Blog: Vernieuwen? Het beste komt van buiten

De lente is het seizoen van vernieuwing. Ik houd er van! Het is de tijd van de grote schoonmaak waarbij je alle oude stofnesten en vuile randjes wegpoetst om plaats te maken voor het nieuwe, het frisse, het blinkende. Het is de tijd om de deuren open te zetten en een frisse wind door je organisatie te laten waaien.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Anneke Krakers is blogger bij Zorg+Welzijn

De vorige keer stelde Anneke dat vergaderen de nummer #1 killer is van innovatie >>

Inspiratie voor vernieuwing komt vaak van buiten. Als ik aan de slag ga met een ‘vernieuwers team’ dan gaan we eerst op zoek naar die inspiratie. We delen verhalen, gadgets, tools en andere organisaties waar we verbaasd en enthousiast over zijn. Soms gaan we dan op werkbezoek.

Innovatie

Alweer even geleden was ik met een klein groepje klanten op werkbezoek in het Oogziekenhuis. Nu heeft een oogziekenhuis niets te maken met sociaal werk, maar dat is juist goed. Dat is juist de bedoeling. Het oogziekenhuis staat bekend als een zeer innovatief ziekenhuis. De bestuurder deed een boekje open.

Veiligheid

Allereerst vertelde hij dat ook hij op zijn beurt de inspiratie van buiten haalde. Veruit favoriet was de KLM. Hij vertelde dat oogchirurgen vroeger allemaal piloot wilden worden. Door zijn oogchirurgen te laten leren van piloten, was bij voorbaat het succes dus al gegarandeerd. Van de piloten leerden zij vooral hoe ze zo veilig mogelijk kunnen werken. Hoe protocollen feilloos werken zonder dat de klanten er veel last van hebben.

Klantgerichtheid

Het oogziekenhuis zet ook extreem hoog in op klantenservice met bijvoorbeeld een valet parking. Slechtziende, vaak oudere, patiënten gaven aan bloednerveus te zijn als ze op weg moesten naar het ziekenhuis dat midden in Rotterdam ligt waarbij parkeren een crime is. Een valet parking service lost dit op. Zo eenvoudig kan klantgerichtheid zijn.

Polaroid

Een ander verhaal wat mij altijd is bijgebleven en wat ik nu ook vaak vertel in mijn trainingen, is het verhaal van de polaroid. Een staaroperatie is een minutieus afgestemde volgorde van handelingen (denk piloot) waarbij de patiënt voordat hij of zij het weet weer buiten staat en geen idee heeft wat er nu precies is gebeurd. Nu heeft het ziekenhuis iets bedacht om de patiënten toch iets mee te geven om thuis over te praten: na afloop van de ingreep vraagt de chirurg of de patiënt met hem of haar op de foto wil. Een verpleegkundige snelt dan toe met een polaroid camera en maakt de foto en geeft de foto gelijk mee aan de patiënt. De foto gaat mee naar huis. En als dan de visite op ziekenbezoek komt is de foto het gesprek van de dag. Echt geniaal bedacht.

Geniale ideeën

Waar ga jij deze lente jouw geniale ideeën om te vernieuwen vandaan halen? Mijn advies: zet je deuren wagenwijd open en kijk vooral over de geijkte muurtjes om je inspiratie te halen. Heb je leuke ideeën of verhalen? Dan zou ik het super vinden als je die hieronder wilt delen.

0
107
Anneke Krakers
Anneke Krakers (1962) is maatschappelijk werker en jarenlang directeur geweest van Welzijn Buren. Nu werkt zij met welzijnsorganisaties en professionals die willen ondernemen maar absoluut niet met zichzelf te koop willen lopen. Zij helpt ze met hun marketing en profilering zodat ze moeiteloos het geld en de waardering krijgen die ze verdienen. Ze is een gewaardeerd businesscoach, trainer, spreker en blogger in Welzijn.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.