichtloos lijdt en euthanasie legitiem is.

    Piet-Hein Peeters

    Redactioneel: Praktisch

    Botsende artikelen in het nummer dat je ter hand hebt genomen. Anke Welten schrijft verderop over de vooroordelen van professionals in het sociaal domein.

    #OMG: Vertederend

    Woosh! Ik weet net op tijd te bukken om de rechtse directe van mijn coach te ontwijken. ‘Dekking hoog houwe, hè’, zegt hij met een grijns en op z’n Haags. Hij legt me nog maar eens een keer uit op welke manieren mijn tegenstander me te grazen kan nemen als ik mijn bokshandschoenen te laag laat zakken. Ik knik en kijk serieus. Niet dat ik plannen heb om de ring in te gaan, maar dat durf ik coach nog niet te vertellen.

    ‘De regels belemmeren je te zien wat je eigenlijk moet doen’

    Wat kenmerkt de goede professional? ‘Praktische wijsheid’, zegt Andries Baart. ‘Het gaat om de kwaliteit van de vliegensvlugge afwegingen.’ Start van een serie.

    De cliënt spreekt: ‘Sommige schuldeisers zijn zo hard, zakelijk en koud’

    Tweeëneenhalf jaar leeft Priscilla, 32 jaar, met twee kleine kinderen van de bijstand. Zo’n twee jaar geleden begonnen de schulden zich zo hoog op te stapelen dat ze de controle over de administratie verloor. ‘Ik liet alle administratie uit handen vallen. Als ik een dure auto voor de deur zag staan, dan trok ik de gordijnen dicht. Ik dacht dat het de deurwaarder zou zijn.’ Priscilla had een goede baan bij een bank, maar ze werd ziek, ze werd zwanger, het arbeidscontract werd niet verlengd, ze kwam in de Werkloosheidswet en uiteindelijk in de bijstand.

    ‘Weet hoe het gemeentelijk apparaat werkt’

    Stadslandbouw op braakliggende terreintjes, kleinschalige gebiedsontwikkeling, burgers die publieke (zorg)taken overnemen van de gemeenten. Lokale initiatieven van burgers zijn sterk groeiende. Hoe kunnen deze projecten, die vaak draaien op tijdelijke subsidies of onvermoeibare vrijwilligers, gecontinueerd worden?

    ‘Het taalgebruik van professionals is vaak net een stapje te hoog’

    Sociaal professionals lukt het soms niet klanten die diep in de financiele problemen zitten echt op de rails te krijgen. Ervaringdeskundigen kunnen dan helpen. ‘Door de ervaringsdeskundige voelt de cliënt zich meer mens.’

    ‘Belang van het kind te vaak op de achtergrond’

    In een rapport van december 2015 over een individueel gezinsdrama schrijft hoofdinspecteur Jeugdzorg Gemma Tielen dat professionals meer en beter i nformatie moeten delen en zich niet moeten laten manipuleren door ouders. Zijn eerdere lessen nog steeds niet geleerd in de jeugdzorg?

    Onderzoek: Samenspel omgeving en genen bepalend bij gevolgen ADHD

    ADHD is erfelijk, maar de omgeving speelt ook een belangrijke rol. Kennis over het samenspel tussen beide factoren kan ervoor zorgen dat in de toekomst meer ondersteuning ‘op maat’ ontstaat. Het promotieonderzoek van Jennifer Richards biedt handvatten.

    Het keukentafelgesprek: Jeannette Kooiman (41) is mede-eigenaar van ZorgMies Nederland

    Aan de enorme, zwarte tafel in de moderne woning in Zwijndrecht zit Jeannette Kooiman. Een strak decor met een glanzende piano, kunstvoorwerpen en portretten van haar twee kinderen. Kooiman is samen met Margriet Melles (48) oprichter van de nieuwe thuiszorgorganisatie ZorgMies Nederland. ‘Aan deze keukentafel worden de belangrijke gesprekken met onze franchisenemers gevoerd.’ Kooiman was een aantal jaren geleden nog een workaholic in hart en nieren. Ze heeft diverse bedrijven gehad: een hostessbureau, een uitzendbureau voor de scheepvaart, en een interieurstylingbedrijf dat ze nog altijd heeft. ‘Vroeger werkte ik eigenlijk altijd.

    Venray in verandering: Het koffiekwartiertje van Martine

    Dé plek waar allerlei doelgroepen elkaar ontmoeten: dat moest wijkontmoetingscentrum ’t Schöpke worden. Transities-proof. Uw correspondent te Venray schreef er begin 2014 over. Terug naar Veltum.

    ‘Niet iedereen heeft voor de frontlinie gekozen’

    Sommige mensen in een wijkteam schrikken nergens van, maar er zijn ook teamleden die weinig ervaring achter de voordeur hebben. Hoe houd je het veilig?

    ‘Deel je expertise niet pas bij de crisis’

    Een cliënte die het in de verslavingszorg goed doet, gaat vanwege psychiatrische problematiek naar een beschermde woonvorm. Als ze daar eens te veel drinkt, weet haar persoonlijk begeleider zich geen raad.

    ‘Mensen zien zelf niet dat ze achteruitgaan’

    Het aantal ouderen dat op de spoedeisende hulp terechtkomt, stijgt sterk. En de transitie AWBZ-Wmo is daar volgens de geriaters Marcel Olde Rikkert en Truus Schuurman mede debet aan. ‘Als mensen met een heupfractuur binnenkomen, is daar vaak al veel aan voorafgegaan.’

    ‘Zou ik dit ook zeggen als hij of zij naast me staat?’

    Wat te doen met de vooroordelen die je hebt over de mensen met wie je werkt? ‘Niet bang zijn heeft ons werk veel leuker gemaakt.’

    Digitalia: Ik Boekje om emoties en gedrag beter te begrijpen

    Nieuwe digitale ontwikkelingen, handige apps en gadgets voor het sociaal domein. Heb je tips? Mail dan: zorgenwelzijn@bsl.nl

    De casus van het gestalkte gezin

    In Vlaardingen werken vijftien maatschappelijke organisaties samen in en rond de sociaal wijkteams. In een team helpen de sociaal professionals in principe iedere cliënt van nul tot honderd jaar, terwijl zij tegelijk hun eigen andachtsgebied hebben.

    Column IPW: Competenties én instrumenten

    I n 2015 werkten wijkteamleden hard aan de ontwikkeling van hun competenties. Ze kunnen nu nog beter samenwerken, netwerken, coachen en innoveren. Ze verhelderen vragen, sturen aan op betrokkenheid en participatie, en verbinden individuele en collectieve voorzieningen. Daarnaast leren ze creatief te zijn, pakken ze ruimte, durven ze te handelen en zijn ze ondernemend.

    Vier deskundigen over: Verantwoordelijkheid blijft bij professionele hulpverlener

    PostNL experimenteert met postbodes die wijken extra in de gaten houden. En caissières van de Albert Heijn worden getraind in het letten op ouderen. Het bedrijfsleven zet zich in voor zorg en welzijn. Een goede ontwikkeling?

    Geef je reactie

    Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.