Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Laaggeletterdheid bij zorgmedewerkers is gevaarlijk

In zorg en welzijn kan acht procent van de medewerkers niet goed lezen en schrijven. In de sector komt laaggeletterdheid regelmatig bij vrouwen boven de 45 met een mbo-opleiding. Het is niet alleen een taboe, maar kan ook heel gevaarlijk zijn.
Laaggeletterdheid bij zorgmedewerkers is gevaarlijk
Foto: ANP XTRA

Een van de gevolgen van is dat laaggeletterde medewerkers vaker ziek zijn. Ze hebben meer stress op de werkvloer en kunnen minder goed hun eigen gezondheid regelen. Ze kunnen informatie over een gezonde leefstijl namelijk minder goed begrijpen en toepassen.

Zelfstandig

Ook kunnen laaggeletterde zorg- en welzijnsmedewerkers minder goed zelfstandig werken. Ze zijn meer afhankelijk van collega’s en minder productief. Ze hebben bijvoorbeeld moeite met het opstellen van rapportages en het bijwerken van dossiers.

Een zelfsturend team loopt niet altijd meteen als een geoliede machine. Het werken in zo’n team vraagt om bepaalde vaardigheden. Teamcoach Astrid Vermeer weet waar zelfsturende teams tegenaan lopen en geeft tips >>

Gevaarlijk

Bovendien kan laaggeletterdheid in de zorg ook gevaarlijke situaties opleveren. Laaggeletterde zorgmedewerkers maken sneller fouten bij het uitreiken van medicatie en kunnen minder snel belangrijke informatie uit een patiëntendossier halen.

Oorzaken

De oorzaken van laaggeletterdheid in het algemeen zijn verschillend. Het kan zijn dat iemand een concentratiestoornis heeft of specifieke lees- en schrijfproblemen als dyslexie. Of iemand gebruikt zijn lees- en schrijfvaardigheden te weinig, waardoor het wegzakt. Maar ook weinig opleiding door een ziekte, handicap of een reizend bestaan kunnen ervoor zorgen dat iemand niet goed kan lezen en schrijven.

Herkennen

Merk jij dat je collega vaak smoesjes gebruikt als: ‘Ik heb mijn bril niet bij me’ of ‘ik vul het dossier later in’? Vraagt je collega jou vaak om dingen op te schrijven of te helpen bij het lezen? Maakt je collega foutjes of kromme zinnen bij het schrijven, waardoor je niet begrijpt wat ze heeft opgeschreven? Komt je collega vaak te laat op afspraken, schrijft ze afspraken niet op in een agenda of vraagt ze vaak naar informatie die eerder al via de mail of op een andere geschreven manier is gegeven? Maakt ze regelmatig fouten of mist ze belangrijke informatie in bijvoorbeeld het patiëntendossier?

Taalscholing

Vraag dan eens of je collega misschien moeite heeft met lezen en schrijven. Laat haar weten dat ze niet de enige is en dat ze zich er niet voor hoeft te schamen. 1 op de 9 Nederlanders heeft moeite met lezen en schrijven. Taalscholing kan een goede oplossing zijn, die maakt niet alleen taalvaardiger, maar ook gelukkiger, zelfredzamer en sociaal actiever. 

Tien procent van de patiënten en cliënten in de zorg heeft moeite met lezen en schrijven. Dat betekent dat iedere zorgverlener te maken krijgt met laaggeletterdheid. Hoe kan jij als professional laaggeletterdheid herkennen? En wat kun je doen? Lees hier meer >>

1 REACTIE

  1. Door de hele sollicitatieprocedure moet een dikke bezem gehaald worden.
    Er komen bij mij mensen aan het bed die de Nederlandse taal niet kunnen spreken laat staan schrijven. Ik ben 24 uur bedlegerig probeer iemand die de Nederlandse taal niet beheerst maar eens simpele dingen uit te leggen, lukt je gewoon niet en dat kweekt alleen maar frustraties bij de patiënt. Als je dan aan de Thuiszorginstelling vraagt om iemand te sturen die de Nederlandse taal goed beheerst krijg je naar je hoofd geslingerd dat je discrimineert. Waar gaan we naar toe in dit land? naar de kloten!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.