Zijn vooroordelen over gehandicaptenzorg waar?

De gehandicaptenzorg heeft al langere tijd te maken met personeelstekorten. Zo ook locatie Binnenklingen van Middin. Hier wordt momenteel gezocht naar zeventien fulltimers. Zorgmanager Claudia Groot: ‘Voor bepaalde doelgroepen blijkt het ongelofelijk moeilijk een stabiel team op te bouwen.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Binnenklingen24-Daphne2b-gr.jpg
'Hoe beter je een cliënt leert kennen

Maar waar ligt het dan aan dat er kennelijk niet voldoende kandidaten gevonden kunnen worden voor complexere doelgroepen in de gehandicaptenzorg? Dat is moeilijk te zeggen. In sommige gevallen is er sprake van vooroordelen als ‘er is veel sprake van agressie’, ‘mensen zitten te kwijlen’, ‘cliënten kunnen niets’ en ‘je staat er als begeleider alleen voor’. Vooroordelen die volgens Groot soms ook waar zijn.

Agressie

‘Maar dat is niet het hele verhaal. Inderdaad, er zijn cliënten die kwijlen omdat ze te veel speeksel aanmaken. En het klopt dat sommige cliënten soms agressief zijn. Maar kunnen we ze dat kwalijk nemen? Hoe zou jij je voelen als je met negen mensen op een plek woont die je niet zelf gekozen hebt en je lijft niet doet wat je wilt? Ook gezonde mensen zouden in die situatie soms uit hun dak gaan. Hoe beter je een cliënt leert kennen, hoe meer je hem leert begrijpen. Dan zie je wat de cliënt bedoelt en kun je hierop anticiperen. Dan krijg je ook heel veel terug wat je in eerste instantie misschien niet ziet.’

Expertise

Ook denkt Groot dat het werk in de gehandicaptenzorg niet altijd op waarde geschat wordt. ‘De zorgsector heeft niet echt status. Wel worden we er met elkaar gelukkig steeds beter in om in te zien dat het echt een vak is. Toen ik ooit in de gehandicaptenzorg begon, leefde het idee dat als je maar lief en geduldig was en werkte vanuit een goed hart, je wel geschikt was. Maar dat is niet het enige. Het is een professioneel vak, bijna een ambacht. Werken in de gehandicaptenzorg vraagt dus ook om expertise. Je wordt uitgedaagd en je blijft leren. Dat is juist zo mooi aan deze sector.’

De Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) verwacht in 2020 in totaal 10.000 extra zorgmedewerkers nodig te hebben. Maar de instroom naar de gehandicaptenzorg daalt vanuit de beroepsopleidingen. Daar moet dus verandering in komen. Lees meer >>

Vicieuze cirkel

Toch blijft Groot te maken houden met personeelstekorten. En dit lijkt een vicieuze cirkel die bijna niet te doorbreken is. ‘Binnen de complexe zorg staan vacatures vaak lang open. Als er binnen een team dat complexe zorg verleent iemand van baan verandert, vind ik dus niet snel een vervanger. Dat gat vullen we dan tijdelijk op met uitzend- of invalkrachten die de cliënten niet kennen. Dat maakt het werk voor hen zwaar, maar er komt ook meer druk op de rest van het team, wat ook weer voor verschuivingen kan zorgen. Dan kom je terecht in een vicieuze cirkel.’

Boventallig

Om hier toch verandering in te brengen, probeert de zorgmanager meer stagiaires aan te trekken. En als het werk hen bevalt, blijven ze wellicht hangen. ‘Als stagiaire ben je boventallig en heb je dus meer tijd en rust om aan de cliënten te wennen en zij aan jou. Als de stagiaires de cliënten kennen en leren begrijpen, vinden ze het werk vaak leuker. We proberen om degenen die het goed doen, te behouden door ze een weekeind- of vakantiebaan aan te bieden en hopen dan dat ze na hun opleiding ook blijven.’

Onvoorspelbaar

Groot denkt dat deze strategie, die succesvol blijkt, breder uitgerold zou kunnen worden door de organisatie. ‘Misschien denken we te snel dat mensen een klus aankunnen. Het helpt wellicht als we hen meer tijd geven om ingewerkt te worden. Dat zou de reden kunnen zijn dat we wel succesvol zijn met het aantrekken van stagiaires. Zij krijgen de kans om kleine stapjes te nemen waardoor het gedrag van cliënten minder onvoorspelbaar voor je wordt.’

Fantastisch beroep

En als medewerkers eenmaal gewend zijn aan de cliënten, zullen ze zien dat het werken in de gehandicaptensector heel mooi kan zijn. Groot: ‘Het is een fantastisch beroep, ook als manager nog. Je mag bijna intiem met mensen meeleven en staat ze bij op de mooiste en moeilijkste momenten van hun leven. Bovendien is het vak heel veelzijdig, aan de ene kant maken we rapportages en bedenken we waar we over een paar jaar willen staan, aan de andere kant is het heel praktisch als je bijvoorbeeld het huishouden draait of bedenkt wat we gaan doen met de feestdagen. En er valt altijd iets te leren. Juist bij de complexe doelgroepen. De complexiteit is een uitdaging.’

Middin biedt op 12 mei tijdens een wervingsdag de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier kennis te maken met de organisatie en de cliënten. Klik hier voor meer informatie.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.