Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Social media in de ouderenzorg

Het verpleeghuis waar hij zijn moeder moest achterlaten bleek gelukkig niet ‘de hel’ die hij vreesde. De communicatie tussen hulpverleners en thuisfront kon echter stukken beter. Daarom startte Maarten Bloemink een online platform om het contact makkelijker en leuker te maken. ‘Je wilt meer weten dan de pillen en de poeders.’
Social media in de ouderenzorg

Waarom wordt het water warm of koud als je aan de thermostaat draait? Zijn moeder wist het niet meer. Ze was het spoor bijster. ‘Het was de eerste kreuk waaruit bleek dat het niet goed met haar ging’, vertelt Maarten Bloemink. ‘De dementie kreeg steeds meer vat op haar. Toen ze echt zwaar begon te dementeren, ben ik met mijn broers en zussen op zoek gegaan naar een verpleeghuis. Dat was geen makkelijke klus. Aanvankelijk waren we bang dat het er vreselijk zou zijn.’ Maar dat viel  mee. In verpleeghuis de Dilgt (Haren) trof Bloemink aardige en gemotiveerde medewerkers. ‘Daar waren we heel blij mee. Al vonden we het ook moeilijk om haar achter te laten. Als familie wordt je toch afhankelijk van de zorg daar. Je komt op bezoek en kan vragen stellen, maar daar blijft het bij. Je staat eigenlijk steeds meer aan de kant.’

Aanrommelen

Bloemink wilde betrokken blijven bij het leven van zijn moeder. Een contactpersoon van de PG (psychogeriatrische)-afdeling hield welwillend telefonisch contact met de familie, maar het bleef ‘aanrommelen’. ‘We hadden één familie-contactpersoon aangewezen: mijn zus. Maar zij moest alle informatie steeds weer doorbellen aan ons en dat zorgde vaak voor misverstanden. Ook zaten we met de bereikbaarheid van de verzorgende. Voor diegene betekent bellen tijdsverlies. Wij dachten: dat kan beter.’ Bloemink voegde de daad bij het woord. In 2006 startte hij samen met zijn broer CC-net, de voorloper van het huidige online platform Familienet. ‘CC-Net was eigenlijk een soort miniwebsite rondom moeder. De zorgmedewerkers konden er inloggen en berichten achterlaten op het digitale prikbord. Als er iets geplaatst was kregen wij een e-mailtje en konden we opmerkingen en vragen terugschrijven. Zo is het balletje gaan rollen.’

Lees verder in Zorg + Welzijn Magazine nr 5, mei 2012.

2 REACTIES

  1. Dag mensen,
    Kijk gerust ook eens op ABCTV.nl, dat is een uitgebreide versie van familienet, waarbij ook voor de verwant zelf, op afstand, een scherm kan worden samengesteld met video, foto’s, muziek, agenda alerts (dat kunnen ook videoboodschapjes zijn) en er kan gebeeldbeld worden. Ook als de ander geen knoppen kan bedienen.
    Stichting HierTV werkt er hard aan om op deze manier betrokkenen bij de zorg en het welzijn van ouderen, verstandelijk beperkten en andere kwetsbare doelgroepen te ondersteunen. Via veilig, maar open internet, dus geen dure kastjes.
    Pier Tholen.

  2. Lees alle reacties
  3. Beste Davita,
    per toeval kwam ik uit bij je artikel over social media in de ouderenzorg. Ik werk zelf als GVP in groepswoningen voor dementerenden en wij zijn zoekende naar een manier om social media te gaan gebruiken in ons werk. Zowel naar familie als naar collega’s.Heel graag zou ik wat meer informatie willen vergaren en ervaringen lezen/horen uit den lande.
    Zou je me hieraan kunnen helpen?
    Alvast hartelijk dank!
    Met vriendelijke groet
    Wil Wolbertus-Thurlings

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.