Nog weinig klachten over WMO tot nu toe

‘Gemiddeld geven de mensen een acht voor de huishoudelijke hulp die ze vorig jaar onder het AWBZ regime ontvingen’, vertelt Natasja Boom van SGBO dat een tevredenheidsonderzoek in zestig gemeenten heeft uitgevoerd. De WMO heeft tot nu toe weinig invloed gehad op deze hoge mate van tevredenheid.
Nog weinig klachten over WMO tot nu toe

Door Annette Rebel – ‘Om het effect van de WMO op de

cliënttevredenheid straks te kunnen peilen, hebben we in december en begin dit

jaar ook een nulmeting gedaan in dezelfde gemeenten’, aldus Boom van
href=”http://www.sgbo.nl/eCache/DEF/185.html” target=_blank name=SGBO>SGBO
,

het onderzoeksbureau van de VNG. ‘Aan het eind van 2007 kunnen we de eventuele

verschillen meten.’

Dankbare oudjesGemeten wordt hoe de cliënten worden

bejegend, hoe de intakeprocedure is verlopen, de kwaliteit van de zorg. Boom:

‘Ook vragen we of ze op tijd hulp krijgen en hoe de vervanging is geregeld. Stap

voor stap staan we stil bij hun tevredenheid over de hulpverlening. Van aanvraag

tot en met ontvangen zorg. Tachtig procent van de cliënten bestaat uit vrouwen

van 65 jaar en ouder. Zij zijn heel dankbaar voor de huishoudelijke hulp die ze

krijgen.’

Klachten delenDie dankbaarheid is het meldpunt

huishoudelijke verzorging ook opgevallen. ‘Van alle reacties liet zeventig

procent een positief geluid horen’, zegt Marian Witte van
href=”http://www.zorgbelang-nederland.nl” target=_blank

name=”zorgbelang Nederland”>Zorgbelang Nederland
, die het landelijke

meldpunt heeft geopend om mensen telefonisch en via internet de gelegenheid te

bieden hun ervaringen met de WMO te delen en klachten of vragen neer te leggen.

RoodgloeiendDe telefoon van het meldpunt staat

overigens verre van roodgloeiend. ‘Niet overal heeft de WMO tot andere

uitvoering van de hulp geleid’, verklaart Witte. ‘En in sommige gemeenten moeten

de veranderingen nog plaatsvinden. Daarom verwachten wij dat de gevolgen van de

WMO pas op langere termijn merkbaar zijn.’

Slecht geïnformeerdHoewel de reacties van het meldpunt

niet representatief zijn, sinds de WMO invoering zijn er in totaal 143

binnengekomen, leveren ze wel kritiekpunten op. Zo zitten mensen nog in spanning

over hun hulp, omdat ze nog steeds niet opnieuw zijn geïndiceerd zoals

voorgeschreven bij de invoering van de WMO. ‘En veel mensen bellen omdat ze

onvoldoende geïnformeerd zijn over de gevolgen van de WMO voor hen persoonlijk’,

vult Witte aan. ‘Met die onzekerheden bellen ze ons op voor een advies op

maat.’

Geen maatwerkHet maatwerk aan de cliënten is wel vaker

het kind van de rekening bij de uitvoering van de WMO, zo blijkt uit de geluiden

die bij het meldpunt binnenkomen. Sommige gemeenten ontmoedigen cliënten om te

kiezen voor een PGB volgens Witte.

Minder flexibel

Ze legt uit: ‘Zij verlenen liever hulp in natura omdat ze al bepaalde

zorg hebben ingekocht. Met een PGB heb je grote kans dat de cliënt daar geen

gebruik van maakt. Hoewel gemeenten het omzetten van hulp in natura naar een PGB

niet mogen weigeren, kunnen ze dit wel tegenwerken. Dat maakt de hulp minder

flexibel en op maat dan we hadden gehoopt met de WMO.’

Witte verwacht dat mensen even tijd nodig hebben om te merken wat de gevolgen

van de WMO voor hen zijn. ‘Daarom is het aantal klachten nu zo minimaal. De kans

is zeer wel aanwezig dat die in de toekomst toenemen.’

Lees ook:
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tgse_page_poll_archive/tsge_portlet_zw_poll1_pollarchive_pollsearch/true/tsge_portlet_zw_poll1_pollarchive_pollchannelId/5612/tsge_portlet_zw_poll1_pollarchive_pollid/55556/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html” target=_blank name=Declareer >Gemeenten

moeten onder de WMO hun kosten voor zorg achteraf kunnen declareren bij het rijk

in plaats van vooraf
(Zorg + Welzijn, 19 april 2006), Wethouders over de Wet

Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_in_dit_nummer/tsge_portlet_news1_nodate_3search/true/tsge_portlet_news1_nodate_3channelId/5636/tsge_portlet_news1_nodate_3id/71583/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”

target=_blank name=WMO>Van meerkoppig monster tot grote uitdaging
(Zorg

+ Welzijn, 07 februari 2007)

Meer weten? Lees dan ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis

Zorg + Welzijn Nieuwsbrief
. Daarvoor kunt u zich


href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier

aanmelden
.
href=”http://vedm.net/click2?l=hzs93&m=seeY&s=NP5HE3″ target=_blank

name=Nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste

editie
.

Reageer op dit bericht:
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.