NPCF krijgt geen klachten van thuiszorgcliënten

‘Ik kan er niet mee zitten dat thuiszorgorganisaties in de problemen zijn gekomen’, zegt Iris van Bennekom, voorzitter van de Nederlandse Patiënten Consumentenfederatie (NPCF). ‘Wij hebben nog niet één klacht ontvangen van een klant sinds de Wmo.’
NPCF krijgt geen klachten van thuiszorgcliënten

De voorzitter van de
href=”http://www.npcf.nl/?id=131″ target=_blank name=ncpf>NPCF
sluit niet

uit dat er klanten tussen wal en schip vallen, maar volgens Iris van Bennekom

heeft de kwaliteit van de thuiszorg niet te lijden heeft onder de concurrentie.

‘In een vrije markt zijn winnaars en verliezers.’

Mismanagement

In een interview in ‘De Volkskrant’

van vandaag zegt de voorzitter van de NPCF dat ze niet rouwig is om wat er met

een aantal thuiszorgorganisaties gebeurt. ‘Bij sommige organisaties is jarenlang

sprake geweest van mismanagement. Er zijn bakken met geld de sector ingepompt om

gaten te dichten. Nu blijven de bedrijven over die het wel goed doen.’

Kans of bedreiging

Van Bennekom verwacht dat er instellingen failliet zullen gaan als de

prijzen worden vrijgegeven en er nieuwkomers op de markt komen. ‘Maar het hangt

ervan af of je een vrije markt ziet als kans of als bedreiging. Sommige

zorgverleners gedragen zich als ondernemer en grijpen die kansen, anderen lopen

achter aan de kar. Het kost tijd om de cultuuromslag te maken van aanbodsturing

naar vraagsturing.’

Risico’s

Zorgaanbieders willen ondernemen met een gouden randje, vindt Van Bennekom.

‘Ze willen overal garanties op: op de gebouwen, de ict-investeringen, op het

zorgvolume enzovoorts. Bij ondernemen hoort risico’s nemen. Maar veel

instellingen durven niet. Ze verschuilen zich achter regelgeving waarin prikkels

zouden ontbreken om te ondernemen, en achter de budgetfinanciering.’

Marktwerking

Voor de consument levert marktwerking vooralsnog weinig op volgens de

NPCF-voorzitter. ‘Alles valt of staat bij inzicht in prijs en kwaliteit. Pas als

die transparantie er is, kunnen burgers – of verzekeraars namens hen – overwogen

keuzes maken. Zorgverzekeraars moeten zorgaanbieders prikkelen om die

transparantie te geven.’

Solidair

‘Een ding is zeker,’ vervolgt Iris van Bennekom, ‘in het oude zorgstelsel

zouden de premies uiteindelijk de pan uit zijn gerezen. De enige oplossing was

dan geweest te snijden in de verzekerde pakketten. Wij hangen een

solidariteitssysteem aan. Ik ben ervan overtuigd dat de wal het schip zal keren.

De moderne consument zal bereid zijn te betalen voor kwaliteit, mits hij weet

hoe het geld wordt besteed.’

Lees ook:
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-91636/vakbonden_strijden_volop_tegen_ontslagen_1_reactie.html”>Vakbonden

strijden volop tegen ontslagen
(Zorg + Welzijn WEbsite, 6 september 2007),


href=”https://www.zorgwelzijn.nl/nieuws/id5601-91319/thuiszorg_icare_kan_geen_clienten_meer_helpen.html”

target=_blank name=”thuizorg icare”>Thuiszorg Icare kan geen cliënten meer

helpen
(Zorg + Welzijn Website, 4 september 2007) en
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/nieuws/id5601-94323/amsterdam_thuiszorg_bezuinigen_op_thuiszorg_maakt_zorg_duur.html”

target=_blank name=”thuiszorg ontslagen”>Amsterdam Thuiszorg: ‘Bezuinigen op

thuiszorg maakt zorg duur’
(Zorg + Welzijn Website, 1 oktober 2007)

Lees ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis

Zorg + Welzijn Nieuwsbrief
. Daarvoor kunt u zich


href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier

aanmelden
.
href=”http://vedm.net/click2?l=yzCxb&m=7BUC&s=7Yva7b” target=_blank

name=nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste

editie.

Wilt u reageren? Klik dan hier
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.