Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

‘Systeem eigen bijdrage is te moeilijk’

De eigen bijdrage-regeling in de Wmo is tegenstrijdig. Dat stelt de Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen. ‘Er wordt van burgers verwacht dat zij zelf actief keuzes maken, maar de informatie daarvoor wordt niet altijd gegeven.’

De ombudsman kreeg veel klachten en signalen over de eigen bijdrage-regeling en stelde daarom 282 gemeenten vragen over hoe zij hun inwoners over de eigen bijdrage informeren. Lees hier het onderzoeksrapport. Hij concludeert dat de burger vaak de dupe wordt van het complexe systeem. In augustus trok hij dezelfde conclusie over de pgb-problemen.

Informeren
Staatssecretaris Martin van Rijn moet volgens de ombudsman nadrukkelijk gaan kijken naar de regeling en gemeenten moeten betere informatie geven. Veel burgers lieten de ombudsman weten dat als zij hadden geweten dat de eigen bijdrage zo hoog was, ze een andere keuze hadden gemaakt. Veel van hen zijn in financiële problemen gekomen door de onverwacht hoge bijdrage. Lees hier een voorbeeld van hoe de bijdrage onverwachts hoog uitviel >>

Keukentafelgesprek
Uit het onderzoek van de ombudsman blijkt dat een aantal gemeenten de indruk heeft dat het informeren over de eigen bijdrage voornamelijk een taak van het CAK is. Het is volgens hen niet mogelijk om een burger al voor de toekenning van de zorg, dus tijdens het keukentafelgesprek,  te informeren over de hoogte van de eigen bijdrage. In de Wmo 2015 is die verantwoordelijkheid bij het CAK ondergebracht vanuit het idee dat de gemeente de zorgvraag niet mag beoordelen op inkomenspositie. Andere gemeenten zeggen weer dat het bepalen van het bedrag op individueel niveau voor hen haast onmogelijk vanwege de complexe berekening

Moeilijk systeem
De ombudsman concludeert dat er een te moeilijk systeem is ontworpen. ‘Zoals het systeem van het innen van een  eigen bijdrage nu geregeld is, is het voor de gemeente niet of onvoldoende mogelijk om de cliënt goede voorlichting te geven zodat de cliënt daarop zijn keuze kan baseren.’ De Nationale  ombudsman verwacht dat de betrokken partijen ‘indringend’ met elkaar in gesprek gaan over het systeem en oplossingen aandragen om de Wmo voor de gemeenten uitvoerbaar te maken. 

3 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Waarom wordt hier niet wat aangedaan? Chronisch ziek zijn of afhankelijk van zorg zijn daar vraag je niet om, het overkomt je. Er zijn zoveel mensen die niet goed omgaan met de gezondheid en die worden geholpen, zoals drugsgebruikers, Alcoholisten. Dat doen ze zich zelf aan.

  3. Het systeem is te moeilijk en te oneerlijk. Er wordt niet na gekeken wat de maandelijkse lasten zijn. Zoals woonlasten en diverse ziektekosten die elke maand weer terug keren vooral bij jonge gezinnen. Bij de belasting is niet veel meer te declareren om je bruto inkomen naar beneden te krijgen en toch heb je maandelijks veel extra ziektekosten. Dat klopt toch niet? Je bruto inkomen blijft je bruto inkomen en wordt overal bij gerekend. Er zijn zonder de HH hulp en verzorging nog zoveel werk over wat je aan anderen moet overlaten en dat wil je niet voor niets, je krijgt teveel verplichtingen en straks geen ander hulp meer. Want zo werkt het inde praktijk.
    Je hebt als partner verantwoordelijk werk en goed gestudeerd maakt veel uren enz. daardoor een beter inkomen. Daardoor ook een hoge eigen bijdrage, Vind de regels heel erg krom. En dan wordt er gezegd: Zolang mogelijk thuis wonen, maar dat wat het je mogelijk maakt wordt je ontnomen. Ombudsman ik wens dat dit snel veranderd. Je h ebt er niet om gevraag om ziek te worden.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.