Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zorgvrager is meer dan een dossier

Onlangs mocht ik voor een familielid, ervaring opdoen met het aanvragen van hulpverlening. Daarbij was de vraag duidelijk, er moest alleen nog even met de desbetreffende instanties contact gelegd worden. Ik zal u een opsomming van de gang van zaken besparen. Het kostte mij een forse dosis assertiviteit, doorzettingsvermogen en strategisch denken om uiteindelijk die hulpverlening te regelen die passend was.
Zorgvrager is meer dan een dossier

Daarna volgde een doorlopend proces van afstemming en coördinatie om de processen van de verschillende hulpverleners op elkaar af te stemmen. Mijn familielid was ‘een dossier’ geworden en de discussie die werd gevoerd, ging over procedures binnen ‘het systeem’.

Je zal toch maar zelf in een kwetsbare positie zitten en je weg moeten vinden. Veel mensen met een beperking zijn in staat om de regie over hun eigen leven te voeren. Ze hebben hier geen stimulans of project voor nodig. Maar het systeem ontneemt hen deze regie.

Ik zie, gelukkig, dat verschillende organisaties een switch in het denken aan het maken zijn. Ze willen terug naar ‘de menselijke maat’, willen de stem van hun klanten horen en proberen om de term ‘holistische benadering’ geen loze kreet te laten zijn. Ze passen hun aanbod ‘op maat’ aan en doen dit in afstemming met de klant en met andere organisaties.

Het gaat om zorgorganisaties, welzijnsorganisaties, gemeenten, zoals sociale diensten en wmo beleidsmedewerkers, woningcorporaties en andere (vrijwilligers)organisaties. Er is een kanteling in het denken aan de gang. Gevoed door de Wmo. Met daarbij een ontwikkeling van een nieuwe aanpak en nieuwe kwaliteiten in het vakgebied.

Deze nieuwe aanpak gaat uit van het versterken van de regie van de klant, zo nodig met behulp van een vrijwilliger, een ervaringsdeskundige of een professional. Het gaat uit van organisaties die weten dat hun aanbod slechts één rol of aspect van hun klant bedient. En dat deze klant vele andere rollen vervult waarin hij krachtig is of mogelijkheden heeft. In het combineren liggen de meest simpele oplossingen.

Zo ontvangt een cliënt van een (intramurale) zorginstelling ook zorg van deze instelling. Ze verleent als buurvrouw burendiensten, ze maakt als inwoner van de gemeente gebruik van het aanbod van de welzijnsinstelling en is ze klant van een sociale dienst (die tot taak heeft de participatie van kwetsbare groepen te versterken).

In Drenthe hebben we een start gemaakt om ‘de parels’ van dit nieuwe denken uit te wisselen met organisaties binnen wonen, welzijn en zorg. Met als doel dat in de toekomst uw en mijn familieleden hun eigen koers kunnen varen met zo nodig een gerichte ondersteuning op maat.

Famke ten Brinke is adviseur bij STAMM CMO Drenthe. Haar werkterrein is Wonen, welzijn en zorg. Ze zoekt graag naar verassende oplossingen die werken voor de klant.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.