Wachten tot mensen hulp vragen werkt niet bij schulden

In navolging van andere Nederlandse gemeenten, is er ook in Utrecht een samenwerking ontstaan tussen gemeente, woningcorporaties en buurtteams. Het doel? Inwoners met een betalingsachterstand bezoeken om hen hulp te bieden en zo te voorkomen dat (mogelijke) problemen verder uit de hand lopen. ‘Onze reguliere werkwijze is dat inwoners naar ons komen met vragen en problemen. Voor mensen met schulden blijkt dit niet te werken.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Foto: Fotolia

Er zijn veel steden waar op een dergelijke manier geëxperimenteerd wordt met vroegsignaleren. Bijvoorbeeld de gemeente Zoetermeer. Waar Sociaal Werker van het Jaar 2017 Mariska Overgaag het meldpunt EMMA (eerder melden, minder achterstanden) oprichtte. Marieke van Vliet, buurtteam medewerker in Utrecht: ‘In Utrecht zijn we twee jaar geleden met een pilot begonnen. Het initiatief daarvoor kwam van de gemeente. Medewerkers daar merkten op dat inwoners met schulden pas laat bij de gemeente aankloppen voor hulp, de gemiddelde schuld is dan al 43.000 euro.’

Niet laagdrempelig genoeg

In 2015 zijn de Utrechtse buurtteams van start gegaan. Het idee daarachter was om

0
990

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.