Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Bussemaker: indicatie AWBZ kan simpeler

Bij de toewijzing van zorg uit de AWBZ moeten de betrokken partijen meer uitgaan van vertrouwen. Daardoor kan de onnodige bureaucratie rondom de toewijzing van AWBZ-voorzieningen worden verminderd. Dat schrijft staatssecretaris Bussemaker in een brief aan de Tweede Kamer.
Bussemaker: indicatie AWBZ kan simpeler

Zij baseert zich hierbij op de uitkomsten van enkele proefprojecten vorig jaar. Deze worden nu verder ontwikkeld. Het terugbrengen van de onnodige bureaucratie en de regeldruk moet voor meer werkplezier voor professionals, begrijpelijke informatie voor klanten en meer ruimte voor zorginstellingen zorgen. Bussemaker: ‘De zorgprofessional, die iedere dag gemotiveerd is om zorg aan mensen te verlenen, moet zoveel mogelijk verschoond blijven van bureaucratische rompslomp.’

Trusted partner
Een van de proefprojecten behelst de flexibilisering van werkprocessen met het CIZ. Om indicatie-adviezen versneld te kunnen afhandelen, moeten zorgaanbieders en -professionals digitaal gegevens aan het CIZ leveren. Het CIZ kan dan door middel van een filter zien of een advies op een eenvoudige manier af te handelen is of dat er nader onderzoek nodig is. Hierbij komt het vertrouwen om de hoek kijken, want wanneer zorgaanbieders en -professionals de gegevens correct aanleveren kunnen zij de status van ‘trusted partner’ verwerven. Dan zullen zij minder vaak worden gecontroleerd.

Poortwachter
Bussemaker benadrukt dat ze niet de indicatiestelling zelf wil afschaffen. ‘Ik vind het belangrijk dat er sprake is van een wachter aan de poort van de AWBZ. Niet alleen om te kijken of iemand gerechtvaardigd een beroep doet op deze zorg, maar vooral ook in het belang van de cliënt zelf.’

Actieplan
In augustus van vorig jaar kwam de staatssecretaris met het actieplan ‘AWBZ: naar eenvoud in uitvoering’ om de AWBZ te verbeteren. In het plan staat hoe de ergernissen van de zorgaanbieders worden aangepakt. Bij het meldpunt bureaucratie en regeldruk kunnen instellingen en professionals uit de zorg nog altijd misstanden melden, met een suggestie voor de oplossing. VWS is bereid om overbodige regels te schrappen. (Bron: VWS)

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.