De goede ervaringsdeskundige is lastig

Het aantal ervaringdeskundigen in het sociaal domein neemt snel toe. Maar onderzoeker en voorvechter Wilma Boevink is kritisch. ‘We zijn nog ver verwijderd van een werkelijke verandering van het systeem.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
‘Ervaringsverhalen vormen nog geen ervaringskennis’
Foto: Claudia Kamergorodski

Er zit iets dubbels in de snel groeiende waardering voor ervaringsdeskundigen in de wereld van zorg en welzijn. In het directe contact met degene die hulp nodig heeft, blijkt de ervaringdeskundige vaak degene die werkelijk dichtbij kan komen. Die hoop kan geven: ‘Waar jij nu bent, was ik ook, het kan dus echt beter worden.’ Maar juist dat laat volgens onderzoeker en ervaringdeskundige Wilma Boevink (zie kader) ook een gebrek zien. De ervaringdeskundige compenseert de professional die dat contact niet weet te maken. En om dat gebrek is het Boevink te doen. ’Ervaringdeskundigen zijn nog heel erg gericht op peer-to-peersupport,

0
652

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.