Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

‘Ook managers Zorg en Welzijn moeten veranderen’

Niet alleen professionals in Zorg en Welzijn moeten hun cliënten helpen hun eigen kracht en netwerk aan te boren. Leidinggevenden in de sector zouden dat ook bij de professionals moeten doen, vindt Paut Kromkamp.
‘Ook managers Zorg en Welzijn moeten veranderen’
Foto: Paul van Bueren

Oplossingsgericht coachen en leidinggeven is hiervoor een geschikte manier, merkt  Kromkamp keer op keer. Het is effectief en maakt het werken bovendien heel leuk, meent de begeleider bij verandertrajecten. ‘Het is een respectvolle manier van benaderen. Niemand zit te wachten op een expert die even komt zeggen hoe jij het moet doen. Kijk liever naar wat je medewerkers zelf al hebben bedacht. Laat ze zelf met een oplossing komen.’ Bij oplossingsgericht werken gaat het niet om het vinden en analyseren van de oorzaken van problemen, maar om mensen te helpen ontdekken wat ze anders willen en kunnen gaan doen, legt Kromkamp uit.

Transitie

We zitten in de transitie, vervolgt ze, waarin professionals in Zorg en Welzijn anders moeten werken. Toch zijn er managers en teamleiders die denken dat ze zelf op dezelfde voet verder kunnen gaan. ‘Dat gaat absoluut knellen’, voorspelt Kromkamp. ‘Je moet meebewegen met je medewerkers in plaats van op de oude, directieve manier te blijven werken. Kijk -net zoals de professionals dat bij de cliënt moeten doen- naar wat de kracht is bij je medewerker. Zij zullen bij jou de nieuwe manier van werken herkennen en zo kun je ook weer van elkaar leren.’

Tijdens het Zorg + Welzijn jaarcongres op 11 september geeft Paut Kromkamp een workshop waarbij de deelnemers kennismaken met de basisprincipes van oplossingsgericht werken. ‘Met een aantal simpele oefeningen laat ik zien hoe je vragen stelt en hoe het voelt om een succeservaring te delen.’ Kijk hier voor het programma en inschrijven >>

Adviseren

Deze manier van leidinggeven is niet altijd gemakkelijk, zo blijkt tijdens de trainingen van Kromkamp. Deelnemers vertellen haar vaak hoe moeilijk ze het vinden om niet meteen advies te geven. ‘Het is de kunst juist die vragen te stellen, zodat mensen zelf met ideeën komen. Wanneer jij adviseert, is het jouw manier en dat past niet bij iedereen.’

Sturen

Stel er worden nieuwe eisen gesteld aan de manier van rapporteren. Maar je medewerker blijft dit op de oude manier doen. Daar moet je dan op aansturen, want jij wordt er op afgerekend door de organisatie, geeft Kromkamp als voorbeeld. ‘Vanuit de oplossingsgerichte benadering ga je dan eerst kijken waarom de medewerker het op de oude manier blijft doen. Ziet hij het nut er niet van in? Kan hij het niet? Je gaat in gesprek zodat de medewerker zelf bedenkt hoe hij anders kan werken.’

Samenwerken, het is een woord dat vaak wordt gebruikt als het gaat over de transities. Een woord dat in theorie goed uitpakt, maar in de praktijk blijft het iets lastigs, weet Wilfrid Opheij. Hij is expert samenwerken en een van de sprekers tijdens het Zorg + Welzijn jaarcongres op 11 september. Lees hier het interview met Wilfrid Opheij >>

Zelfsturende teams

Oplossingsgericht leidinggeven is ook heel geschikt voor de overgang naar zelfsturende teams, weet Kromkamp. ‘Laat de mensen in de teams ontdekken wat ze goed kunnen. En zelf de taken verdelen. Dan doet iedereen iets wat hij goed kan of wat hij wil ontwikkelen.’

Veranderen

Het is best moeilijk om te veranderen, geeft Kromkamp toe. ‘Maar ik weet uit ervaring dat het beter gaat wanneer het management samen met de medewerkers die verandering doormaken.  Dat gaat veel sneller en intensiever.’

De eigen kracht van burgers aanspreken kan alleen door de juiste gesprekstechnieken te gebruiken. ‘Professionals kunnen onbedoeld iemands motivatie negatief beïnvloeden door te gaan overtuigen of eigen oplossingen aan te dragen.’ Peter Wesdorp geeft een sessie gesprekstechnieken op het Zorg + Welzijn jaarcongres op 11 september. Lees hier het interview met Peter Wesdorp >>

4 REACTIES

  1. Interessant in dit kader is het magazin VerAnder .
    Een magazin met artikelen over veranderen, boekentips en interviews met manager uit zorg en welzijn. Met centrale dilemma`s uit de praktijk met betrekiking tot veranderen in de huidige tijd. Om managers een steuntje in de rug te geven. Gratis te dowloaden bij Movisie.

  2. Lees alle reacties
  3. Wat een onzin, er bestaat geen beste stijl van leidinggeven. Als de werknemer zelfstandig kan werken en initiatief neemt, dan pas je een andere stijl toe dan wanneer een werknemer afwachtend of defensief opereert. Goede managers kunnen meerdere stijlen hanteren, en meerdere stijlen door elkaar. Afhankelijk van de persoon, het team, de organisatie.

  4. De meest voor de hand liggende benadering is Rol- enTalentontwikkeling. . ‘Als werkgevers minder uitgaan van vastgestelde kaders in de vorm van functie eisen, maar focussen op de verschillende rollen en de benodigde competenties, dan kan de organisatie sterker worden. Talenten van medewerkers moeten dan wel bekend zijn en dat medewerkers daadwerkelijk ingezet worden op hun talenten. Het voorgestelde oplossingsgericht leidinggeven is een hierbij passende stijl.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.