De goede ervaringsdeskundige is lastig

Het aantal ervaringdeskundigen in het sociaal domein neemt snel toe. Maar onderzoeker en voorvechter Wilma Boevink is kritisch. ‘We zijn nog ver verwijderd van een werkelijke verandering van het systeem.’
‘Ervaringsverhalen vormen nog geen ervaringskennis’
Foto: Claudia Kamergorodski

Er zit iets dubbels in de snel groeiende waardering voor ervaringsdeskundigen in de wereld van zorg en welzijn. In het directe contact met degene die hulp nodig heeft, blijkt de ervaringdeskundige vaak degene die werkelijk dichtbij kan komen. Die hoop kan geven: ‘Waar jij nu bent, was ik ook, het kan dus echt beter worden.’ Maar juist dat laat volgens onderzoeker en ervaringdeskundige Wilma Boevink (zie kader) ook een gebrek zien. De ervaringdeskundige compenseert de professional die dat contact niet weet te maken. En om dat gebrek is het Boevink te doen. ’Ervaringdeskundigen zijn nog heel erg gericht op peer-to-peersupport,

0
557

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder