Wmo-cliëntervaringsonderzoek: van verplicht nummer naar verdieping

Kennis over wie welke Wmo-voorziening nodig heeft is belangrijk voor gemeenten. Het Wmo-cliëntervaringsonderzoek kan daarbij helpen, maar de uitkomsten lijken weinigzeggend te zijn. Verdieping en dialoog maakt dit onderzoek effectiever. Dat geeft beter zicht op wat maatschappelijke ondersteuning concreet betekent voor de zelfredzaamheid en de kwaliteit van leven van cliënten.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Gemeenten zijn op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) verplicht om te onderzoeken hoe cliënten de kwaliteit van hun ondersteuning ervaren en jaarlijks de uitkomsten hiervan te publiceren. Dit wordt het cliëntervaringsonderzoek genoemd (CEO Wmo). Landelijk is een standaard vragenlijst vastgesteld met negen vragen die gemeenten verplicht zijn te stellen. Deze vragen gaan over:

  • Contact met de gemeente, wijkteam of het Wmo-loket

  • Kwaliteit van de ondersteuning

  • Wat de ondersteuning de cliënt oplevert: kwaliteit van leven, dingen kunnen doen die cliënt wil doen en het beter kunnen redden

Gemis

Het Fries Sociaal Planbureau maakt jaarlijks een overzicht van het CEO

0
2

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.