Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

De werkplaats

Als kind kwam ik vaak bij een werkplaats. De werkplaats hoorde bij een fabriek waar ze allerlei gereedschappen en machines maakten. Er werd hard gewerkt, getimmerd, gelast. Alleen mannen. Indrukwekkend vond ik dat, wat ze daar allemaal deden. Die mannen sloegen de hand aan de ploeg. En de spijker op de kop. Onze taal kent veel uitdrukkingen die verwijzen naar arbeidzaam en nuttig bezig zijn.
De werkplaats

Later kwamen er andere werkplaatsen. Sociale werkplaatsen bijvoorbeeld. En in de vorige recessieperiode begin jaren tachtig werkplaatsen waar werklozen aan de slag  konden om zich te bekwamen in een vak en allerlei vaardigheden te leren. ‘Werkplaats’ is intussen een ruimer begrip geworden. Een werkplaats kan tegenwoordig ook iets zijn waar kennis en ervaringen worden uitgewisseld, waar debat wordt georganiseerd en dingen worden uitgeprobeerd. Bijvoorbeeld: werkplaats duurzame ontwikkeling, werkplaats plattelandsvernieuwing, academische werkplaats, werkplaats Veenkoloniën.

De nieuwste loot aan de stam is de Wmo-werkplaats. November 2008 nam de Tweede Kamer bij de behandeling van de VWS begroting een amendement van Agnes Wolbert (PvdA) aan, dat de aansluiting tussen onderwijs en werkveld wil verbeteren. Wmo-werkplaatsen moeten daar een belangrijke rol in krijgen. VWS heeft een aantal hogescholen benaderd om met de deze werkplaatsen aan de slag te gaan.

De Wmo-werkplaatsen sluiten goed aan bij het programma ‘Beter in Meedoen’, dat door VWS in 2008 in gang is gezet. Effectieve sociale interventies (evidence based, maar op z’n minst practise based) en versterken van de professionaliteit (versterken van competenties) zijn belangrijke thema’s. MOVISIE verzamelt sociale interventies en onderzoekt of er echte evidence based methodieken, c.q. interventies zijn. 

Inmiddels zitten zes hogescholen bij VWS aan tafel om een Wmo-werkplaats te ontwikkelen. De Hanzehogeschool uit Groningen is er één van. Vanuit STAMM CMO Drenthe ben ik betrokken bij de ontwikkeling van die werkplaats.

Wat gaan we in de werkplaats doen? Onderzoek naar relevante ontwikkelingen in de regio. Instellingen die de praktijk uitvoeren en betrokken gemeenten gaan deelnemen in de werkplaats. We gaan de sociale interventies beschrijven en evalueren. En de deelnemers gaan ervaringen met elkaar uitwisselen. Dit moet leiden tot kwaliteitsverbetering.

Als de Wmo-praktijken (sociale interventies) effectief blijken te zijn, zullen ze worden toegevoegd aan de landelijke databank van sociale interventies van MOVISIE. De hogeschool vertaalt de uitkomsten – in samenwerking met betrokken organisaties – naar competenties in de opleiding en neemt deze op in de initiële opleiding, maar ook in scholing voor professionals uit het werkveld. Daarmee is de cirkel gesloten: de bedoeling van het amendement van Agnes Wolbert, namelijk een betere aansluiting van opleidingen en werkveld, wordt hiermee verwezenlijkt.

Maar dan moeten we in de praktijk eerst nog hard aan de slag, heel hard. En dan zie ik de werkplaats met die hard werkende mannen weer voor ogen. Wordt ongetwijfeld vervolgd. 

Ferry Wester (1947) is werkzaam bij STAMM CMO Drenthe als adviseur. Momenteel actief rond thema’s als werkplaatsen WMO, Sluitende Aanpak voortijdig schoolverlaters, samenwerking met de opleidingen.
 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.