Van spijkers tellen naar de behoefte van de cliënt

Coöperatie Quatre Mains Zorg biedt zowel ambulante woonbegeleiding als dagbesteding aan zelfstandig wonende mensen met een licht verstandelijke beperking. In het magazine Dagbesteding vertellen de oprichters waarom ze met een kleinschalige coöperatie zijn begonnen. ‘We willen aansluiten bij de wensen van de individuele cliënt en een bijdrage leveren aan de samenleving.’
Door cliënten gemaakte vogeltaart

Vijf professionals met een achtergrond in zorg en welzijn voelden ze zich niet langer thuis in de reguliere instellingen. In 2015 begonnen ze met Coöperatie Quatre Mains Zorg. ‘We zagen het als een mooie uitdaging om zelf te gaan pionieren met een kleinschalige coöperatie’, vertelt Paula van den Brink in het magazine Dagbesteding van april. Zij is een van de oprichters, ooit zelf werkzaam bij diverse grote zorginstellingen als woonbegeleider.

Administratieve taken

Van den Brink deed haar werk met veel plezier, vertelt ze, ‘Maar op een gegeven moment liep ik voortdurend aan tegen de kaders die door de instelling werden gesteld. Ik was steeds meer uren kwijt aan administratieve taken, waardoor de tijd voor de cliënt erbij inschoot. Medeoprichter Birgitta Meijer, dertien jaar als verpleegkundige gewerkt in de psychiatrie: ‘Alles moest steeds maar sneller en met minder collega’s, waardoor we steeds minder tijd hadden voor de patiënt. Terwijl het daar uiteindelijk toch om draait.’

Ambulante woonbegeleiding

Quatre Mains Zorg biedt zowel ambulante woonbegeleiding als dagbesteding aan zelfstandig wonende mensen met een lichte verstandelijke beperking in de driehoek Zutphen-Deventer-Apeldoorn. ‘We wilden minder administratieve rompslomp en meer tijd voor de individuele cliënt’, zo vat Paula de visie van de coöperatie samen. ‘We houden dus geen lijstjes bij van hoeveel spijkers en hout de cliënten per dag vertimmeren.’

Verantwoording

‘Uiteraard is het niet zo dat we helemaal niets meer op papier zetten. Wij maken ook ondersteuningsplannen, want we moeten ons werk natuurlijk wel verantwoorden’, zegt Van den Brink. ‘Op de eerste plaats naar onze cliënten, maar ook naar het ministerie vanwege onze WTZI-erkenning. En naar de gemeente, onze belangrijkste financier. De dagbesteding van cliënten wordt meestal betaald vanuit de Wmo, en soms uit het pgb van een cliënt.’

Dagbesteding

De ambulante woonbegeleiding van QMZorg bestaat bijvoorbeeld uit het samen met cliënten boodschappen doen, hen leren om gezonde en voedzame maaltijden te bereiden, begeleiding bij artsen- of ziekenhuisbezoek en cliënten helpen bij het ordenen van hun administratie. Hoe de dagbesteding eruitziet, is afhankelijk van de interesses en doelen van de cliënt. ‘Die doelen zijn heel verschillend’, vertelt Meijer. ‘Zo wil de ene cliënt zijn dag-en-nachtritme op orde brengen, terwijl een ander sociale contacten wil opdoen.’

Maatschappelijk belang

Een belangrijk doel van QMZorg is ook dat de dagbesteding als het even kan een maatschappelijk belang dient. Zo helpen cliënten bij de Voedselbank in Deventer met het sorteren van goederen en bij het samenstellen van de voedselpakketten. ‘Bij de zorgtuin in Gorssel hebben we een eigen stuk grond gekregen, waar we groente verbouwen voor de Voedselbank’, vertelt Van den Brink.

Smalle beurs

De werkplaats van de coöperatie dient ook als een plek om spullen in te zamelen voor de Stichting Wie Goed Doet Goed Ontmoet. ‘Via een Facebookgroep kunnen mensen lid worden om goederen en diensten uit te wisselen. Denk aan huisraad, klusjes, levensmiddelen’, vertelt Van den Brink. ‘Het aanbod dat binnenkomt, wordt hier gesorteerd en daarna verloot onder de leden, doorgaans mensen met een smalle beurs.’

Voor meer artikelen lees het magazine Dagbesteding>>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.