Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties9

Rijk kort Wmo-budget met 200 miljoen

Voor de huishoudelijke hulp stelt het Rijk 1,1 miljard euro beschikbaar in 2011. Dat is 200 miljoen minder dan gemeenten nu krijgen om de hulp te betalen. De pijn komt terecht bij hulpbehoevende mensen, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Rijk kort Wmo-budget met 200 miljoen

Dit blijkt uit de junicirculaire van het ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK). Op grond van onderzoek door adviesbureau Cebeon heeft BZK besloten dat de thuiszorg structureel minder zal kosten. Zo zou 150 miljoen te besparen zijn. De overige 50 miljoen moet te vinden zijn door meer efficiëntie. Gemeenten zouden vaker moeten samenwerken om voorzieningen aan te bieden en zo de kosten delen.
 
Overleg VNG
Overigens komt er wel 70 miljoen bij voor de uitvoeringskosten voor het regelen van huishoudelijke hulp. Toch staat bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten niemand te juichen over de totale korting van 200 miljoen, erkent ook het ministerie. ‘Op 31 mei vond bestuurlijk overleg plaats tussen het ministerie van Volksgezondheid (VWS) en de VNG over het budget voor huishoudelijke hulp’, staat in de circulaire. ‘Daarin is geen overeenstemming bereikt.’

Ongewenst
De VNG pakt uit met redenen waarom de korting ongewenst is. Die zou in strijd zijn met eerdere afspraken. Ook komt de pijn terecht bij hulpbehoevende mensen. Daarnaast zou de korting een groot obstakel zijn voor mogelijke innovaties binnen de Wmo.
Dat er moet worden gesneden in het budget, ligt volgens de vereniging aan heel andere zaken. Volgens de VNG houden de verzekeraars hun kosten niet onder controle, lekt er uit de AWBZ geld weg en verdienen medisch specialisten te veel. Donderdag gaat de VNG weer om tafel met VWS.

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.  

Bron: Gemeente.nu/foto: Koen Suyk/ANP

9 REACTIES

  1. Ik denk dat gezonde mensen niet weten welk impact het heeft voor gezinsleden (studerende kinderen) of partner
    wat het betekend als je partner niets kan.
    Afhankelijk van bed en medicijn en geen goede vooruitzichten.
    Laat ook maar zo, want het heeft toch geen nut om daar tegen in te gaan.
    Er is zoveel onbegrip over chronisch zieken., als hun het zelf maar goed gaat!!

  2. Lees alle reacties
  3. Beste Hagen,
    Exact wat ik bedoel: aan de borreltafel klagen we over de hoogte van de belastingen, maar o wee, als we maar iets mankeren, dan moet “de staat” alle verantwoordelijkehdi overnemen.
    Maar dat gebeurt niet meer. En dat is even flink wennen voor veel mensen. Die hebben ook nooit geleerd zelfredzaam te zijn. Want vor elke kwaal was er wel een hulpverlener die de problemen oploste. Zelfredzaamheid werd niet aangeleerd omdat dit voor de professional in kwestie bedreigend was voor de eigen werkgelegenheid. Waarmee het hele circus zichzelf in stand hiel.

  4. Even een relativerende knuppel in een hoenderhok:
    Stel, iemand is gezond, werkt, en woont alleen (zoals meer dan een miljoen Nederlanders). Dan doe die persoon zijn huishouden zelf en krijgt hij geen HH hulp via de Wmo. Dat vindt iedereen doodnormaal.
    Stel, diezelfde persoon heeft een zieke partner die het huishouden niet kan doen. Waarom vindt iedereen dat die persoon dan opeens wél aanspraak op HH-hulp zou moeten kunnen maken?

  5. De Wmo is in essentie al een bezuiniging: van gefinancierde professionele hulp terug naar mantelzorg en vrijwilligers. Op zich is die gedachte helemaal niet zo gek, want “de staat” kan het niet allemaal alleen doen. Daar hoort blijkbaar bij dat er voor de burger grote ongemakken ontstaan. Die ondervinden aan den lijve het afbreken van de verzorgingsstaat.
    Ik zou meneer Dijkhoff willen adviseren om nu d ekans op een plekje aan te grijpen. Straks is die kans er ook niet meer!

  6. Het is de kortzichtigheid van de rekenmeesters van Financiën: niet verder kijken dan de volgende begroting. Warbij het dan ook nog makkelijker is geld weg te halen bij de gemeenten dan bij de rijksbegroting, want de gemeenten hebben in de Kamer gen stem. Bij de opzet van de Wmo was het al de bedoeling was dat steeds meer vormen van extramurale zorg naar de Wmo zou worden overgeheld, omdat lokaal welzijns- en zorgbeleid beter zorg op maat zou kunnen leveren en door een goede ondersteuning van mantelzorgers zelfs minder zou hoeven te kosten.
    Dat was ook de argumentatie op de kortingen op de AWBZ die begin 2009 werden doorgevoerd. Het onderzoek van de patiëntenbeweging – in opdracht van VWS – dat nog steeds loopt toont aan dat vel mensen daardoor buiten de boot vallen, doordat voorzieningen in de AWBZ vervallen, maar er lang niet overal vervangende mogelijkheden binnen de Wmo aanwezig zijn. Veel gemeentes trekken daar hard aan, maar voor veel kleine gemeentes is dat ren te grote opgave.
    De komende jaren zal er weer verder op de AWBZ worden bezuinigd. Iedereen roept immers dat de AWBZ anders “onbetaalbaar” wordt. Bij de zorg gaat het voor VWS en Financiën immers al lang alleen nog maar om budget en niet om kwaliteit van leven. Maar kwaliteit van leven kunnen de rekenmeesters ook niet optellen en aftrekken en dus “telt” dat niet.
    Een van de voorstellen om op de AWBZ te bezuinigen is om nog meer voorzieningen – met een fikse korting – over te hevelen naar de Wmo. Als dat gebeurt kan de minister van VWS er niet meer op worden aangesproken, gat het niet meer om het zorgbudget en mogen gemeenten en zorgafhankelijke burgers daar proberen om de gaten zo goed mogelijk te dichten.
    En als je dat als gemeente dan doet dan wordt je daarna door het Rijk nog een keer gepakt. Het Rijk geeft een adviesbureau de opdracht om te berekenen hoeveel geld ze op basis van efficiency nog zouden kunnen bezuinigen – dan hoef je dat niet zelf te beargumenteren maar kan je verwijzen naar zo’n bureau – waarna je dat rapport wel als argument gebruikt om de uitkering voor de Wmo te korten. Ambtelijke lafheid van de beleidsvoorbereiders, politieke lafheid van de minister als dat je argumentatie moet zijn.
    De VNG zou zich nog een par heer moeten bedenken of men wel mee zou wilen werken aan een verdere overheveling van Rijkstaken naar de Wmo, als de Rijksoverheid zo onbetrouwbaar is dat er met uitermate magere argumenten op die Wmo wordt bezuinigd. Bij VWS, BZK en Financiën denken ze blijkbaar dat de VNG zo gretig is om de Wmo te laten groeien, dat iedere bezuiniging op dat budget wel wordt geslikt. Ik ben benieuwd hoe sterk de knieën van de VNG zijn.
    En constateer maar dat de zorgvragers in deze discussie volstrekt buiten beeld zijn. Niet in de reacties hier op dit bericht. Wel bij de beslissers over dit budget.

  7. Meneer Dijkhoff, ik kan mij heel goed voorstellen dat u het niet meer weet.
    Het is steeds bezuinigen op chronisch zieken,
    Voor chronisch zieken is niets geregeld, wel voor verstandelijk gehandicapten.
    Woonvorm voor chronisch zieken: Nee.
    Dus wordt het verpleeghuis.
    Wel voor verstandelijk gehandicapten daar is dag besteding voor. Is ook goed hoor, maar ik wil even laten weten dat daar niets voor geregeld is. Jullie hadden ook samen met verpleeg en HH.hulp in een woning kunnen wonen. Onze dochter heeft MS en een zoontje van 2 jaar, zij krijgt geen HH.hulp
    eerst moet manlief en de relatie niet meer goed gaan en dan…… krijgt ze HH.hulp
    Waar betalen wij dan onze belastingen voor?
    Er ligt regelmatig een mevrouw bij onze andere chronisch zieke dochter in het ziekenhuis, is al 7 jaar ziek, mantelzorgers en haar man overbelast, maar komt niet in aanmerking voor hulp.
    Ik begrijp er niets meer van.

  8. Waar zijn ze nu toch weer bezig. Ik zelf zit juist in een in de lage kan van inkomen. ze hebben bij mij 6 jaar geleden MS gekonstateerd en dan in de zwaarste vorm wat ik kwijt raak krijg ik niet meer terug. En zit nu in een rolstoel. Mijn vrouw had een spierziekte en werd daardoor steeds zwakker en is daarom nu in het ziekenhuis beland en als ze daaruit komt gaat ze naar een verpleeghuis, dus haar zie ik niet meer thuis. Waar moet ik het van doen. Ze drenken met mij mee en we willen weer bij elkaar te zijn. De artsen denken mij ook in het verpleeghuis te krijgen en worden dan ook weer bij elkaar gebracht ” alleen wie zou dat betalen” ik heb maar een wao loon wat ook nog net het minium . Ik weet het niet meer

  9. Als er minder mensen in aanmerking komen voor thuis zorg via de WMO, bezuinigd dat ook weer heel veel op de compensatie voor chronisch zieken.
    € 150,- per cliënt.
    Als de chronisch zieke een gezonde partner heeft kom je niet in aanmerking voor HH hulp.
    Maar als de partner het niet meer aankan en overspannen is kom dan meer eens weer is het antwoord. Maar kost dat, als je partner niet meer kan werken of zijn werk niet kan behouden omdat hijzelf overwerkt raakt???
    Ze zijn hier helemaal de weg kwijt.
    Bezuinigen kost geld, veel geld.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.