Intervisietraining: ‘Je houdt elkaar een spiegel voor’

Een probleem op je werk waar je zelf niet uitkomt? Of een succes geboekt, terwijl je eigenlijk niet precies weet waarom dat zo goed ging? De Training Intervisie van de Hogeschool van Amsterdam geeft instrumenten om de sociaal professional te helpen zichzelf te ontwikkelen.
foto AdobeStock

‘De professional is zelf zijn belangrijkste instrument’, stelt Margriet Couperus in het magazine Dagbesteding van juli. Couperus geeft intervisietraining bij de Hogeschool van Amsterdam. ‘Als je als mens groeit, kun je je werk met cliënten ook beter doen. Intervisie kan helpen om jezelf te ontwikkelen.’

Intervisie

In het magazine Dagbesteding vertelt trainer Margriet Couperus over deze Training Intervisie van de Hogeschool van Amsterdam. De groepen bestaan uit maximaal acht medewerkers. De deelnemers functioneren hiërarchisch gezien op hetzelfde niveau, er is geen leidinggevende aanwezig bij de intervisie, legt Couperus uit. De training bestaat uit twaalf incompany- bijeenkomsten van 2,5 tot 3 uur. Tijdens de eerste bijeenkomsten is er altijd een trainer aanwezig als begeleider om de deelnemers te laten werken met verschillende intervisiemethodieken.

Methodieken

Intervisietraining is praten en vooral luisteren, elkaar begrijpen, duiden en van perspectief wisselen. Iedereen kan dan een onderwerp inbrengen. Vervolgens kiezen de deelnemers twee onderwerpen die ze gedurende de bijeenkomst willen uitwerken. Er zijn verschillende intervisiemethodieken. Een veelgebruikte methodiek is de “incidentmethode”.

Oplossing

Bij de incidentmethode schetst de inbrenger welke kwestie hem dwarszit. Daarna volgt een rondje verhelderende vragen. Dan schrijven alle collega’s op hoe zij het probleem zouden aanpakken. Tot slot kiest de inbrenger een oplossing waarmee hij gaat experimenteren. In de volgende bijeenkomst wordt besproken hoe dit is gegaan.

Nieuwe strategieën

‘Uiteindelijk draait het er bij alle methodieken om dat de inbrenger nieuwe strategieën krijgt aangereikt die hij in de dagelijkse praktijk kan gaan uitproberen’, zegt Couperus. ‘We zitten als mens altijd in een bepaald patroon: iedereen heeft de neiging om bepaalde kwesties steeds op dezelfde manier aan te pakken. Door intervisie proberen we nieuwe gedragspatronen en -strategieën te ontwikkelen.’

Conflict met cliënt

Couperus geeft het voorbeeld van de dagbestedingsmedewerker die in conflict raakt met een cliënt: ‘In de intervisie bleek dat zij de overtuiging had dat een activiteit pas geslaagd is als “iedereen gezellig meedoet”. Die verwachting lag diep in haar zelf verankerd: toen zij kind was, verwachtten haar ouders ook altijd dat alle kinderen meededen aan gezinsactiviteiten. Van haar collega’s leerde deze medewerker dat onenigheid ook heel vruchtbaar kan zijn, omdat je elkaar daardoor beter leert kennen.’

Lees het hele artikel in het magazine Dagbesteding>>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.