Sociaal bestek nr. 1, 2020

    Tilburgse aanpak schuldenbewind succesvol, Baancreatie werkt, Onderzoek nachtopvang, Ex-gedetineerden treffen (onzichtbare) trailes : al deze onderwerpen, en meer, komen aan bod in het eerste nummer van Sociaal Bestek van 2020.

    ‘Cliënten binnen redelijke termijn uit de ellende helpen’

    Eens in de twee weken houdt kantonrechter Paul Rouwen zitting voor mensen die door schulden onder beschermingsbewind willen. Samen met de bewindvoerder bespreken ze de reden voor het verzoek en mogelijke lichtere alternatieven. Er wordt een agenda opgesteld voor het bewindentraject. Het advies van Schuldhulpverlening Tilburg is daarbij leidend.

    De Hulpkaart brengt de inclusieve samenleving een stap dichterbij

    De Hulpkaart is een papieren, opvouwbaar kaartje, zo groot als een bankpas, dat past in een portemonnee. Hij is er voor alle mensen die in een situatie kunnen komen waarin ze de regie kwijt zijn of geen woorden kunnen geven aan wat zij willen. De Hulpkaart kan helpen om de inclusieve samenleving een stap dichterbij te brengen.

    Elke professional kan dagelijks het verschil maken voor (ex)-gedetineerde medemens

    In dit artikel staat het verhaal van ex-gedetineerde mevrouw A. centraal. Haar detentie heeft veel teweeg gebracht. Voor haar grieven vond ze geen gehoor bij instanties. Medewerkers van de Nationale ombudsman organiseerden daarom een gesprek tussen haar en diverse professionals: beleidsmakers en uitvoerders. Dat bleek uiterst leerzaam.

    Ex-gedetineerden treffen (on)zichtbare tralies

    Terwijl steeds meer werkgevers schreeuwen om personeel, worden ex-gedetineerden stelselmatig uitgesloten op de arbeidsmarkt. Werkgevers hebben vooroordelen. Om ex-gevangenen effectiever naar werk te begeleiden moeten werkbemiddelaars en re-integratieconsulenten de drempels kennen die werkgevers ervaren.

    Gemeentelijke schuldhulpverlening aan ondernemers kan en moet beter

    De gemeenten hebben de schuldhulpverlening voor particulieren vaak goed geregeld. Maar ondernemers staan nog te vaak voor een gesloten loket. Terwijl deze groep juist een groot risico op schulden heeft. Het Platform Publieke Ondernemersadviesorganisaties en samenwerkingsverband Schouders Eronder werken met gemeenten aan een verbeterslag.

    Heldere communicatie over schuldhulpverlening helpt problemen voorkomen

    In 's-Hertogenbosch kiezen we voor eenvoud. Het gemeentebestuur wil dat inwoners tevreden zijn over de ondersteuning bij (dreigende) schulden. Daarom is de dienstverlening laagdrempelig, eenvoudig en eenduidig. Zo voorkomen we dat inwoners te laat in actie komen, met schulden en armoede als gevolg. Eenvoud is het motto. Vooral als het gaat om taalgebruik.

    Intensieve begeleiding van oudere bijstandsgerechtigden

    De gemeente Almere probeert met de Aanpak45+ meer 45-plussers te laten uitstromen uit de bijstand. Oudere burgers die langdurig in de bijstand zitten krijgen intensieve begeleiding van dedicated klantmanagers. Hoe effectief is deze aanpak? Regioplan onderzocht het in een setting met een experiment- en een controlegroep.1 Ze voerden ook een procesevaluatie uit.

    Investeren in banen voor mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie

    Voor lager opgeleiden met een kwetsbare arbeidsmarktpositie is het moeilijk om aan werk te komen en om werk te behouden. Werkgevers kunnen daar wat aan doen door banen te creëren die speciaal voor deze groep zijn bedoeld, baancreatie dus. Zowel de mensen in kwestie als bedrijven hebben er voordeel bij.

    Klant, schuldhulpverlener en schuldeiser hebben voordeel bij Schuldenknooppunt

    Snel, betrouwbaar, veilig en uniform schuldproblemen oplossen. Dat biedt het Schuldenknooppunt. Vanaf begin 2021 kunnen alle schuldhulpverleners en schuldeisers digitaal gegevens uitwisselen om klanten effectiever te helpen bij het regelen van hun schulden. Voor schuldhulpverleners levert dit tijdwinst op. Voor de meeste schuldeisers betekent het dat ze schulden efficiënter af kunnen handelen.

    Leve de Dinges, de professional voor alle ontembare problemen

    Het gaat niet goed met de arbeidsintegratie van langdurig werkzoekenden en mensen met een arbeidsbeperking. Het lijkt erop dat iedereen naar elkaar zit te kijken en wijzen voor het verder brengen van de inclusieve arbeidsmarkt. Wie staat er op om dit te doorbreken? Dat is de zogenoemde Dinges, zoals blijkt uit onderzoek naar succesvolle re-integratiepraktijken.

    Met sociale werkbedrijven naar een inclusieve arbeidsmarkt

    Iedereen aan het werk op een inclusieve arbeidsmarkt. Dat was het doel van de Participatiewet die in 2015 van kracht werd. De sociale werkbedrijven waren tot de introductie van de Participatiewet dé werkgever voor mensen met een beperking. Inmiddels bedienen ze alle doelgroepen van de Participatiewet.

    Naar een reëel perspectief op zelfredzaamheid en re-integratie

    In dit essay gaan we in op zogeheten 'rechtvaardige' re-integratie. Op basis van ervaringskennis laten we zien dat levenskansen, levensrisico's en praktische mogelijkheden om een nieuwe start te maken niet gelijk verdeeld zijn. Er kan dan ook niet a-priori van zelfredzaamheid worden uitgegaan. Toch gebeurt dit vaak, met schade voor werkzoekenden tot gevolg.

    Rehab Academy brengt mensen met lichamelijke beperkingen veel

    Rehab Academy organiseert intensieve trainingsprogramma's voor mensen met lichamelijke beperkingen. De deelnemers werken er aan de verbetering van hun maatschappelijke participatie. Het complete programma beslaat vier maanden en start met een trainingsweek. Hoe ervaren de deelnemers deze eerste trainingsweek? Promovenda Tanja Mol onderzocht het.

    Succesvol uit de langdurige bijstand is mogelijk

    Langdurig bijstandsgerechtigden activeren en aan het werk helpen? Met een goed doordachte aanpak kán dat. Het vereist tijd, geld, aandacht en expertise, maar de resultaten wegen daar zeker tegenop. Significant Public selecteerde, onderzocht en beschreef zeven kansrijke voorbeelden. Uit verschillende regio's, van klein tot groot, voor specifieke klantgroepen of juist generiek.

    Van nachtopvang wordt niemand beter

    Eind 2019 heeft branchevereniging Valente onderzoek gedaan naar de nachtopvang voor dakloze mensen. Nachtopvang in zijn meest elementaire vorm betekent brood, bad en een stapelbed op een slaapzaal. Dat blijkt niet effectief te zijn als oplossing voor dakloosheid. De laatste jaren stijgt het aantal nachtopvanggebruikers en ook het aantal bedden.

    Vroegsignalering van schulden, van pionierswerk tot wettelijke taak

    Op 1 januari 2021 wordt de nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) van kracht. Met deze wijziging erkent het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dat vroegsignalering van schulden een grote bijdrage kan leveren aan het vroegtijdig bereiken van moeilijk bereikbare groepen mensen. Gemeenten kunnen zich al voorbereiden op de nieuwe taak.

    Werkgevers ervaren: baancreatie kan áltijd en levert veel op

    Er zijn meer geschikte banen nodig voor mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie. Via baancreatie kunnen werkgevers zorgen voor geschikte banen, maar dat gebeurt relatief weinig. Toch is er latente vraag bij werkgevers. Om die te stimuleren is onder andere een vraaggerichte benadering van werkgevers nodig, met kennis over alle mogelijkheden.