Zorgkantoor zoekt plek voor mensen met complexe zorg

De Nederlandse Zorgautoriteit heeft de zorgkantoren opgedragen de ondersteuning van cliënten met complexe zorg te verbeteren. Naar schatting 500 cliënten staan op de wachtlijst voor een plaats in een instelling, maar er zijn geen plaatsen beschikbaar. Deze cliënten blijken ‘verkeerd geregistreerd’ te staan.
complexe zorg
Aan de basis van het probleem ligt bij het gebrek aan personeel in de instellingen. - Foto: Fotolia

In maart van dit jaar vroeg MEE NL aandacht voor het probleem van de ‘moeilijk plaatsbaren’; mensen met een indicatie voor de Wet Langdurige Zorg, voor wie geen passende zorg te vinden is. Naar aanleiding daarvan is de Nederlandse Zorgautoriteit op onderzoek gegaan bij alle zorgkantoren om een verklaring voor de ‘moeilijk plaatsbaren te vinden. Het bleek dat een aantal van hen helemaal niet als wachtenden bekend waren bij het zorgkantoor.

Passende zorg

De oorzaak daarvoor ligt bij een ‘verschillende opvatting bij ondersteuningsinstantie MEE en de zorgkantoren over wat passende zorg is’, concludeert de NZa. Sommige wachtenden bleken bijvoorbeeld een persoonsgebonden budget te ontvangen omdat zij wachten op een plek in een instelling. Deze mensen stonden bij het zorgkantoor geregistreerd als ‘in zorg’ en waren daarom bij hen niet in beeld als wachtend. Andere wachtenden ontvingen zorg vanuit de Zorgverzekeringswet. Ook zij stonden niet geregistreerd bij het zorgkantoor, dat de Wet langdurige zorg uitvoert.

In de geestelijke gezondheidszorg (ggz) en de langdurige zorg (Wlz) zijn de wachttijden al langere tijd te hoog en voor bepaalde vormen van zorg stijgen de wachttijden ten opzichte van voorgaande jaren. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vindt dit niet acceptabel en komt met een actieplan om deze wachttijden aan te pakken. Lees meer>>

Zorgplicht

Aan de basis van het probleem ligt bij het gebrek aan personeel in de instellingen. Dat concluderen zowel MEE als de NZa. Er zijn te weinig plaatsen beschikbaar die de goede voorzieningen hebben voor complexe cliënten. Toch heeft het zorgkantoor de zorgplicht. Dat betekent dat het zorgkantoor een passende oplossing voor de zorgvraag moet. Mensen die lang moeten wachten voor zij terecht kunnen in een zorginstelling, kunnen aan het zorgkantoor om bemiddeling vragen.

Bemiddelen

De verbeterplannen van de zorgkantoren moeten ertoe leiden dat de zorgkantoren structureel alle Wlz-cliënten in hun regio beter kennen. En deze cliënten actief gaan bemiddelen naar passende zorg. In de komende periode spreekt de NZa met de zorgkantoren over die verbeterplannen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.