Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Inspectie: Kwaliteit huishoudelijke hulp kan beter

Thuiszorgorganisaties die huishoudelijke hulp aanbieden, moeten betere afspraken maken over onder meer de deskundigheid van personeel en de vervanging van medewerkers bij ziekte of vakantie. Dat concludeert de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) in een rapport dat donderdag is verschenen.
Inspectie: Kwaliteit huishoudelijke hulp kan beter

De IGZ stelt verder dat thuiszorgaanbieders die huishoudelijke hulp uitbesteden, vaak onvoldoende toezicht houden op het werk dat de onderaannemer levert. De inspectie heeft onderzoek gedaan naar de werkwijze van ongeveer 370 thuiszorgorganisaties. De meesten hebben wel aandacht voor kwaliteit, aldus het rapport.

Wmo
Ruim 300.000 mensen maken gebruik van huishoudelijke hulp in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het is volgens de IGZ van belang dat die hulp goed geregeld is, omdat mensen dan langer zelfstandig kunnen wonen en geen gebruik hoeven te maken van andere, vaak duurdere voorzieningen.

Verbetering
De inspectie constateert ook dat het toezicht door de gemeenten, die belast zijn met de uitvoering van de Wmo, nog voor verbetering vatbaar is. De gemeenten zouden bij de aanbesteding van de huishoudelijke hulp meer kwaliteitseisen moeten stellen, aldus de IGZ.

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn  Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine. 

Volg Zorg+Welzijn op Twitter >>

Bron: ANP

3 REACTIES

  1. Ik ben jonge moeder en krijg ook thuiszorg. ik heb het nu 6 jaar en in die 6 jaar ben ik er twee tegengekomen die gewoon hun werk deden. de rest is vreselijk. ze kunnen /willen niet schoonmaken ook al komen ze daarvoor.
    vaak zie je niet eens verschil voor en na. ik heb zelf vroeger in de huishouding gewerkt en vraag me af wat ze allemaal doen hier, slapen met de stofzuiger aan ofzo? als ze dit schoonmaken vinden dan vrag ik me af hoe hun eigen huis er uit ziet.
    ik durf al niet eens meer een nieuwe hulp te vragen uit angst dat die dan nog erger is dan de slechte die er al is…

  2. Lees alle reacties
  3. Ik ben het helemaal eens met mw. of meneer Geitenbeek de Ruig. De thuiszorg is hopeloos beneden peil. Het kantoorpersoneel leeft in een ivoren toren en heeft geen benul van wat het betekent een patient te zijn, kan niet goed leiding geven aan de thuiszorgers, maar als er problemen zijn neemt men daar voor waar aan dat wat de hulpen beweren en de mening van de zorgontvanger doet echt niet ter zake !Ik vraag me af waar die thuishelpers op uitgezocht worden. Ze zijn volgens mij te stom om voor de duvel te dansen en volkomen ongeinteresseerd in de hulpbehoevende oudere medemens. Als je probeert uit te leggen hoe het werk gedaan moet worden krijg jij een grote waffel en wordt er meteen gezegd : HIER HEB IK GEEN ZIN IN ! en vervolgens vertrekken ze meteen en kun je weer de volgende gaan inwerken……….. Het is om moedeloos van te worden. Vervolgens geeft het kantoor JOU de schuld en meld dan ijskoud dat het onmogelijk is om passende thuiszorg te sturen naar zo’n lastige klant. Ik geloof beslist niet dat er ergens mensen zijn die op een dergelijke denigrerende wijze behandeld willen worden. Dit wens je niemand toe, zelfs niet degenen die jou dit allemaal aandoen. Na bijna 14 jaar thuiszorg ben ik het bijna zat want het lijkt er niet beter op te worden, eerder het tegendeel, want het moet ook liefst voor zo weinig mogelijk geld. Er gaat beslist niet zo weinig geld om in de thuiszorg en ik snap dan ook niet waarom de prestaties dan zo belabberd moeten zijn !

  4. Medewerkers,
    dit is allemaal waar wat hier boven staat ,ik heb al 14 jaar huishoudelijk hulp .Tot augustua 2009 icare daarna ben ik overgestapt opZorgkompas, apeldoorn,Dat was niet voor niets Nu word ik tenminste menselijk behandeld De hulpen worden telefonisch aangenomen ,niet gescreend
    De een kan wel werken de ander niet of ze nemen je in de maling bv,zitten als je er even niet bent, Werken , moet je zelfs vertellen hoe ze het moeten doen ,als je niet oplet vervuil je even goed.Er zijn gelukkig ook goede hulpen maar je moet dat treffen en die gaan meestal weg naar een andere baan omdat bruto 9.60 euro per uur
    te weinig inkomen is.
    In de 9 maanden dat ik thuishulpen heb van
    zorgkompas heb ik met vakantie mee 8 verschillende hulpen gehad.
    Ik heb altijd smiddags hulp 11 en 1/4 uur in de week.maar dat is vaak een probleem .Door mijn ziektes is 9uur te vroeg.
    Ik heb hier 3 verschillende hulpen over deze uren waarvan er 1 niet voldoet en denkt dat ik dat niet merk ,ik ben 74 jaar.Ook heb ik dit al aangekaart maar er wordt geen aandacht aangeschonken.
    Nu ben ik erg allert maar hoeveel zieken en oudere durven niets te zeggen
    Maar ik moet ook zeggen dat de leiding van de thuiszorg instaties ook niet vakkundig geschoold zijn.
    En als klant wordt je gauw gezien als lastig dat merk je door het gesprek heen ze begrijpen ook niet wat de ziektes betekenen voor de patienten ,ze hebben totaal geen inlevings vermogen .Ook wordt je door sommige behanddeld als of oudere niets meer weten en gesust moeten worden.
    Ook als de hulpen met vakantie gaan is een groot probleem om goed op te lossen terwijl ze dat al lang van tevoren weten.
    Ik mail dit vanuit mijn eigen persoon maar ik weet dat er vele lotgenoten met mij zijn.
    Hoewel Zorgkompas beter is dan icare gaan ze steeds meer icare achteraan en dat komt omdat het ontslagen personeel van icare bij hun komen werken en dus ook de slechte gewoontes zal ik maar zeggen.
    Ik heb zelfs meegemaakt dat er een hulp al te veel sherry ophad met alle gevolgen van dien
    ook dat gebeurd.
    Ik hoop dat er meer mensen hier op durven reageren maar de meeste zijn te oud en te bang of hebben de kennis niet om te mailen .

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.