Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Hoe beter je behoeften van cliënten kent, hoe beter de zorg’

Zorg leveren die aansluit bij de wensen en behoeften van cliënten… Het klinkt vanzelfsprekend, maar in de praktijk kan het best lastig zijn. Zeker bij doelgroepen die hun wensen moeilijk kenbaar kunnen maken, zoals mensen met dementie of een verstandelijke beperking. Extra belangrijk dus dat zorgprofessionals hun cliënten kunnen ‘lezen’ en begrijpen wat zij wel en niet willen. Een nieuw gelanceerde tool helpt daarbij.
Wegingskader Clientperspectief
Foto: KatarzynaBialasiewicz/Getty Images/ iStock
Premium

Het klinkt zo logisch: de wensen van cliënten laat je meewegen bij elke zorgbeslissing die je neemt. In de dagelijkse praktijk is dat echter helemaal niet zo gemakkelijk. ‘Soms verlies je het perspectief van de client uit het oog’, zegt Marike de Boer, onderzoeker bij het Universitair Netwerk Ouderenzorg (Amsterdam UMC).

Feline Hendriks, kwaliteitsverpleegkundige bij VVT organisatie Careyn en betrokken bij het wegingskader als stem uit de praktijk, vult

Premium

Wil je dit artikel lezen?

Neem een Zorg+Welzijn kennismakingsabonnement voor slechts € 15. Na twee maanden stopt het abonnement automatisch.


  • Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online alle artikelen uit Zorg+Welzijn magazine lezen
  • Toegang tot meer dan 900 zinvolle dagbestedingsactiviteiten

Al abonnee? Log dan in

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.