Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Professionals: ‘Wmo leidt tot banenverlies en zorgverschraling’ (1 reactie)

De Wmo leidt tot banenverlies in de zorg- en welzijnssector. Bovendien verschraalt de zorg aan kwetsbare burgers binnen de Wmo. Dat vinden zorg- en welzijnsprofessionals die meewerkten aan een enquête van MOVISIE over de gevolgen van de invoering van de Wmo.
Professionals: 'Wmo leidt tot banenverlies en zorgverschraling' (1 reactie)

Door Esther van Andel – Zo’n vierhonderd respondenten vulden in september de

enquête van het internetpanel van frontliniewerkers in. De resultaten van

het onderzoek zijn vandaag gepresenteerd tijdens de bijeenkomst

Internetpanel

Frontliniewerkers

in Utrecht. (Foto: Bard Briels, MOVISIE)

BaanverliesVan alle respondenten vindt 43% dat de Wmo tot

baanverlies leidt. Bard Briels, coördinator van de enquête van

MOVISIE

zegt: ‘Daarbij

wijzen zij vooral naar de marktwerking in de

thuiszorg. In deze sector worden duizenden werknemers met ontslag bedreigd. Ook

wordt de term ‘baanverschuiving’ genoemd, aangezien professionals door de

invoering van de Wmo een ander takenpakket krijgen.’ Op de stelling ‘de Wmo leidt tot

baanverlies’ heeft 20% geen antwoord.

Marktwerking

De Wmo heeft

een grotere marktwerking tussen aanbieders van (welzijns)diensten tot gevolg. Maar heeft de marktwerking ook consequenties

voor het werk van de frontliniewerkers? Ruim 40% vindt dat de marktwerking niet leidt tot

efficiënter werken. Wel is 48% van mening dat ze meer verantwoording moet afleggen aan

subsidiegevers, zoals gemeenten.

Verschraling zorgDe Wmo leidt tot een

verschraling van de zorg voor kwetsbare burgers, meent 57% van de respondenten.

‘Zorg- en welzijnsinstellingen richten zich nog te veel op de

interne organisatie van de Wmo. Gemeenten en organisaties willen eerst orde

op zaken stellen en steken daar hun energie in, denken de respondenten’, legt

Briels uit. ‘Alleen actieve burgers zijn gebaat bij de invoering van de Wmo,

stellen de respondenten. Kwetsbare en zwakkere doelgroepen worden vergeten en

zullen het moeilijk krijgen.’ De tussenrapportage van de Wmo, die in

oktober werd gepubliceerd, toont echter aan dat de cliënt desondanks

tevreden is over de geboden hulp.

Gemeentelijk Wmo-beleidEen positief punt dat uit

het onderzoek naar voren komt is dat een grote meerderheid (70%) van mening is

dat de gemeente hen betrekt bij de ontwikkeling van het Wmo-beleid. Dat gaat

voornamelijk door middel van cliëntenraden, afzonderlijke Wmo-platforms, inspraakbijeenkomsten of

regulier overleg. Het gemiddelde cijfer dat de frontliniewerkers

geven voor de tevredenheid over de manier waarop gemeenten burgers

betrekken bij de ontwikkeling van het Wmo-beleid is een 6,6.

BegeleidingOok komt naar voren dat

er nogal wat verschillen bestaan tussen wat de organisatie aan begeleiding biedt

en waar de professionals behoefte aan hebben. Daar komt bij dat een vijfde van

de panelleden aangeeft dat hun organisatie géén begeleiding biedt bij de

invoering van de Wmo. Briels: ‘Toch is het gemiddelde cijfer voor tevredenheid

over de manier waarop ze door hun organisatie worden begeleid bij de invoering van

de Wmo een zeven.’ Andere punten die de panelleden verbeterd willen

zien zijn het betrekken van burgers bij buurtactiviteiten, samenwerking, positionering en profilering

binnen het eigen vakgebied en de versterking van vrijwillige

inzet.

RespondentenVan de vierhonderd respondenten werkt de meerderheid in de

welzijnssector (66%). Een kwart is actief binnen de zorg. De overige

respondenten werken als vrijwilligers, bij de politie, in het onderwijs of het

bedrijfsleven.

Lees ook:

Jet Bussemaker over de thuiszorg:

‘Gedwongen ontslagen zijn niet altijd rampzalig’

(Zorg + Welzijn

Magazine, 1 oktober 2007),

Klachtenregen huishoudelijke hulp na

invoering WMO valt mee

(Zorg + Welzijn Website, 15 maart 2007) en

‘Wmo heeft positieve invloed op organisaties

voor vrijwilligers’

(Zorg + Welzijn Website, 11 september

2007)

Reactie:‘Het ligt niet aan het

personeel’


Na het artikel te hebben gelezen kan ik

het voor een deel met de inhoud eens zijn. Niet dat het personeel onwelwillend

is. Ik zie in het verpleeghuis (PG) dat het niet ligt aan de inzet van het

personeel, veelal ligt het een het gebrek aan scholing en aan tijd om in te gaan

op de beleving en de behoeftes van de bewoners en/of partners en familie. Door

de vergaande bezuinigingen zijn we gaan denken in verenigingsleven waar bewoners

aan deel kunnen nemen, helaas gaat dit vaak ten koste van de individuele

behoefte van de cliënt. Dit is een keuze van de organisatie en niet van het

personeel.

Conny de BoerEnkhuizen
Lees ook de

gratis

Zorg + Welzijn Nieuwsbrief

. Daarvoor kunt u zich

hier

aanmelden

.

Door hier te klikken leest u de laatste

editie.

Wilt u reageren? Klik dan hier

zorgenwelzijn@reedbusiness.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.