Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Column: Geraakt door een ervaringsdeskundige

Als Zorg+Welzijn redacteur Sterre ten Houte de Lange ervaringsdeskundige Arne Vermeer interviewt, gebeurt er ineens iets onverwachts.

Een avondje eten met je broers en ouders. Het is voor veel kinderen heel normaal. Niet voor Arne Vermeer. Zijn ouders zijn namelijk op zijn twaalfde gescheiden. Toen hij 21 was had hij desalniettemin een gezellige avond met zijn ouders en broers en in plaats van gelukkig kwam hij woedend thuis. ‘Ik begreep niet meer waarom ik dit had moeten missen al die jaren. Ik wist niet eens dat dit een behoefte van mij was. Ineens kwam alle onderdrukte boosheid naar boven.’

Huilen

Toen hij dat zei moest ik huilen. Ik heb inmiddels ruim 500 interviews gedaan in mijn leven, en vaak genoeg over onderwerpen die me naar de keel grepen, maar dit was de eerste keer dat het me tijdens een interview te kwaad werd. Het kwam omdat Arne iets zei wat mij raakte. En net als Arne dacht ik: wat gebeurt me nou?

Gebroken gezin

Ik heb maar eerlijk gezegd wat er gebeurde: ‘Dit raakt me zeg!’ Toen ik dat uitsprak braken de tranen pas echt door. ‘Waarom?’, vroeg Arne, geheel niet geschrokken. Hij wist dat ik ook uit een ‘gebroken gezin’ kom. Die achtergrond was ook de reden dat ik hem graag wilde interviewen. ‘Omdat je als kind van gescheiden ouders niks te willen hebt. Omdat je dat gevoel heel mooi verwoordde.’

Ervaringsdeskundig

Villa Pinedo helpt (kinderen uit) gescheiden gezinnen. Ze geven trainingen aan ouders die in een scheiding liggen en jonge ervaringsdeskundigen staan kinderen bij in hun proces. ‘Als je ouders scheiden, kan je het gevoel krijgen dat je er ineens alleen voor staat’, vertelde Arne. ‘Met een buddy heb je iemand die helemaal aan jouw kant staat en je begrijpt.’

Niet helpen

Als ik heel eerlijk ben, loop ik over het algemeen niet zo warm voor ervaringsdeskundigen. Dat wil zeggen, ik heb er zelf nooit behoefte aan gehad. Dacht ik. Want in het gesprek met Arne gebeurde er iets nieuws. Hij was er niet om mij te helpen. Hij vertelde gewoon zijn verhaal. Maar doordat hij zo dichtbij zichzelf bleef, mocht mijn verhaal en gevoel er ineens ook zijn.

Product

Als je als cliënt te maken hebt gehad met een of meerdere hulpverleners die niet naar je luisteren, maar vooral op zoek zijn naar in welke ‘product categorie’ jouw probleem hoort, kan ik me nu ineens heel goed voorstellen hoe fijn een goede ervaringsdeskundige kan zijn.

Magazine

De tranen waren overigens niet talrijk en Arne en ik hebben van het interview volgens mij een heel mooi artikel weten te maken. Dat artikel is te lezen in het in Zorg+Welzijn magazine 3 van 2020.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.