Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Victim blaming: ‘Ook sociaal werker maakt wel eens verkeerde opmerking’

Veel mensen buitelen over elkaar heen als John de Mol in het programma BOOS benadrukt dat slachtoffers van seksueel overschrijdend gedrag aan de bel moeten trekken. Maar een verkeerde opmerking bij dit soort casussen is algauw gemaakt, óók door sociaal werkers, zeggen experts: ‘Luisteren zonder oordeel blijft lastig.’
Illustratie Julia / stock.adobe.com
Premium

Bij Slachtofferhulp Nederland staat de telefoon sinds de uitzending van BOOS roodgloeiend: ‘We worden gebeld door mensen die vergelijkbare ervaringen hebben op de werkvloer’, vertelt woordvoerder Roy Heerkens. De berichtgeving vóór de uitzending bleek al een trigger bij slachtoffers. ‘Zo was er een dame die vroeger misbruikt was, en door de berichten ontzettend boos werd. Het stimuleerde haar om ons te bellen voor hulp bij aangifte doen.’

Uitspraken

Premium

Wil je dit artikel lezen?

Neem een Zorg+Welzijn kennismakingsabonnement voor slechts € 15. Na twee maanden stopt het abonnement automatisch.


  • Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online alle artikelen uit Zorg+Welzijn magazine lezen
  • Toegang tot meer dan 900 zinvolle dagbestedingsactiviteiten

Al abonnee? Log dan in

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.