Cliëntencolumn: Verstandelijk beperkt en (on)gehinderd

Jaap is sinds zijn geboorte, door zuurstoftekort, licht spastisch en hij heeft moeite om de buitenwereld goed te begrijpen. Hij woont op zichzelf, heeft een vriendinnetje, hij werkt en reist drie dagen in de week met de trein. Wat me verder altijd bij zal blijven van zijn verhaal, is wat er gebeurde toen we een jaar of wat geleden allemaal over moesten stappen op de OV-chipkaart. Op zich een prachtig initiatief, maar Jaap kon er absoluut niet mee uit de voeten. Hij snapte simpelweg de machine niet, vergat uit te checken en besloot op een dag om maar niet meer met de trein te gaan.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Weg autonomie. Wij geloven niet dat de NS de chipkaart bewust ingewikkeld heeft gemaakt. Maar behalve Jaap zijn er nog veel meer mensen die moeite hebben met de omschakeling. Hoe kunnen wij er nu samen voor zorgen dat het openbaar vervoer toegankelijk is voor mensen die net even wat meer hulp nodig hebben?

Wij richten ons bij Ongehinderd op meerdere doelgroepen. Mensen met een visuele beperking, auditieve beperking, mensen die slecht ter been zijn, gebruik maken van een rolstoel, assistentiehond en wellicht degene met de meeste uitdagingen: bezoekers met een verstandelijke beperking. Want ja, hoe richt je de servicebalie, je

0
2

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.