Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Ombudsman onderzoekt schuldhulpverlening

De Nationale ombudsman begint met een onderzoek naar de ervaringen van burgers die in de gemeentelijke schuldhulpverlening zitten. Biedt de gemeente een alternatief als mensen niet in de schuldhulpverlening kunnen komen?

Ombudsman Van Zutphen maakt zich zorgen om de ‘hoge eisen die veel gemeenten stellen aan mensen die schulden hebben en hulp zoeken’. Hij maakt zich ook zorgen om de financiële deskundigheid over schuldhulp binnen de sociale wijkteams, die vaak als eerste bij mensen binnen komen en ook mensen helpen die geen schuldhulpverlening krijgen via de gemeente.

Recht

Dat zegt de Nationale ombudsman in een brief aan staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Gemeenten hebben al vanaf 1 juli 2012 – vanwege de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) – zorgplicht voor de schuldhulpverlening. Gemeenten kregen met deze wet de taak om een toegankelijke en integrale schuldhulpverlening voor hun inwoners te organiseren. Inwoners van een gemeente hebben voortaan recht op schuldhulpverlening, als zij voldoen aan de eisen die de gemeente stelt. Nu, bijna vier jaar na invoering van de wet, gaat staatssecretaris Klijnsma deze wet evalueren.

‘Het is nog nooit zo slecht gegaan met mensen die in de schulden zitten.’ Dat zegt advocate Erica Schruer. Gemeenten wijzen vaak mensen onterecht af voor schuldhulp. ‘Als mensen hun abonnement voor mobiele telefoon niet kunnen betalen, moet je ingrijpen.’ Lees meer>>

Schuldhulpverlening

De Ombudsman kondigt aan een onderzoek te gaan doen naar de ervaringen van burgers die in de schuldhulpverlening zitten. De afgelopen periode heeft de Nationale ombudsman al klachten gemonitord die vragen oproepen zoals: Wat kunnen burgers doen als zij niet in aanmerking komen voor de schuldhulpverlening? In hoeverre wordt hen een alternatief geboden? Hoe lang duurt het voordat iemand toegang krijgt tot een traject? Welke ondersteuning krijgen burgers daadwerkelijk? Wat gebeurt er als het traject voortijdig wordt beëindigd?

Bedreigende situatie

Ombudsman Van Zutphen pleit in de brief ook voor een zogenoemd moratorium voor mensen die in de schulden zitten. Zo’n moratorium kan de burger aanvragen als hij in een bedreigende situatie komt, terwijl hij zijn schulden probeert te regelen. Maar moratoria worden volgend de Ombudsman nog niet veel gebruikt in de hulp aan mensen met schulden. Met een moratorium mag de huur niet worden opgezegd en mogen de levering van gas, water en elektra niet worden beëindigd. Het moratorium geeft de burger de tijd om een minnelijke schuldenregeling af te spreken. Een moratorium duurt maximaal zes maanden.

Sociaal werkers die in de frontlinie staan van de maatschappelijke ondersteuning zijn bezorgd over het groeiende armoedeprobleem en de schuldenproblematiek die zij steeds vaker bij cliënten tegenkomen. In dit dossier staan artikelen over schuldhulpverlening, hoe schulden op te lossen en schuldenaren te motiveren, over de schuldsanering, armoede en problemen met uitkeringen. Lees het dossier Schuldhulpverlening>>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.