Een zelforganiserend team laat niets aan toeval over

Een team ervaart de vrijheid om zelforganiserend te zijn nogal eens als: 'Je zoekt het zelf maar uit’. In het magazine Dagbesteding van april betoogt John Sijnke dat het team juist niet alles aan het toeval over moet laten, maar dat sociale professionals een duidelijke lijn uit moeten zetten. Bijvoorbeeld in het maandelijkse teamoverleg.
foto; Adobestock

De sociale professional van nu is opgeleid met ‘methodische kwaliteiten’ die hij of zij in kan zetten in de hulpverlening en in de organisatie van zijn werk. Op die kwaliteit wordt een beroep gedaan als teams “zelforganiserend” gaan werken. Er zijn wel een paar regels die professionals in acht moeten nemen als ze in een zelforganiserend team werken, zegt trainer/adviseur John Sijnke in het tijdschrift Dagbesteding. ‘Blijf actief om de succesfactoren, maar ook de verbeterpunten in beeld te krijgen.’

Zelforganiserend team

Zelfstandig werken in een team is in het sociaal domein een begrip geworden: Zelforganisatie geeft aan teamleden de ruimte om nieuwe initiatieven te nemen met hulpvormen of met de organisatie van je werk. Toch vinden professionals vaak dat zij de ondersteuning vanuit de organisatie node missen, constateert John Sijnke. ‘Ze ervaren zelforganisatie dan als ”Zoek het zelf maar uit”.’

Waar ben je goed in?

Om te vermijden dat professionals in een zelforganiserend team gaan “zwemmen”, is het goed een aantal regels in acht te nemen, volgens Sijnke. Regel 1: Weet wie je bent. ‘Waar is het team goed in? Kijk niet alleen naar de concrete taken van het team, maar ook naar de proceskant: Houden we ons aan de afspraken, hoe is de communicatie onderling en hoe werk je samen? Zo weet je als teamlid waar je goed in bent en waar aandachtspunten zitten.’

Flexibiliteit onder druk

Een tweede regel in het team is dat je niet alleen doelen stelt, maar dat je als team ook vaststelt met welke resultaten je als  professional tevreden bent, het zogenoemde tevredenheidscriterium. De schaduwkant van het ‘doelen stellen’, zegt Sijnke, ‘is dat professionals zichzelf ook vast kunnen zetten, dat hun flexibiliteit onder druk komt te staan en professionaliteit ontdaan wordt van normaal menselijk handelen.’

Wijkteam

Sijnke geeft het voorbeeld van het wijkteam dat de samenwerking met de medische dienst wil verbeteren. Als de communicatie al moeizaam verloopt, is een eerste gesprek, waarin professionals elkaar aanhoren, al een goede stap. Dan gaat het er niet om gelijk om de samenwerking aan te pakken, maar om een basis te leggen voor volgende stappen. Zo’n tussendoel is dan al een criterium van waaruit verder gebouwd kan worden.

Buitenstaander kijkt mee

Een derde aanbeveling voor het team dat zelforganiserend werkt, is om af en toe een buitenstaander uit te nodigen om mee te kijken in het teamproces. Sijnke: ‘Buitenstaanders stellen andere vragen, zien andere dingen en hebben meestal een andere deskundigheid waarmee zij naar het team kijken. Z’on blik van buiten kan vaak een verrijking zijn en het zelfinzicht van professionals aanscherpen.’

Je kunt het hele artikel lezen in het magazine Dagbesteding>>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.