Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Profileren in 3 stappen

Met een zorgelijk gezicht kijkt ze mij aan. ‘Anneke, ik werk nu 20 jaar in dit vak en 20 jaar lang is alles geheim geweest. Mijn adres, mijn telefoonnummer en zelfs mijn kenteken. En nu zeg jij mij dat ik op facebook moet! Mijn klanten zijn daar!’
Profileren in 3 stappen

De vorige keer blogde Anneke over de worsteling van de generalist >>
Een heftiger contrast kun je je bijna niet voorstellen. Toch zit Sabine in een training waarin ze leert hoe zij zich beter kan profileren. Omdat Sabine per 1 augustus haar baan kwijt is. Omdat zij inmiddels 47 jaar is. Omdat zij zich realiseert dat de banen in deze tijd niet voor het oprapen liggen. Omdat zij bang is dat zij de boot mist.

Gelukkig maakt Sabine van haar hart geen moordkuil. Door het delen van haar twijfels en angsten over haar eigen profilering kunnen we samen stappen maken.

Stap 1

Als eerste is het belangrijk dat moeten verandert in willen. Jezelf profileren met alle technieken die daarbij horen (zoals het gebruiken van social media) is een heftige transformatie als je altijd in de coulissen hebt gestaan. Want ineens ga je in de spotlight staan, midden op het podium. Je vestigt de aandacht op jezelf. Als je deze transformatie ingaat omdat het moet, omdat er teveel druk van buiten is, dan bestaat de kans dat je het met tegenzin doet. En dat gaat niet werken. Als jij met tegenzin op het podium staat zal jouw publiek in de zaal dit onmiddellijk merken. Dus probeer het echt vanuit jezelf te willen. Wat gegarandeerd helpt is dat je (opnieuw) jouw passie gaat voelen. Jouw passie om mensen te helpen en de wens om dit over vijf jaar nog steeds te doen. Vanuit jouw eigen passie kun je jouw transformatie op gang brengen. Omdat jij het wilt en niet omdat het moet.

Stap 2

De tweede stap is dat je technieken onder de knie krijgt waarmee je jezelf kunt profileren. Profileren is een werkwoord en dat betekent dat je aan de slag moet. Sabine krijgt opnieuw twijfels: 'Ja maar ik heb helemaal geen zin om mij als een soort van pusherige autoverkoper te gedragen'. Gelukkig kan ik haar geruststellen. Profileren werkt het beste als je heel dicht bij jezelf blijft. Je laat je zien zoals je bent, je maakt contact, je deelt je kennis, je bent behulpzaam en je geeft vertrouwen. En ja zeker, dit doe je ook online! Ik laat Sabine voorbeelden zien van leuke Facebook- en Twitteraccounts. Dit is een echte eyeopener. Sabine bekent dat zij dacht dat zij op Facebook dan vrienden moest worden met haar klanten en hen dan laten weten wat zij vandaag heeft gegeten. Natuurlijk niet!

Stap 3

De derde stap komt al snel daarna. Sabine wil zichzelf profileren, zij kent de technieken maar nu loopt zij tegen het volgende probleem aan: 'waar haal ik de tijd vandaan?' Als ik haar drie weken later weer spreek blijkt de waan van de dag haar de baas te zijn. Ze komt nergens aan toe. Herkenbaar? Dit is het moment waarop ik met Sabine een plan maak. Niet meer aan het toeval overlaten maar met een slim plannetje ervoor zorgen dat ze dagelijks aan de slag gaat met haar profilering. Niet hap-snap maar stap voor stap kleine acties die haar dichter bij haar doel brengen.

En het lukt! Na 3 maanden heeft Sabine een routine ontwikkeld waarmee ze voortdurend bouwt aan haar netwerk, offline en online, haar kennis daar deelt en zo bouwt aan haar zichtbaarheid als sociale professional. Met haar pitch laat ze harten sneller kloppen en weet ze de juiste klanten aan zich te binden. De grootste overwinning is dat ze het leuk vindt: 'Anneke, ik heb nooit geweten dat profileren zo leuk kan zijn!'.

Nog maar een paar weken en dan zit haar laatste werkdag er op. Natuurlijk heeft ze verdriet over het naderende afscheid. Maar haar toekomst ziet ze vol vertrouwen tegemoet. Ze heeft de regie in haar eigen handen genomen en ze ziet weer kansen.

Wil jij met jouw collega's ook deelnemen aan deze training? Vraag dan een tegemoetkoming aan bij FCB. Kijk in de scholingsgids bij de training Hier Sta Ik Voor! (blz. 22) >>

Anneke Krakers

Businesscoach, trainer, spreker en blogger in Welzijn
Bekijk profiel

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden