Mensen krijgen een tweede, derde of vierde kans’

Schuldhulpverlening moet en kan beter. Zoveel is wel duidelijk uit het voortdurende debat erover. Bij CentraM in Amsterdam lijkt het de goede kant op te gaan. ‘We werken hier aan een andere leefstijl.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

De uitval tijdens schuldhulptrajecten bij CentraM in de Amsterdamse binnenstad nam in 2016 af van 20 procent naar 12 procent. Terwijl het aantal klanten met een stabiele financiële situatie toenam van 54 procent naar 73 procent. De maatschappelijk dienstverlener startte twee jaar geleden met nieuwe schuldhulpverlening voor klanten die niet of minder zelfredzaam zijn. Vroeger was bijvoorbeeld aanmelding voor schuldhulp ingewikkeld.

‘Mensen moesten meerdere A4’tjes invullen. Ook waarschuwden we hen dat het schuldhulptraject zwaar is. En het was einde verhaal als klanten niet kwamen opdagen bij een afspraak of bijeenkomst’, vertelt CentraM-bestuurder Else de Wit. ‘Nu volstaan naam, adres

0
24

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.