ouderenzorg
Ouderenzorg klem tussen beleid en praktijk
Er is een grote kloof tussen beeld en werkelijkheid in de ouderenzorg, constateert de branche Verpleging en Verzorging. Met de campagne ‘Mijn tijd voor de zorg’ wil de sector laten zien wat er achter de voordeur van de ouderen en thuiszorg gebeurt. Om naderende bezuinigingen in perspectief te plaatsen.
‘Wantoestanden in verzorgingshuizen’
In verzorgingshuizen zijn veel wantoestanden, zonder dat iemand daar weet van heeft. Dat zegt het Nationaal Ouderenfonds. Het fonds dat zich specifiek inzet voor het welzijn van ouderen stelt dat mishandeling vaak niet wordt gemeld uit angst nog slechtere verzorging te krijgen.
De Bilt omzeilt Europese aanbesteding thuiszorg
Na gemeente Raalte heeft nu ook De Bilt thuiszorgaanbieders gecontracteerd zonder Europese aanbesteding. De gemeente wil integrale zorg in de wijk en zocht aanbieders die zowel huishoudelijke hulp, zorg als welzijnsdiensten kunnen leveren. Het pakket is onderhands aanbesteed aan enkele lokale zorgorganisaties.
Palliatieve sedatie kan nog beter
Palliatieve sedatie is in Nederland onderdeel geworden van normaal medisch handelen. Wel zouden artsen vaker deskundigen moeten raadplegen. Dat komt de kwaliteit en veiligheid ten goede, concludeert Jeroen Hasselaar (UMC St Radboud). Hij promoveert 26 januari op het onderwerp de Nederlandse praktijk van palliatieve sedatie.
Geen steun voor voormalig Meavita-onderdeel
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) verleent geen financiële steun aan het voormalig Meavita-onderdeel Vitras/CMD. Volgens de NZa is de continuïteit van de zorg in de regio Utrecht niet in het geding.
De Bilt omzeilt Europese aanbesteding thuiszorg
Na gemeente Raalte heeft nu ook De Bilt thuiszorgaanbieders gecontracteerd zonder Europese aanbesteding. De gemeente wil integrale zorg in de wijk bieden en heeft lokale organisaties gezocht die zowel huishoudelijke hulp, zorg als welzijnsdiensten kunnen leveren. De aanbestedingsprocedure is zo omzeild.
Vakbond juicht niet om indiensttreding alfahulpen
Door een wetswijziging op de Wmo zijn duizenden alfahulpen per 1 januari 2010 weer in loondienst genomen door de aanbieders van thuiszorg. Dat maakte staatssecretaris Bussemaker maandag bekend. Abvakabo FNV is blij met de wetswijziging, maar vindt het nog te vroeg om te juichen. 'Het aantal alfahulpen dat in loondienst treedt is te laag en zij gaan er fors op achteruit in salaris', aldus de vakbond.
‘Stem niet op slapende Wmo-wethouder’
De meerderheid van de gemeenten heeft de Wmo niet op orde voor mensen die uit de AWBZ-zorg vallen. Dat stelt Wim van Minnen van de Samenwerkende Ouderenbonden. Hij roept iedereen op om de komende gemeenteraadsverkiezingen vooral niet te stemmen op wethouders die weinig werk hebben gemaakt van de Wmo.
Alfahulpen terug in loondienst
In 2009 zijn 6000 alfahulpen weer in loondienst genomen door aanbieders van thuiszorg. Staatssecretaris Bussemaker heeft hiervoor 17 miljoen euro beschikbaar gesteld. Ook voor dit jaar is er subsidie om alfahulpen in een vast dienstverband aan te nemen.
Kamerleden: ‘Grote groep uit AWBZ was juist de bedoeling’
De effecten van de ABWZ-maatregel die nu zichtbaar worden, passen bij de verwachtingen van de Tweede Kamerleden Renske Leijten (SP), Anouchka van Miltenburg (VVD) en Agnes Wolbert (PvdA). Dat een grote groep minder zorg zou krijgen, was juist de bedoeling van de pakketmaatregel. Maar er zijn ook gevolgen waar Bussemaker op aangesproken moet worden, vinden alle drie. Zij reageerden afgelopen vrijdag op de presentatie van het onderzoek naar de gevolgen van de pakketmaatregel AWBZ.

