‘Sociaal werkers zitten op digitaal goud’

Digitale vaardigheid in het sociaal werk: voor velen geen sexy onderwerp. Maar in de huidige maatschappij kun je er als sociaal werker niet meer omheen, vindt Hans Versteegh. Hij is auteur van een onlangs verschenen boek, waarin vooral aandacht is voor de kansen die digitalisering sociaal werkers én hun cliënten biedt.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Hans Versteegh is blogger bij Zorg+Welzijn

Waarom een boek over digitale vaardigheid in het sociaal werk?
‘De digitale transitie in het sociaal werk mag wel een impuls hebben: we lopen daarin echt achter. Als sociaal werker help je mensen om te participeren in de maatschappij, om de verbinding te zoeken met andere mensen. Dat gebeurt tegenwoordig voor ons allemaal ook online. Denk aan dingen regelen op het gebied van uitkering, zorg, werk of welzijn: mensen moeten steeds digivaardiger zijn om mee te kunnen komen. Dat geldt dus ook voor sociaal werkers. Bovendien liggen er in technologische ontwikkelingen heel veel kansen voor het sociaal domein.’

Social media

‘Neem social media bijvoorbeeld, daarmee kun je op een gemakkelijke, laagdrempelige manier veel bereiken in een hulpvraag. In mijn boek beschrijf ik een casus uit mijn werk als opbouwwerker in een wijkteam. Een mevrouw kwam uit het ziekenhuis en kon tijdelijk niet voor zichzelf en haar dochter koken. Ze had geen netwerk. Ik mocht van haar een oproepje plaatsen in een lokale Facebookgroep, wat zoveel helpende handen uit de buurt opleverde dat ze kon kiezen. Mijn collega’s stonden versteld van wat voor effect en bereik zo’n simpele oproep heeft.’

Welke kansen biedt digitalisering nog meer voor sociaal werkers?
‘Sociaal werkers zitten eigenlijk op goud: zij doen in het echt wat community managers online doen. Zij kunnen dit dus als geen ander. Sociale media zijn perfecte platforms om aan te sluiten bij je doelgroep, om mensen in de wijk met elkaar te verbinden, om actief te luisteren naar behoeften en interesses. Gebruik sociale media om te zijn waar je doelgroep is. Daarnaast kun je als sociaal werker niet meer heen om hulpvragen die te maken hebben met digitalisering. Denk aan eenzaamheid onder jongeren door gameverslavingen, cyberpesten, sexting en de fear of missing out die veel mensen tegenwoordig hebben. In het boek haal ik hiervan voorbeelden aan, die uit de dagelijkse praktijk komen.’

Koudwatervrees

Hoe komt het dat digitalisering in het sociaal werk nog niet zo gewoon is als in veel andere sectoren?
‘Dat heeft onder andere te maken met valse bescheidenheid van de beroepsgroep. Als sociaal werker voelen we ons vaak het middel waarmee we naar resultaat toe werken. Het gaat niet om ons, het is tegennatuurlijk om jezelf in de spotlight te zetten. En dat is natuurlijk wel wat nodig is als je online zichtbaar wilt zijn. Stap over je koudwatervrees heen, heb lef om te experimenteren. In sociaal agogische opleidingen is digitalisering nog een keuzevak, terwijl we als samenleving steeds digitaler worden. Ook op school zou er dus meer aandacht voor mogen zijn. Daarnaast spelen er natuurlijk altijd organisatievraagstukken; in het sociaal domein ligt de focus van organisaties nog lang niet altijd op digitaal vlak. Veel organisaties in welzijn en sociaal werk hebben bijvoorbeeld slechte wifi, verouderde of te weinig computers, geen smartphones, geen beleids- of communicatieplan. Dat kan anno 2019 echt niet meer.’

Succesvolle apps

Hoe kan jouw boek sociaal werkers helpen in hun dagelijkse werk?
‘Het boek is veelomvattend, het is geen boek dat je uit je hoofd moet leren. Je kunt eruit pakken wat voor jou en jouw doelgroep zou kunnen werken. Gebruik het als naslagwerk, laat je erdoor inspireren. Zo beschrijf ik een reeks apps die succesvol zijn in het sociaal werk, en die jij of jouw cliënt misschien ook kunnen gebruiken. Het boek zit vol met praktische voorbeelden van digitalisering in het sociaal domein. Ook noem ik valkuilen in digitalisering, zoals social media er “even bij” doen. Dat kan niet, het is een serieus onderdeel van je werk. Ik laat lezers zich daarnaast bewust worden van wat al die online platforms doen met de informatie die je deelt; niets om bang voor te zijn, maar wel goed om te beseffen zodat je weet wat je doet. Het is met 190 pagina’s een compacte handreiking geworden, voor zowel sociaal werkers als leidinggevenden en bestuurders.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.