Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Praten met de opdrachtgever

Vandaag was een mooie dag voor mij als professional. Ik kreeg een mailtje van een ambtenaar die vanuit het hart waardering uitsprak voor het werk van mijn collega en mij. Juist in deze tijden van onzekerheden, contacten die steeds zakelijker worden, deed dit ontzettend goed.
Praten met de opdrachtgever

De vorige keer blogde Kim over de verloren generatie >>

Uiteraard zet dit mij ook aan het denken, want als ik collega's in het veld spreek, lijkt dit redelijk uniek te zijn. Überhaupt het contact tussen een uitvoerder en een ambtenaar lijkt niet vanzelfsprekend te zijn. Persoonlijk vind ik dat nogal gek.

Binnen de organisatie waar ik werk is het vrij normaal dat wij als uitvoerders contacten onderhouden met de opdrachtgevers van datzelfde werk. Dat strikt zakelijke afspraken gemaakt worden op managementniveau dat is vrij normaal, maar wanneer het de uitvoering van deze afspraken betreft kan niemand beter inzicht verschaffen dan de werker zelf.

Vorig jaar was ik op een congres van Zorg en Welzijn en haakte ik aan bij de workshop waarin de vraag 'Zijn managers nog nodig?' centraal stond. Wat mij tijdens deze workshop opviel was dat de deelnemers vooral lieten merken dat ze last hadden van het management omdat er allerhande afspraken gemaakt werden met gemeenten waar zij niet altijd praktisch mee uit de voeten konden.

Tegelijkertijd bemerkte ik bij de managers in deze ruimte nogal wat angst om het personeel zelfstandig in contact te laten treden met de opdrachtgevers.

Als ik dan terugga naar de persoonlijke mail die ik vandaag mocht ontvangen dan besef ik mij dat juist deze persoonlijke interactie leidt tot inzicht in het werk wat ik doe, voeling tussen de opdrachtgever en de werkvloer. Niets belangrijker dan dat in deze roerige tijden.

Je zult maar ambtenaar zijn, en keuzes moeten maken over belangrijke zaken zoals een transitie jeugdzorg of AWBZ en deze keuzes moeten gemaakt worden puur en alleen op de vaak abstracte voeding die vanuit de managers gegeven kan worden.

Het vraagt een verandering in denken van zowel de uitvoerder als de manager. Enerzijds zal de uitvoerder zich meer verantwoordelijk moeten gaan voelen voor de bedrijfsvoering rondom zijn of haar werk. De manager zal hierin meer ruimte moeten creëren voor de uitvoerder.
zo kan er een goede afstemming ontstaan tussen beleid en werkvloer, en wordt de inhoud van het werk een stuk transparanter voor de opdrachtgever. Dat kan alleen maar leiden tot kwalitatief betere afstemming met elkaar.

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden